Skip to main content

باز کردن و فراخوانی پروژه های اتوکد الکتریکال

Opening projects in AutoCAD Electrical

در این آموزه ویدئویی دانش پژوهان با نحوه سفارشی سازی و تنظیم فولدره پروژه در پراجکت منیجر با بکارگیری گزینه Open project آشنا شده و در ادامه علاوه بر آشنایی با فولدر ها و مسیر پروژه های پیشفرض نرم افزار، همچنین اقدام به فراخوانی یک پروژه اتوکد الکتریکالی خواهند نمود. درنهایت کاربران فرمت فایل های پروژه را متوجه شده و می توانند اقدام به باز نمودن پروژه های مورده نظر خود برای کار با ترسیم های پروژه بنمایند.

لینک کمکی ( official link ) – آموزش باز کردن پروژه برقی از پانل پراجکت منیجر (آموزش جامع اتوکد الکتریکال AutoCAD Electrical) درس12

نحوه باز کردن یک پروژه با project manager

به آخرین نسخه نصب شده نرم افزار اتوکد الکتریکال مون برمی گردیم، و اگر یادتون باشه در واقع تا حالا پروژه هیچ ترسیمی رو باز نکرده ایم. به خاطر همین همونطور که می بینید در این قسمت از آموزشِ جامع اتوکد الکتریکال مون، سرفصلِ جدیدی با عنوانِ مدیریتِ فایل ها و آپشن ها رو شروع می کنیم؛ تا هم با باز کردن پروژه ها و ترسیم ها در اتوکد الکتریکال آشنا بشیم و هم کار با مقوله ویرایش فایل های تمپلیت و نحوه ویرایش و مدیریت آپشن هاشون آشنا بشیم.

در اولین ویدیو، نحوه باز کردن یک پروژه در اتوکد الکتریکال رو خواهیم دید . هرچند قبلاً نیم نگاهی به این موضوع داشتیم، اما در این ویدیو به جزییات بیشتری خواهیم پرداخت و مرحله به مرحله نحوه باز کردن یک پروژه رو در این سافتر رو بررسی خواهیم کرد.

خُب ؛اتوکد الکتریکال رو باز می کنیم، تصویر نسخه ای از نرم افزار که در زیر دیده میشه، آخرین نسخه موجود از اتوکد الکتریکال برای زمانی هستش که من شروع به ضبط این ویدئو کردم، ولی بازم بد نیست یادآور بشم قبل از اینکه کار رو شروع کنیم لازم هست که حتما فایلهای تمرینیِ مربوط به این سرفصل آموزشی منحصر بفرد و تمام فایل های WD demo رو که در طولِ این دوره از اتوکد الکتریکال لازم تون میشه رو از سایت طهاکو دانلود کرده باشید. در واقع هر جوری هست فایل های تمرینی طهاکو رو روی دسکتاپ تون داشته باشین تا همراه با من بتونین هر کاری که من می کنم رو تمرین کنید تا سریع تر در کار با اتوکد الکتریکال استاد بشید.

یکسری فایل نمونه و تمرینی همراه با نصبِ اتوکد الکتریکال قابلِ دسترسی هستن، اما به هرحال اگر مایل بودین با من همراه بشید، حتماً از سایت طهاکو پوشه فایل های تمرینی رو دانلود کنید؛ اگر هم پکیج حامل رو خریداری کردین که حتماً فایل های تمرینی کنار سورس نرم افزار داخل حامل در اختیارتون هستن.
حالا اگه به بخش project manager در سمت چپ صفحه توجه کنید، می بینید که پروژه WDdemo اینجا نیست. من برای اینکه نحوه باز کردن یک پروژه با استفاده از project manager رو بهتون نشون بدم، عمداً قبلاً WDdemo رو بسته بودم و الان دوباره بازش می کنم. من تمام این فایل ها رو توی یک فولدر مشخص گذاشتم، و حالا تمامِ کاری که لازمِ انجام بدم این هست که از قسمت project manager روی آیکنی که بالای پانل project manager هستش کلیک کنم که امکان باز کردن یک پروژه رو بهمون میده.
آیکن Open project منظورم هست.

دکمه Open project
نحوه باز کردن یک پروژه با project manager

تشخیص مسیر صحیح پروژه ذخیره شده

به محض اینکه روش کلیک میکنم، کادره محاوره ای آشنایی که در ویدئوهای قبلی هم دیدیمش برامون باز میشه و الان باید فایل با فرمت دات wdp پروژه ای که میخوامش رو پیدا کنم.
خب اگه رویِ پیکان به سمتِ پایین کلیک کنم، می بینید که پروژه فعالی که در حال حاضر در پانل project manager فعال هست اونجا هستش، بد نیست بدونید وقتی شما اتوکد الکتریکال رو نصب می کنید یک پرژه دیفالت Demo هم براتون سفارشی میشه که من بارها تا اینجای دوره بهش رفرنس دادم. ولی در واقعیت چیزی که من باهاش شروع بکار می کردم پروژه Demo ای که بعد از نصب اتوکد الکتریکال در اختیارمون قرار می گیره نبود، در واقع من میومدم و پروژه Demo موجود در فایل های تمرینی رو کپی می کردم و جایگزین پوشه یاد شده می کردم.
الان پروژه فعالمون در همین مسیر هست، یعنی مسیری که با پوشه users شروع میشه؛ و به ساختار درختی که نهایتاً به پوشه Proj ختم میشه قرار گرفته.
بذارید روی پوشه Proj در این مسیر کلیک کنم تا بتونیم پروژه باز شده اخیرمون رو ببینیم.

و همونطور که مخشص است، فولدرِ Demo هم اینجاست، باز هم میگم اگه شما پوشه DEMO رو با پوشه DEMO موجود در فایل های تمرینی جایگزین نکرده باشین الان در این مسیر پروژه DEMO دیفالتی که بعد از نصب اتوکد الکتریکال سفارشی شده قرار داره. خب؛ اگر فایلهایِ تمرینی رو از سایت طهاکو دانلود کرده باشین مشاهده می کنید که برایِ هر سرفصلی یک فولدر وجود داره که داخلِ فولدرِ اون فصل یک فولدر با نامِ Demo وجود داره. حالا یا می تونید فایل هایی که از طهاکو دانلود کردین رو رویِ دسکتاپ کپی کنید و با کلیک بر رویِ علامتِ دسکتاپِ اینجا سمتِ چپِ پنجره Select Project File برایِ باز کردنِ پوشه مدِ نظرتون اقدام کنید یا اینکه پوشه Demo فصلِ مربوطه رو از فایل هایِ تمرینی دانلود شده؛ کپی کنید و مثل کاری که من الان کردم، اون رو جایگزینِ پوشه Demo این مسیر حالِ حاضر کنید. که من روشِ دوم رو بهتون پیشنهاد میدم.
به هرحال اگر می خواهید فولدرِ Demo ِ پروژه هاتون رو از فایلهای تمرینی تون انتخاب کنین و توی این فولدر ذخیره کنین باید به مسیره:
فولدر Documents از سیستم عامل ویندوزی تون و بعد به فولدر Acade که با آخرین نسخه موجود برچسب خورده، و بعد به پوشه AeDataو نهایتاً هم به پوشه Projects بیاین؛ و پوشه انتخاب شده رو جایگزین پوشه DEMO بکنید و Saveشون کنید. البته همونطور که گفتم طبیعتاً وقتی اتوکد الکتریکال رو نصب میکنید پروژه های دیفالت بصورت اتوماتیک همینجا قرار میگیرن که یکیشون هم گفتم همین Demo هستش و اگه دوست ندارید فایلِ Demo موجود در پوشه دانلودیِ فایل هایِ تمرینی رو اینجا جایگزین این پوشه DEMO کنید پیشنهاد میدم در همین مسیر ی; فولدر ولی با اسم متفاوتی ایجاد کنید و پروژه تون رو درش ذخیره کنید.

Select Project File
تشخیص مسیر صحیح پروژه ذخیره شده

فراخوانی پروژه برقی با فرمت wdp

خب پروژه ای که من در نظر گرفتم تا در این ویدئو پروژه اش رو باز کنم اینجاست.
فولدر Demo رو باز میکنم و متوجه میشید که من از قبل فولدر demo موجود در فایل های تمرینی ام رو جایگزین کرده ام و حالا می خواهم از اینجا یک پروژه جدید رو در اتوکد الکتریکال باز کنم.
باید فایل با فرمته WDP رو انتخاب کنید، فقط کافی هست همین کار رو بکنید.
به پایین صفحه توجه کنید، بمحضِ انتخابِ فایل با فرمته WDP در قسمتِ File name می بینید که داره با عبارتِ Electrical Project files ).WDP) بهتون نشون میده که این یک فایل از پروژه اتوکد الکتریکال با فرمت WDP هستش.
من روی open کلیک میکنم و بلافاصله پروژه مورد نظر در اتوکد الکتریکال لود (بارگذاری-باز) میشه و در ادامه WDDEMO رو که باز میشه، می بینید.

wdp فرمت پروژه برقی در اتوکد الکتریکال
فراخوانی پروژه برقی با فرمت wdp
باز کردن ترسیمات و نقشه های برقی از داخل پروژه های اتوکد الکتریکال

حالا می تونم پیش برم و ترسیم های مختلفی که توی این پروژه هستند رو باز کنم.
برای اینکار روی علامت + گوشه پوشه WDDEMO کلیک می کنم.
می تونین فولدرهای زیر شاخه رو ببینین که توی این پروژه حاویِ ترسیم هایِ SCHEMATIC و PANEL هستند.
با کلیک روی علامت + کنار SCHEMATIC ترسیم هاش نمایش داده میشه و من ترسیم demo02.dwg رو که قبلاً دیده بودین رو باز می کنم. من برایِ باز کردنِ این ترسیم خیلی راحت می تونم، روش دابل کلیک کنم و می بینین که به همون شکلی که در ویدیوهای آموزشیِ قبل آخرین بار ذخیرش کردم برامون نمایان میشه.

باز کردن drawing برقی
باز کردن ترسیمات و نقشه های برقی از داخل پروژه های اتوکد الکتریکال
نتیجه گیری

پس دیدین که در اتوکد الکتریکال چطور میشه با استفاده از یک فایلِ پروژه WDP؛ یک پروژه رو باز کرد. و باز هم میگم تخصصی عمل کنید و پروژه خودتون رو همیشه در مسیری که بهتون نشون دادم ببرین، هر چند می تونین پروژه هاتون رو از هر مسیر دیگه ای هم باز کنید. پیشنهاد میدم یک مسیر برای قراردادن پروژه هاتون سفارشی کنید و همیشه از همون مسیر استفاده کنید تا تسلط تون رو کارتون بیشتر بشه.

نظرات (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0