Skip to main content

پیمایش در ترسیم‌های پروژه‌های اتوکد الکتریکالی

Navigating project drawings

در آموزه ویدئویی حاضر دانش پژوهان با نحوه پیمایش در ترسیم های پروژه آشنا خواهند شد. در همین راستا تمامی ابزارهایی که اتودسک برای امر پیشمایش در ترسیمات در خدمت کاربران اتوکد الکتریکال قرار داده است مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. از جمله این ابزارها پانل پراجکت منیجر و گزینه های Previous Project و Next Project هست که در این آموزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

لینک کمکی (official link) – ابزار سوئیچ کردن بین ترسیمات پروژه اتوکد الکتریکال

تکنیکهای پیمایش در ترسیمات الکتریکالی

بسیار خب، هم اکنون در آخرین ویدیو آموزشی از سرفصل مربوط به بررسی مباحث Navigating یا پیمایش و چرخیدن در محیطِ درآوینگ إریا ترسیمها در دوره جامع آموزش اتوکد الکتریال هستیم.
اگر من به سمتِ پانلِ project manager درست در اینجا بروم و رویِ ترسیمِ demo03 از پروژه WD DEMO دابل کلیک کنم، میبینید که نرم افزار با این کار فایلِ ترسیمِ demo03 را باز میکند و آنرا به ما نمایش میدهد.
و حالا من یک تبِ دیگر که درست در بالا صفحه نمایش، باز میشود را هم دریافت میکنم، میتوانید تبِ جدید را ببینید؟ دقیقاً بالای صفحه ترسیم یا بالا همان محیطِ درآوینگ إریا ظاهر شده است. خب؛ اگر دقت کنید در حال حاضر ما بخوبی Demo 02 را به همراه یک ستاره کوچکِ واقع در تب آن درست بعد از اسمِ ترسیم و در کنار تبِ Demo 03 میبینیم. بد نیست بعنوانِ یادآوری بگویم دلیل وجودِ ستاره هم این است که فایلِ ترسیمِ Demo02؛ الان همراه با تغییراتی است که ذخیره نشده‌اند و شما بلافاصله بعد از ذخیره تغییرات شاهدِ این هستید که دیگر ستاره‌ای در تب سربرگِ File ترسیمِ demo02 نخواهید دید. خب؛ وقتی با یک پروژه سنگین اتوکد الکتریکال کار میکنید که ترسیمهای زیادی را شامل میشود، بالطبع در حینِ کار هم نیاز دارید اکثرِ آنها را لود کنید، درست شبیه به وقتی مثل همین الان که ترسیمِ Demo 03 را برایِ بررسیهایِ مهندسیِ مدِ نظر، فراخوانی کردیم. خب؛ در آن زمان بدون شک نمیخواهید در کار با چنین پروژه‎‎‌هایی با ماوس بیایید و بین زبانه‌هایِ ترسیمهای مختلف موجود در بالای صفحه ترسیم یا بالایِ همان محیطِ درآوینگ إریا سوئیچ کنید و دوست دارید با یک راه حل بهتری سریعتر بین آنها رفت و آمد کنید.
در چنین زمانی تنها کافی است که این امکان را داشته باشیم تا بتوانیم سریع بین ترسیمها سوئیچ کنیم. و من میخواهم در این ویدئویِ آموزشی به شما یک ریزه کاری و فوت و فن کاربردی که تنها در اتوکد الکتریکال وجود دارد را نشان بدهم.
خب؛ کاری که در بدوِ شروع قصد دارم انجام بدهم این است که با کلیک بر روی علامت ضربدر، تب ترسیم Demo 03 واقع در این قسمت را میبندم.
و به این ترتیب به ترسیم Demo 02 برمیگردیم و با این تفاسیر مجدد این ترسیم را در صفحه میبینیم. مشخص است که در حال حاضر تنها یک ترسیم را به صورت open و باز دارم.
همچنین در پانل پراجکت منیجر هم ترسیم Demo 02 بولد شده است، به این خاطر که ترسیم فعلی باز ما بحساب می‌آید.

Next Project Drawing و Previous Project Drawing

اگر که به نوارِ QAT یا نوار ابزار دسترسی سریع که در سمت چپ و بالای صفحه قرار گرفته نگاه کنیم، دو پیکان را میبینیم که پیکان سمت چپ با تگِ Previous Project Drawing نامگذاری شده و نشانگر ترسیم قبلی پروژه سلِکت شده است و پیکان سمت راستی که با تگِ Next Project Drawing نامگذاری شده، نشانگر ترسیم بعدی پروژه انتخابی ما است.
حالا اگر به این شکل بر روی پیکان مربوط به ترسیم بعدی پروژه کلیک کنم، با اینکار نه تنها ترسیم Demo 03 باز میشود بلکه همانطور که ملاحظه میکنید تب مربوط به ترسیم Demo 02 هم از بالا صفحه ناپدید میشود.
در واقع عملی که صورت میگیرد این است که ترسیم قبل ذخیره میشود و بعد بطور هوشمندانه بسته میشود و ترسیمی که شما مایل به استفاده از آن هستید، یعنی ترسیم بعدی موجود در این پروژه، باز میشود.
و به این ترتیب در حال حاضر در پانل پراجکت منیجر ترسیم Demo03.dwg به عنوان ترسیم فعلی و فعال این پروژه، هایلایت و بولد شده است.

Next DWG و Previous DWG تب Project

و چنانچه به تب Project نوار ریبون، در این قسمت بیایم، به شکل بهتری میتوانیم علامتهای مربوط به پرش به ترسیم قبل و ترسیم بعد که با تگهایِ Previous DWG و Next DWG نامگذاری شدند را ببینیم.
به طریق مشابه اگر روی Previous DWG کلیک کنم، به این ترتیب ترسیم قبلی پروژه حاضر، یعنی Demo02 باز میشود و همانطور که ملاحظه میکنید ترسیم Demo 03 بسته میشود که عدم وجود تب مربوط به ترسیم Demo 03 هم بیانگر همین نکته است.
حالا اگر یکبار دیگر روی Previous Dwg کلیک کنم به ترسیم Demo 01 پروژه حالِ حاضر برمیگردیم.
و با نگاه کردن به پانل Project Manager واقع در سمت چپ صفحه نمایش، میبینیم که در حال حاضر ترسیم Demo 01 به عنوان ترسیم فعلی پروژه، بولد و هایلایت شده است.
و یکبار دیگر به این شکل میتوانم روی Next Dwg کلیک کنم تا ترسیم Demo 02 را در صورت نیاز در اختیار بگیریم.
پس به این ترتیب میتوانیم بین ترسیمهای یک پروژه سوئیچ کنیم.
خب؛ این یک متد و روش دقیق، شسته رفته، متداول و کاربردی برای سوئیچ و جا به جا شدن بین ترسیمهای یک پروژه میان کاربرهای نرم افزار اتوکد الکتریکال است. علت و یا بهتر بگویم مزیت این بهره‌وری این است که تمامی ترسیمات پروژه ما هم زمان باز نمیشوند و همینطور آنها را به صورت باز رها نمیکنیم، هر بار که روی یکی از دکمه‌های یاد شده بزنیم ترسیم اول ذخیره میشود و بعد بسته میشود و چون در پروژه‌های الکتریکالی ما باید همزمان بین نقشه‌های مختلف حرکت کنیم، پس طراحان این نرم افزار در شرکت اتودسک آمده‌اند و برای اتوکد الکتریکال این ابزار بینظیر را پیاده سازی کرده‌اند. با وجود این ابزار، احتمال از بین رفتنِ اطلاعاتِ ذخیره نشده ترسیماتِ باز، به حداقل میرسد؛ و در واقع ترسیمی را که فعلاً به آن نیازی ندارید را ذخیره میکند و آنرا میببندد.

جمع بندی

بنابراین پیشنهاد میکنم زمان کار با یک پروژه مفصل و بزرگ اتوکد الکتریکالی که با تعداد زیادی ترسیم همراه شده، بیاید و از ابزارهای navigation یا پیمایش معرفی شده در این ویدئویِ آموزشی در اتوکد الکتریکال استفاده کنید. ملاحظه کردید که پیکانهای مربوط به فراخونی ترسیم قبل و یا ترسیم بعدی ما را، هم در تب پراجکت نوار ریبون، و هم در نوار ابزار دسترسی سریع، در اختیار داریم.
که استفاده از آنها بسیار سریع و آسان است و مزیت آنها در اختیار داشتن تنها یک ترسیم به صورت open و باز در هر زمان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0