Skip to main content

کار با نوار پیمایش یا نویگیشن در نرم افزار اتوکد الکتریکال

Using the navigation bar

در سمت راست drawing area در نرم افزارهای شرکت اتودسک یک نوار با نام نوار پیشمایش یا Navigation Bar وجود دارد. دانش پژوهان در این آموزه ویدئویی با نحوه بکارگیری و استفاده از ابزارهای موجود در این نوار ابزار آشنا می شوید.

لینک کمکی ( official link ) – معرفی ابزارهای تعبیه شده در نوار پیمایش یا ناوبری (آموزش اتوکد الکتریکال AutoCAD Electrical) درس 8

Navigation Bar یا نوار پیمایش با نوار ناوبری اتوکد الکتریکال

همونطور که Project Managerدر گوشه سمت چپ صفحه نشون میده، همچنان شبیه به ویدئوی قبلی داریم روی ترسیم demo 02 از پروژه WD demo کار میکنیم. توی این ویدئوی آموزشی چیزی که میخوام بهتون نشون بدم ابزاری هست که به طورِ معمول؛ بصورت پیش فرض توی اتوکد الکتریکال فعال نیست. پس در واقع وقتی اتوکد الکتریکال رو باز می کنید این قابلیت خاموشه، البته این اتفاقی هست که اگه هر نرم افزار اتوکد دیگه ای از خانواده نرم افزارهای اتودسک رو هم باز کنین بهش برخورد می کنین. این ابزار (نوار پیمایش) یا Navigation Bar نام داره
نوار پیمایش معمولآ در سمتِ راستِ محدوده ترسیم یا همون drawing area قرار میگیره،
زیرِ شکل کوچیک سمت راست رابط کاربری، منظورم زیرِ قطب نما یا همون ViewCube. که البته ViewCube شاید خیلی هم در اتوکد الکتریکال کاربردی نداشته باشه چون این ابزار رو اتودسک برایِ پیمایشِ 3 بعدی طراحی کرده و ما در اتوکد الکتریکال اکثراً با محیطِ 2 بعدی کار خواهیم کرد.

موقعیت نوار پیمایش در زیر ViewCube
موقعیت نوار پیمایش در رابط کاربری اتوکد الکتریکال

طریقه فعال کردن نوار پیمایش با دستور Navbar

البته میشه ViewCube روهم خاموش کرد، ولی بطور پیش فرض همیشه فعاله و من هم فعلا باهاش کاری ندارم .بهرحال فعلاً بیاید یک نگاهی به Navigation Bar بندازیم .اول از همه این سؤال پیش میاد که چطور باید نوار پیمایش رو روی صفحه کارمون بیاریم؟
خب کاری که باید انجام بدیم اینه که از ابزارِ Dynamic Input موجود رویِ کرسر استفاده کنیم. خب با این Dynamic Input یعنی با همین وارد کننده دیتای پویا؛ چیزی که میخوایم رو می تونیم بیایم و تایپ کنیم و با پیشنهاداتی که بهمون در قالبه یک لیست ارائه میشه، بهترین انتخاب رو عملی کنیم.
پس اگر من عبارت NAVBAR رو تایپ کنم،
میبینید که به سرعت تشخیص میده و چیزی رو که دارم تایپ میکنم روی صفحه در قالب یک متن تکست و در یک منو کنار کرسر نشون میده. البته شاید پیش خودتون بگین ما که تا حالا Dynamic Input ای فعال نکردیم! چطوری هست که الان با تایپ NAVBAR این قابلیت کار کرد؟ خب این بخاطر این هستش که من وقتی اتوکد الکتریکال رو نصب میکنم، قابلیت (ورودی پویا) یا همین Dynamic Input رویِ گزینه اتوماتیک گذاشته میشه و بطوره دیفالت فعال هست و الان نتایج بعد از تایپ فرمان، اتوماتیک نمایش داده میشن.
حالا همونطور که می بینید عبارت NAVBAR که تایپ کرده بودم، توی منوی پیشنهادات آورده شده، همینجا بد نیست اینم بگم که این منو باز شده اسم داره و در اتودسک بهش suggestion menu میگن و فعلاً با این سناریو داره به من پیشنهاد میشه، که در واقع گزینه های NAVBAR و NAVBARDISPLAY رو برای انتخاب نشون میده.
گزینه ی NAVBARDISPLAY نکته ی قابل توجهی نداره پس نگرانِ این که NAVBARDISPLAY چی هست، نباشید؛ در واقع یک تنظیمه، تنظیمی که اینتیجر هست، یعنی با وارد کردنه یک عدد به نرم افزار دستور میده که خودِ Navigation Bar نمایش داده بشه یا نه.

تایپ دستور Navbar در اتوکد
فعال کردن نوار پیمایش با دستور NavBar

روشن کردن نوار پیمایش با انتخاب گزینه on

بعد از اینکه NAVBAR رو تایپ کردیم و روش با استفاده از کلیدهای صفحه کلید هاور کردیم،
کافیه کلید اینتر رو فشار بدیم و دو تا آپشن برامون فعال میشه که باید یکیشون رو انتخاب کنیم. پیشنهادها on و off هستن به این معنی که میتونیم نوارِ پیمایش رو روشن یا خاموش کنیم. توجه داشته باشید که در حالتِ پیش فرض Navigation Bar در اتوکد الکتریکال روی off یعنی خاموش قرار داره.
به نظر من که نوارِ پیمایش ابزار بسیار مفید و کاربردی ای هستش و استفاده مرتب ازش باعث میشه بتونیم سریعتر و راحت تر با اتوکد الکتریکال کار کنیم. من در کارم بکرات أزش استفاده می کنم.
برای فعال کردن Navigation Bar
روی on کلیک میکنیم و با اینکارم روشنش میکنم

کلیک روی on برای روشن کردن نوار پیمایش
انتخاب گزینه on در جهت فعال نمودن نوار ناوبری یا پیمایش

ابزارهای موجود بر روی نوار پیمایش

و می بینیم که یک نوارِ پیمایشِ کوچیک روی سمت راست صفحه برامون باز میشه و در واقع بشکل خیلی ثابتی برای استفاده های آتی مون قرار میگیره.
البته همونطور که میبینید یک سری امکاناتی هم وجود داره که شاید خیلی هم مفید به نظر نیان و احتمالآ هیچوقت توی اتوکد الکتریکال ازشون استفاده نشه.
مثل این غلطک های پیمایش Navigation Wheels)) که بیشتر برای طراحی های 3بعدی استفاده میشه و همونطور که گفتیم ما بیس کارمون 2 بعده و به همین دلیل هم در اتوکد الکتریکال بلااستفاده هستن.

گزینه Full Navigation wheel
ابزارهای موجود بر روی نوار پیمایش اتوکد الکتریکال

ابزار Pan در نوار پیمایش اتوکد

اما از ابزارpan بکرات استفاده خواهیم کرد.
اگه روش کلیک کنم
ماوس به شکلِ یک دستِ کوچیک درمیاد، بهش هَند هم میگن.
حالا اگه کلیک چپ ماوس رو نگهداریم
و ماوس رو تکون بدیم، می تونیم ترسیممون رو خیلی راحت تکون بدیم و قسمتهای مختلفش رو ببینیم. در واقع با اینکار داریم در طوله ترسیم پَن می کنیم.
هر وقت دیگه نیازی به ابزاره pan نداشتید، برای اینکه از ابزارpan خارج بشیم باید
روی صفحه راست کلیک کنیم
وexit رو بزنیم.
دیدید که این ابزار چقدر میتونه کاربردی باشه. ابزارpan این قابلیت رو در اختیارمون میذاره که به راحتی بتونیم در محیطِ ترسیمِ الکتریکیمون پیمایش کنیم.

pan کردن در نقشه های اتوکد
گزینه Pan برای پیمایش در طراحی های اتوکد الکتریکال

ابزارهای zoom در نوار Navigation اتوکد الکتریکال

دقیقاً زیرِ جایی که ابزارکpan بود،
میتونید تمام دستورات و ابزارهای مربوط به زوم رو ببینید.
اگه اونجا هاور کنم، بخش Zoom Extents رو می بینیم که بصورت پیش فرض در موقعیت تصویر زیر واقع شده.
کافیه روش قرار بگیرید و توضیحاتش رو ببینید. (این مورد را در ویدئوی آموزشی پیگیر شوید)
وقتی روی فلش به سمته پایین اون کلیک میکنم یک لیست از تمام ابزارکهای مربوط به زوم، باز میشه.
خوب بعنوان نمونه Zoom Window رو انتخاب میکنیم؛
بعد روی ترسیم کلیک چپ می کنم
و در حالی که کلیک چپ رو نگه داشتم، ماوس رو با درآگ میکشم و همونطور که از اسمِ این ابزار برمیاد میشه باهاش یک Window یا پنجره برایِ زوم extent روی ناحیه انتخابی ایجاد کرد، اگه ماوس رو حالا که یک پنجره زوم دارم
رها کنم، و یکبار دیگه کلیک کنم می بینیم که روی اون بخش زوم میکنه. بازم میگم این یک زومه extent روی ناحیه انتخابی هست. حالا به محدوده انتخابی نزدیک تر شدیم،
دیگه میتونیم شماره سیم ها،
بلوک ترمینال ها که با TB و برگرفته از کلماتِ Terminal Blocks نشون داده شده و مواردی از این دست رو ببینیم.
پس بطور کل متوجه شدیم که با استفاده از نوار پیمایش میتونیم روی ترسیممون زوم کنیم یا اینکه روش جابجا بشیم.

ابزارهای zoom برای اعمال پنجره Zoom Extents
لیست تمامی ابزارهای موجود در نوار پیمایش در جهت زوم در نقشه

ابزار orbit برای چرخاندن ترسیمات سه بعدی اتوکد

البته ابزارک هایِ دیگه ای هم روی نوار پیمایش هستند مثل Orbit که ما نیازی به استفاده ازش نداریم، چون در واقع ابزاری برای طرح های 3بعدی هستش.در حالی که ما داریم روی ترسیمِ تختِ مدارِالکتریکیِ 2 بعدی کار میکنیم.

ابزار چخاندن (orbit) اتوکد
ابزار Orbit برای چرخاندن ترسیم برقی

ابزار Object Mode اتوکد

همچنین Object Mode رو داریم که در واقع یک ماوس 3 بُعدی هست. البته در حال حاضر ما ماوس مخصوصش که بهش ماوس فضایی SpaceMouse گفته میشه رو نداریم و دلیل اینکه این گزینه اینجا نمایش داده میشه اینه که قبلآ به این سیستم یک نمونه ماوس فضایی 3dconnexion متصل شده بوده و درایورش روی سیستمم نصب مونده و باعث شده اینجا این مورد رو هم داشته باشیم.
اگر برای ترسیم های 3 بعدی احتمالآ به یک ماوس فضایی نیاز پیدا کردین میتونین
به سایت 3Dconnexion.com مراجعه کنین و یک ماوس أزشون خریداری کنید. البته همونطور که گفتیم این مورد برای ترسیم در فضای 3 بعدی هستش که در اتوکد الکتریکال ازش استفاده نمی کنیم. ولی اگر علاقمند بودید می تونید جهت آشنایی بیشتر به سایتی که اشاره شد یک سری بزنید.

ابزار Object Mode اتوکد
ابزار Object Mode در نوار پیمایش اتوکد الکتریکال

ابزار ShowMotion اتوکد

و اما آخرین ابزارک در نوار پیمایش، ShowMotion هستش. این گزینه در واقع این امکان رو بهمون میده که بتونیم یک اسلایدشو از بخشهای مختلف ترسیم هامون توی اتوکد الکتریکال تهیه کنیم. مثلاً گاهی میخوایم بین چند ترسیم جابجا بشیم تا نشون بدیم که مسیر سیمها کجاست، یا جای کلید مشخصی رو نشون بدیم و مواردی از این دست…
همچنین با ShowMotion میتونیم یک ویدیو کوتاه از کاری که داریم توی اتوکد الکتریکال انجام میدیم هم تهیه کنیم.
خوب، این هم آشنایی با Navigation Bar یا همون نوار پیمایشِ اتوکد الکتریکال. همونطور که در ابتدای ویدیو هم گفتیم، نوار پیمایشِ در حالت پیش فرض غیر فعال هستش و اگر میخواید ازش استفاده کنین باید خودتون فعالش بکنین.

ابزار ShowMotion اتوکد
ابزارک ShowMotion در نوار پیمایش جهت تهیه اسلاید شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0