Skip to main content

پیچ و تاب دادن و خم کردن بصورت آزادانه آبجکت های تصویر با بکارگیری Puppet Warp

Puppet Warp

در این ویدئوی آموزشی دانش پژوهان با نحوه بکارگیری آپشن Puppet Warp جهت پیچ و تاب دادن و خم کردن های آزادانه یک آبجکت از تصویر آشنا خواهند شد.

لینک کمکی ( official link ) – خلق طرح خاص با پیچ و تاب و خمش اجزا بکمک ابزار Puppet Warp فتوشاپ (آموزش Photoshop طراحی Design)درس9

تبدیل لایه به اسمارت آبجکت

Puppet Warp یک راه عالی برای کج کردن و خم کردن اشیا در فتوشاپ هست، و کاری که قرار هست تو این آموزه ویدئویی انجام بدیم پرداختن به همین ابزار و آپشن بی نظیر هست. قبل از اینکه Puppet Warp رو روی تصویر حال حاضرم اعمال کنم، من لایه تصویر رو با کلیک راست و انتخاب Convert to Smart Object به یک اسمارت آبجکت تبدیل میکنم، تا تغییراتی که اعمال می کنم غیرمخرب بحساب بیان.

تغییرات غیر مخرب
تبدیل لایه به اسمارت آبجکت

استفاده از Puppet Warp برای ایجاد پیچ و تاب

بعد از منوی Edit ، Puppet Warp رو انتخاب میکنم. Puppet Warp یک مش بندی تمام عیاری رو بطور هوشمندانه روی کل تصویر اضافه میکنه. با مش بندی باید آشنایی داشته باشید! اگه اطلاع ندارید خب این رو بگم نرم افزارها برای تحلیل و بررسی المان های تمام آبجکتی که میخان بررسیش کنن، میان و اون رو به المان های کوچکتری تقسیم می کنن و هر بار تأثیر یک المان روی المان بعدی رو محاسبه کرده و نهایتاً مورد مد نظر از محاسبات رو به کل شیء تعمیم میدن.

اینجا در فتوشاپ دلیل مش بندی زیاد پیچیده نیست و قرار هست وقتی یک المان چرخید تأثیره کمی روی نحوه چرخش المان مجاور بذاره تا نهایتاً به زاویه مده نظر از چرخش برسه. اجازه بدید پیش بریم و زوم کنیم، من از Cmd + plus یا کنترل و پلاس یکبار و بعدم یک باره دیگه هم استفاده میکنم تا به سطح مناسبی از زوم برسم، کلید اسپیس رو پایین نگه میدارم و تصویر رو در image area جابجا میکنم، بطوری که بتونیم یکم بهتر ببینیمش. اگر بخام Mesh بندی یه اعمال شده رو مخفی کنم میتونم تیک show mesh رو از نوار options بردارم ، خب مشخص هست که این تصویر یک مته هست و بخاطر همین هم با معادل ابزار یعنی tool توی پانل لایه هام نامگذاریش کردم، اما بذارید فعلاً بهمراه تیک رهاش کنیم تا بتونم مش بندی ها رو ببینیم.

show mesh
نمایش و محو کردن مش بندی از روی المان با گزینه show mesh

افزودن pin برای استفاده از Puppet Warp

برای شروع اعمال چرخش در تصویر، ما نیاز داریم که تعدادی پین به warp اضافه کنیم. الان هرجا کلیک کنید یک پین اضافه میشه.
پس یک پین به بالا اضافه میکنم،
یکی در وسط اضافه میکنم،
و یکی هم نزدیکی های پایین، درست اضافه میکنم.
حالا وقتی که من روی هر کدوم از پین ها کلیک میکنم و میکشمشون، می تونید ببینید که می تونیم شئ مون رو پیچ و خم بدیم.

pin in Puppet Warp
استفاده از پین ها در جهت اعمال چرخش در المان

مدهای مختلف اعمال پیچ و تاب در تصویر

سه مد مختلف وجود داره که می تونیمwarp رو تو اون مدها کنترل کنیم.
بصورت پیش فرض ما در مدNormal هستیم.
اما اگر به Rigid برید و سعی کنید آبجکت تون رو با درگ پین ها خمش کنید توجه کنید که یکم خم کردن با این حالت و استفاده أزش نسبت به حالت معمولی warp سخت تر هست و غیرمعمول تر می باشد.
اگر مد رو به Distort تغییر بدم و شروع به درگ پین ها کنم، متوجه میشیم که این مد، آبجکت رو آزادانه تحریفش میکنه و می تونید ببینید که قسمت های مختلفش مثل بالاش که شبیه مته دریل هست، بازتر و بسته¬تر میشه. بنابراین مد Distort همونطور که از اسمش مشخص هست بیشتر وقتاییی بکار میاد که بخایم یک اعوجاج دیوانه وار ایجاد کنیم.
خب، فعلاً میخام برگردم به مد Normal.
و بذارید شکل آبجکت رو با کشیدن قسمت بالاییش یکم بچرخونم. خب بسته به ایده طراحی که تو ذهنم دارم میخام بیارمش تا حدودای پایین مشابه تصویر زیر،
و ممکن هست یک پین بیشتر هم بهش اضافه کنم
و بعد پین پایینتری رو بالای اون یکی می کشم.

اجازه بدید Mesh رو غیر فعال کنم، تا با اینکار بهتر بتونیم ببینیم چیکار داریم انجام میدیم،
و در این مورد میتونیم ببینیم که با کارهای انجام داده شده، پایین ابزار رو روی قسمته بالاییش آوردیم، جالبه نه!

مدهای Puppet Warp
مدهای مختلف اعمال پیچ و تاب در تصویر

اولویت بندی در نمایش قسمت رویی یا زیرین با Pin Depth

حالا بنظرتون میشه قسمته بالایی ابزار رو زیر قسمت پایینیش قرار داد؟
خب جواب مثبت هست! اگر خواستیم که اولویت قرار گرفتن اطلاعات گرافیکی یکی از پین ها رو نسبت به اون یکی تغییرش بدیم،
می تونیم از این آیکن هایPin Depth ای که در نوار آپشن هستن استفاده کنیم و با کلیک و انتخابشون بکارشون بگیریم.
خب با کلیک روی آیکن راستی که یک فلش به سمت پایین داره، ترتیب نمایش پین اخیری که مورد استفاده قرارش دادم رو به پایین تر از پین درگیر با اون میاره و شما می تونید ببینید که پینی که با قسمت پایینی ابزار درگیر هست، زیر پینی میره که با قسمت بالایی در ارتباط هست.
پس ترتیب مرتب سازی یا Pin Depth وقتی که دارید سعی می کنید آبجکت ها روی هم قرار بگیره یا اون وقت هایی که چند تا آبجکت در یک لایه دارید و میخاید یکی از لایه ها رو روی اون یکی قرار بدید می تونه خیلی مفید واقع بشه.

Pin Depth
اولویت بندی در نمایش قسمت رویی یا زیرین با Pin Depth

ساخت منحنی s شکل با اضافه و حذف کردن pinها در کار با ابزار Puppet Warp

بسیار خب، بیایید ادامه بدیم و کلید Reset رو از بالا بزنیم.
و دوباره تیک چک باکس Show Mesh مون رو میزنیم تا مش بندی ها نمایان بشن.
حالا میخام با کلیک کردن حدود چهار تا پین رو روی مش بندی ها اضافه کنم.
یکی بالا،
یکی وسط قسمت پایین تر که شبیه به مته دریل هست،
یکی روی مرکز اصلیش،
یکی هم خیلی پایین تر.
و حالا میخام یک منحنی S شکل از آبجکت حاضر رو اضافه کنم،
پس روی پین بالایی کلیک میکنم و و به سمت چپ میکشمش،
پین بعدی رو بالا میکشم،
کلید اسپیس رو نگه میدارم تا تصویر رو جابجا کنم،
و بعد روی پین پایین تر کلیک می کنم و با درگ میکشمش.
حالا اگر بخام یکباره دو تا پین رو تغییر بدم،
می تونم کلید شیفت رو پایین نگه دارم و دو تا پین رو انتخاب کنم، حالا می تونید ببینید که هر دو پین با درگ کردن من، حرکت می کنند.
هر زمانی اگر خواستم یک پین رو حذف کنم؛ می تونم کلید Opt رو در مک یا در ویندوز کلید آلت رو پایین نگه دارم و اشاره گر رو بالای پین قرار بدم، وقتی اشاره گرم به شکل قیچی در اومد،
وقتی روی پین کلیک کنید اون پین حذف میشه.
من ادامه میدم و پین رو با کلیک کردن در اینجا برمیگردونم،
و بعد کلیک میکنم و با درگ بجای قبل میکشمش.
اگر بخام حولِ محور یک پین خاص مش های نزدیکش رو بچرخونم، می تونم کلید آپشن یا آلت رو وقتی نزدیک یک پین هستم پایین نگه دارم و بعد که یک شکل دایره ای ظاهر شد، کلیک میکنم و با درگ کردن میکشمش تا با این کارم بتونم بچرخونمش.
بسیار خب، بذارید بگم که این افکت با اون چیزی که برایه طراحی مده نظر بود مطابقت داره و من اینرو می پسندم،
پس ادامه میدم و با کلیک کردن روی چک مارک نوار آپشن Applyش میکنم.

منحنی S فتوشاپ
ساخت منحنی s شکل با اضافه و حذف کردن pinها در کار با ابزار Puppet Warp
روش اشتباه کپی المان های تصویر حاصل از Puppet Warp – Transform کردن

بعد بیایید از زوم خارج بشیم تا بریم سراغ ادامه طراحی مون.
من از Cmd + 0 یا کنترل و صفر استفاده میکنم تا پنجره نمایش رو فیت صفحه کنم.
تو این لحظه چیزی که مد نظرم هست این می باشد که میخام تعدادی کپی از این تصویر بسازم تا با ترکیب شون به یک طراحی خاص برسم.
خب، بیایید ببینیم با کاری که میخام بکنم چه اتفاقی قرار هست بیافته.
در پنل لایه ها من از Cmd + J یا کنترل و j استفاده میکنم تا لایه فعال رو داپلیکیت کنم و یک کپی أزش ایجاد کنم،
اما حالا میخام این کپی رو transform کنم.
هم می تونم Cmd + T یا کنترل و T رو بزنم تا ترانسفورم انجام بدم یا با سناریویی دیگه برای انتخاب transform، وقتی به منوی Edit و بعد Free Transform رو انتخاب کنم، فتوشاپ در قالب پاپ آپ به من میگه که وقتی تراسفورم رو انجام میدید Puppet Warp غیرفعال خواهد شد.
من اوکی رو کلیک میکنم، و می تونید ببینید پیش نمایش Puppet Warp غیرفعال میشه و نمی تونم تشخیص بدم که در حینه ترانسفورمش چه پیش نمایشی عایدم میشه.
پس بیایید از اینجا خارج بشیم و ترانسفورم کردن رو بیخیال بشیم،
و در ادامه هم میخام با فشار دادن کلید Delete لایه کپی شده اخیرم رو حذف کنم.

کلیدهای Ctrl+J یا Cmd+J
روش اشتباه کپی المان های تصویر حاصل از Puppet Warp
روش صحیح کپی المان های تصویر حاصل از Puppet Warp – nest  کردن

و بجای کپی لایه، میخام اسمارت آبجکت لایه حاضر رو با اسمارت آبجکت دیگه خودش ادغام و در واقع nest کنم.
من اینکار رو با رفتن به منوی Layer ، انتخاب Smart Objects و Convert to Smart Object انجام میدم.
می بینید که تونستنم اسمارت آبجکت فیلتر Puppet Warp رو روی اسمارت آبجکته خودش nest کنم، و اینکارم امکانی که در اختیارم قرار میده این هست که می تونم یک کپی از اسمارت آبجکت حاصل شده رو با استفاده از Command + J یا کنترل و J ایجاد کنم.
و بعد از Command + T استفاده میکنم تا روی اونFree Transform انجام بدم و توجه داشته باشید که کادر محدودکننده Transform اینبار متفاوت هست، در واقع تصویر کلی¬ حاصل از Puppet Warp را در بر می گیره.
و حالا اگر راست کلیک کنم و Flip Horizontally رو انتخاب کنم، و بعد Enter یا Returnرو فشار بدم، می تونیم ببینیم که با اینکارها تونستم هم Transformش کنم و هم preview رو نگه دارم، چون من این اسمارت آبجکت رو با یک اسمارت آبجکت دیگه neste و ادغام کرده بودم.
یک فایده ی دیگه هم در انجام دادن این روش هست که چند لحظه دیگه با دیدنش متوجهش میشید.
فعلاً ، بیایید دو تا کپی از لایه های موجوده مرتبط با این تصویر ایجاد کنیم ،
پس من کلید کامند یا کنترل رو پایین نگه میدارم و در پنل لایه ها، میام و این دو تا لایه رو به این شکل انتخاب میکنم،
بعد از Command + J یا کنترل و J استفاده میکنم تا یک کپی أزشون بسازم ،
بعدم Command + T یا کنترل و T رو انتخاب میکنیم تا Free Transform رو انجام بدیم،
و حالا که در حالته ترانسفورم هستم می تونم کلیک راست کنم،
و بعد Flip Vertically رو انتخاب کنم،
و بعد در محدوده ی تصویر جابجاشون کنم،
و نهایتاً هم Return یا Enter رو فشار بدم تا ترانسفورمیشن رو اعمال کنم.
و در حقیقت ما بارها و بارها می تونیم اینکارها رو انجام بدیم، تا به طرح مد نظر خودمون بعنوان یک طراح نزدیک و نزدیک تر بشیم.
با این تفاسیر من میتونم همه این چهار لایه رو در پنل لایه هام به این شکل انتخاب کنم،
Command + J یا کنترل و J رو بکار میبرم تا کپی شون کنم،
Command + T یا کنترل و T رو میزنم تا بتونم لایه ها رو ترانسفورم کنم،
اینبار بجای کلیک راست و انتخاب گزینه هاش پیش میرم و بطور دستی میچرخونمش، اشاره گرم رو بیرون دسته های ترانسفورمیشن قرار میدم
و شروع به درگ می کنم تا لایه های سلکت شده بچرخند.
پایین نگه داشتن کلید شیفت اجازه میده تا دقیقاً با زاویه 90 درجه چرخش رو اعمال کنم،
و بعد میتونم Return یا Enter رو فشار بدم تا ترانسفورم رو اعمال کنم.

nest کردن
روش صحیح کپی المان های تصویر حاصل از Puppet Warp – nest کردن

ویرایش و جایگزین نمودن آبجکت جدید بجای المان اصلی در کار با Puppet Warp

با کارهایی که کردیم می بینید که ما تونستیم طراحی به نوعی جالب رو بدست بیاریم، اما اگر من Puppet Warp اورجینال و اصلی رو دوست نداشتم چی؟ یعنی اگر اون تصویری که باهاش شروع بکار کردم تا به این طراحی برسم رو نخواستم و دوست داشتم با تصویر دیگه ای جایگزینش کنم، خب باید چیکار کنم؟ اینو بگم، چون ما از Command + J یا کنترل و J استفاده کردیم تا از همه لایه ها، در پنل لایه ها یک کپی بسازیم؛ و در واقع از یک تصویر شروع کردیم و به موقعیت تصویر اخیر رسیدیم؛ اگر بخام محتوای یکی از این لایه ها رو ویرایش کنم، این ویرایش روی همه ی لایه ها اعمال میشه.

بنابرین می تونم هر کدوم از لایه ها رو که میخام به دلخواه انتخاب کنم،

و در پنل لایه ها روی لایه دلخواه دابل کلیک کنم،

اینکار تصویر ابزاری که روش تونستیم  Smart Filter از نوع Puppet Warp  رو اعمال کنیم رو بهمون عرضه میکنه.

اگر واقعا میخاستم دوباره تصویر رو دستکاری کنم و تصویر ابزار حاضر رو ویرایش کنم، و یا حتی اگه میخاستم فقط برخی از پیکسل های تصویر ابزار رو تحت عمل ویرایش کردن قرار بدم،

می تونستم روی این اسمارت آبجکت دابل کلیک کنم،

حالا میبینیم که می تونم به محتوای اصلی تصویر ابزار دسترسی داشته باشم.

اما من احتیاجی به تغییر محتوا اون ندارم،

 پس به منوی File میرم و بعد  Closeرو انتخاب میکنم.

روی Puppet Warp دابل کلیک میکنم تا دوباره به ابزارهای  Warp برای چرخوندن تصویر دسترسی پیدا کنم،

ادامه میدم و بسته به ایده طراحیم، روی پین ها، یکسری تغییرات ایجاد می کنم،

و بعد  Puppet Warp حاصل جدید رو با کلیک روی تیک نوار آپشن اعمال میکنم.

File و بعد Save و بعد  File و Close رو انتخاب میکنم،

و می تونیم ببینیم که در  سند اصلی همه نمونه های مشابه اسمارت آبجکت ویرایش شده چند لحظه پیش، آپدیت شدند.

ویرایش Puppet Warp
ویرایش و جایگزین نمودن آبجکت جدید بجای المان اصلی در کار با Puppet Warp

نتیجه گیری

پس: بخصوص اون زمانی که یک اسمارت آبجکت رو برای پیش روی در کارتون بکار می گیرید؛ میشه دید Puppet Warp می تونه یک راه عالی برای خم کردن های آزادانه و پیچ و تاب دادن های آبجکت ها برای رسیدن به یک طرح و ایده خاص در زمانه طراحی با بحساب بیاد.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0