Skip to main content

بررسی رابط کاربری یا user interface نرم افزار اتوکد الکتریکال

exploring the user interface

در این آموزه ویدئویی دانش پژوهان علاوه بر آشنایی با رابط کاربری نرم افزار اتوکد الکتریکال همچنین با نحوه تنظیم آن آشنا خواهند شد. مواردی که در این ویدئو پیرامون اینترفیس قدرتمند نرم افزار AutoCAD Electrical مورد بحث و بررسی قرار می گیرد عبارتند از: منوی اپلیکیشن، نوار ابزار دسترسی سریع، نوار بالایی نرم افزار، تب ها، نوار ریبون، پراجکت منیجر، drawing area،command line، نوار وضعیت یا استاتوس بار

لینک کمکی ( official link ) – مروری بر رابط کاربری یا user interface (آموزش جامع اتوکد الکتریکال AutoCAD Electrical) درس ۴

رابط کاربری اتوکد الکتریکال چیست؟

خب، دیگه می خوایم اولین فصلِ دوره ی جامع آموزش اتوکد الکتریکال رو با هم شروع کنیم. اگه دقت کنین متوجه خواهید شد که ترسیمی که الان میبینین همونی هست که در ویدئوهای مقدماتی بازش می کردیم و میتونین بالای صفحه اسمش یعنی demo02.dwg رو ببینین. این یک نمونه از فایل هایی هست که به عنوان نمونه برای استفاده ی شما حین تمرین و آموزش اتوکد الکتریکال توسط اتودسک فراهم شده و بعد از نصب نرم افزار می تونین أزش استفاده کنید؛ و می بیند که الان در اتوکد الکتریکال من؛ أزش استفاده شده. خب شاید من لایسنسِ اتوکد الکتریکال رو از اتودسک خریداری کرده باشم و به فایل ها و کتابخونه های بیشتری از طریق فروم الان دسترسی دارم.

رابط کاربری اتوکد الکتریکال
رابط کاربری اتوکد الکتریکال

بهرحال؛

اگه در رابطِ کاربری یا همون محیطی از اتوکد الکتریکال که در تصویر فوق دارید مشاهده می کنید و در اصطلاح بهش user interface میگن، قرار دارید؛ به سمتِ چپِ صفحه نمایشتون دقت کنید،

پانلی وجود داره که بهش project manager بمعنیِ بخش مدیریت پروژه میگن.

که مشخصه الان ما در پروژه ای با نامِ wddemo هستیم.

ودر حال حاضر ترسیم demo02.dwg رو بصورت باز داریم.

دراتوکدهای معمولی بالای صفحه ی ترسیم گزینه ای هست که ما از این طریق اون می تونیم بفهمیم که ترسیم demo02.dwg بازه. پس،همونطور که میبینین راه های زیادی هست که متوجه بشیم چه ترسیمی در پروژه اتوکدالکتریکال باز شده و ما در حالِ کار روی اون هستیم. نیاز نیست که نگران باشین، فقط مطمئن بشید فایل های تمرینی این دوره رو آماده دارین؛ تمام فایل هایی که در این دوره آموزشی روشون کار می کنم توی فایل های تمرینی ایندکس اصلی دوره جاضر از وبسایت طِهاکو دات آی آر یا تویه حاملی که خریداری کردین ذخیره شدن و می تونید أزشون استفاده کنید.

پس اگر که این فایل ها رو ندارین؛ می تونین اونا رو خیلی راحت از سایتِ طِهاکو دات آی آر از قسمت فایل های تمرینیِ این دوره دانلود کنین پس مطمئناً اگه اکانتِ دوره آموزشی اتوکد الکتریکال رو خریداری کردین می تونین به فایل ها دسترسی پیدا کنین. بهترین راهکاری که بهتون پیشنهاد میدم اینه که تویِ فولدرِ پروژتون که در در تصویر اخیر دیدیم برایِ من wddemo هست یه پوشه ای به اسم پروژتون بسازین و همه ی ترسیم ها که فایل هایِ با فرمت dwg برگرفته از کلمه drawings دارن؛ و حتی فایل های wdp رو توی اون بریزین. من علاوه بر ترسیم ها, فایل های wdp مربوطه رو هم براتون میسازم تا شما همه چیز رو در اختیار داشته باشین، کافیه اون رو بردارین و توی پوشتون بذارینش تا زمانی که بش نیاز پیدا کردین بتونین خیلی راحت ازش استفاده کنین. حالا بیاین یه نگاه به رابط کاربری در اتوکد الکتریکال بندازیم. 

اگر شما قبلاٌ با vanilla autocad یا همون اتوکد معمولی کار میکردین به زودی متوجه یک تفاوت آشکار میشین؛ بد نیست اینو بگم که وانیلا به نسخه هایِ استاندارد قدیمی اتوکد اشاره داره؛درست شبیه نسخه 4 سیستم عاملِ اندروید که بهش بستنی حصیری هم میگن، ولی در کل منظور همون محصول اصلی شرکت اتودسک هست که ما أزش با اتوکده معمولی یاد می کنیم و مطمئناً بارها دیدین که مهندسین دارن باهاش کار میکنن. خب از تاریخچه نام نسخه هایِ اتوکد که بگذریم و نسخه هایِ قدیمی طراحیِ پِلَنِ اتوکد رو یک بررسی بکنیم، می فهمیم که ما اینجا در اتوکد الکتریکال بحث الکتریکی هم داریم. مثلِ همون vanilla که برایِ طراحیِ ساده کاربرد داشت به این نسخه هایِ برقی برچسب flavor رو دلالت میدن. این اتوکد الکتریکال بر اساس همون اتوکد استانداردِ قدیمی مهندسی شده، اما در اتوکد الکتریکال ابزارهای مختلفی برای کارِ الکتریکی؛ در دسترسی شما وجود داره. قرار هست توی این ویدئو من رابط کاربری اتوکد الکتریکال رو یک بررسی اجمالی بکنم،

خب؛ از بالای صفحه شروع میکنیم یک ایکون A بزرگ به رنگ قرمز میبینین که همون منوی application ای هست، که اکثر نرم افزارا دارن و چون اینجا نرم افزارمون اتوکد الکتریکال است، اتودسک یک حرف E برگرفته از Electrical زیرش قرار داده.

با کلیک روی اون منویی مشابه منوی تمامی محصولات اتودسک برای شما باز میشه.

منوی application اتوکد الکتریکال
منوی application اتوکد الکتریکال

معرفی نوار ابزار دسترسی سریع اتوکد الکتریکال

بالای صفحه نوار ابزار دسترسی سریع که من بهش QAT میگم قرار داره؛ واگه دقت کنین یک ایکون جدید به نامِ surfer میبینین که بعداً بهش میپردازیم.

 نوار ابزار دسترسی سریع - QAT
نوار ابزار دسترسی سریع – QAT

جستجو در اتوکد الکتریکال

شما همچنین می تونین یک کلمه ی کلیدی و یا یک عبارت رو در قسمت نوار اطلاعات که نوشته type a keyword or phrase وارد کنین و اطلاعاتی راجع به اون عبارت جستجو کنین.

هم چنین ایکون های Autodesk app store

Autodesk app store
Autodesk app store

و آیکن راهنما یا help رو در کنارش که با یک علامت سؤال مشخص شده، وبقیه ایکون ها رو می تونین ببینین که بعداً راجع به اونا توضیح میدم.

معرفی تب های ریبون اتوکد الکتریکال

موضوع حائز اهمیت این هست که ما تب های متفاوتی در نوار ریبون این نرم افزار یعنی اتوکد الکتریکال داریم. خب همینجا بد نیست اینم بدونید که ریبون نواری از دستورات مختلف هست، که در بالای صفحه قرار داره و در تمام نسخه های 2009 به بعد اتوکد الکتریکال وجود داره.

ریبون اتوکد الکتریکال
ریبون اتوکد الکتریکال

اولین گزینه از سمت چپ این نوار گزینه ی معمول خانه است که اون رو با تبِ Home مشاهده می کنید، آیا دقت کردین معنی فارسی هیچ مفهومی بهمون منتقل نمیکنه، پس مِن بعد مَن از همون معادل لاتینشون برای پیش رَوی در آموزشم استفاده می کنم.

و به همین ترتیب تب Project بمعنیِ پروژه

تب Project اتوکد الکتریکال
تب Project اتوکد الکتریکال

تب Schematic

تب Schematic اتوکد الکتریکال
تب Schematic اتوکد الکتریکال

تب Panel

تب Panel
تب Panel

تب Reports بمعنیِ گزارش

تب Reports اتوکد الکتریکال
تب Reports اتوکد الکتریکال

تبِ Import/Export Data بمعنیِ ورود و خروج اطلاعات

تبِ Import/Export Data اتوکد الکتریکال
تبِ Import/Export Data اتوکد الکتریکال

تب Electromechanical

تب Electromechanical اتوکد الکتریال
تب Electromechanical اتوکد الکتریال

و تب Conversion Tools بمعنیِ ابزارهای مبدل رو می بینیم.

تب Conversion Tools اتوکد الکتریکال
تب Conversion Tools اتوکد الکتریکال

همونطور که می بینید همه ی این ها پایه ی الکتریکی دارن و برای مهندسای برق طرح ریزی شده،

و هدف کلیم اینه که اول با تبِ Project پروژمون رو تنظیم کنیم

و بعد ترسیم شماتیک رو از طریقِ تبِ Schematic ارتقاء و گسترشش بدیم

و بعد هم به سراغ ترسیم های موجود در تبِ Panel بریم و به همین ترتیب ادامه بدیم.

بنابراین می بینین که ابزارهایی جدیدی برای دسترسی شما در اینجا وجود داره که من طی دوره جامع حاضر اونا رو به شما آموزش میدم.

معرفی Project Manager در اتوکد الکتریکال

مهمترین بخش رابط کاربری، مدیریت پروژه یا همون پانلِ کوچیکِ Project Manager هست که سمت چپ اونو میبینین.

پانل Project Manager اتوکد الکتریکال
پانل Project Manager اتوکد الکتریکال

اگه من حالا بیام رویِ تبِ Project درست در اینجا زیرِ نوار ابزارِ qat کلیک کنم

آیکون مدیریت رو با نامِ manager می بینین

آیکن Manager اتوکد الکتریکال
آیکن Manager اتوکد الکتریکال

که با کلیک روی اون می تونین صرفاً پانل Project Manager رو فعال کنین؛

اگه ما قبلا با زدن ضربدرِ Project Manager، اونو بسته باشیم

میتونیم با کلیک روی گزینه manager اونو برگردونیم.

پس دیدین که به راحتی با ایکون manager میشه Project Manager رو، روی صفحه نشون داد یا اونو بست. اما به شما پیشنهاد می کنم که بذارین Project Manager روی صفحه باز بمونه و در حالت full view باشه

مابقی جزئیات رابط کاربری همانند اتوکد معمولی هست.

یک محیط ترسیم می بینین که اتودسک بهش drawing area میگه و من هم من-بعد تویِ آموزش هام از همین drawing area استفاده می کنم چون بد نیست بدونید مترادف فارسی اکثرِ این ابزار ها و ویژگی ها نه تنها براتون سودی نداره بلکه باعث میشه در بیشترِ اوقات از مفهومِ اصلیِ مطالب بدور بمونین، خب؛ می بینید که توی drawing area ی نمایی از سیم ها , کلید ها و چیزای دیگه وجود داره

محیط drawing area اتوکد الکتریکال
محیط drawing area اتوکد الکتریکال

سمت راست محیط drawing area و درست سمت بالا، ابزار مکعب شکلی شبیه به یک قطب نما؛ که بهش view cube میگن، رو داریم؛ که در نرم افزارهای اتودسک از view cube برای نمایش نماهای دیگر اشکال 3 بعدی استفاده میکنن.

که خیلی نیاز نیست نگرانش باشین، چون غالباً ترسیم های اتوکد الکتریکال دو بعدی هستن، و ما هم مثلِ نرم افزاری شبیه اینورتر از خانواده اتودسک، زیاد به نماهایِ 3 بعدی و در کل به بکارگیری ابزارِ view cube، نیاز نخواهیم بود.

هم چنین پایین صفحه، نوار وضعیت رو که مثلِ هر نرم افزار دیگه ای از خانواده اتودسک بهش status bar میگن رو، داریم

که نشون میده در فضای مدل هستیم.

status bar یا نوار وضعیت اتوکد الکتریکال
status bar یا نوار وضعیت اتوکد الکتریکال

در این نوار مثل نسخه های دیگر اتوکد آیکون های Snap و Grid و Object snaps رو می بینیم که عجله نکنید چرا که بموقعش به نحوه بکارگیری هر کدوم از این ابزارها خواهیم پرداخت.

بنابراین متوجه شدین که user interface یا رابط کاربری، بطور ماهرانه ای، در نرم افزار اتوکد الکتریکال، متفاوت و خاص هست و شما به اطلاعات جزئی راجع به اون نیاز دارین تا بتونین بطور موثر و مفید از اتوکد الکتریکال استفاده کنین و اونو بسته به نیازتون سفارشی کنید.

نظرات (16)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0