Skip to main content

آشنایی با انواع لایسنس ها و همچنین نحوه خرید هسته و پلاگین های متلب

Installing MATLAB

بسیاری از دانش پژوهان نیاز دارند که نسخه اصلی نرم افزار متلب را بهمراه افزونه های مورد نیاز از سایت اصلی مث ورک خریداری نمایند. لذا در این درس مروری اجمالی بر نحوه خرید آنلاین محصولات متلب از سایت اصلی کمپانی مث ورک داشته ایم.

لینک کمکی ( official link ) – آموزش طریقه خرید لایسنس و افزونه های مناسب متلب از سایت اصلی مث ورک (آموزش جامع متلب MATLAB) درس 4

دریافت آخرین نسخه متلب

اگر شما مایل باشید که از متلب به طرز صحیحی استفاده کنید، اولین چیزی که بهش نیاز دارید این هست که متلب رو نصب کنید؛ که من در ویدئوی آموزشی بعدی بهتون نحوه نصب آخرین نسخه کرک شده این نرم افزار رو آموزش میدم. ولی بد نیست در اینجا چند لحظه ای یک سری به آخرین اینترفیس و ظاهر سایت اصلی این کمپانی بزرگ بزنیم و ببینیم اگر یک روزی نتونستیم نیازهامون رو با نسخه های کرک شده برطرف کنیم، چطوری می تونیم آخرین نسخه تریال رو نصب کنیم و یا اینکه چطوری می تونیم به فی چر های تجاری این نرم افزار از طریق خرید اون یا بوسیله ارگان های طرف قراردادش دسترسی پیدا کنیم.
برای دانلود  متلب با براوزر خود به آدرس www.mathworks.com بروید.

سایت متلب به آدرس www.mathworks.com
سایت متلب به آدرس www.mathworks.com

تور سایت متلب در جهت انتخاب ویرایش مناسب نرم افزار

شرکت مث ورک نرم افزار های متعددی از جمله متلب را تولید کرده است. تصویر فوق ایندکس ابتدایی سایت اخیره؛ و وقتی برای اولین بار واردش می شوید پلتفروم سایتشون أزمون میخاد که کشور و موقعیت حال حاضرمون رو بهش معرفی کنیم. از این سفارشی سازی نه تنها برای تنظیم زبان سایت همگام با موقعیت حاله حاضرمان استفاده می شود؛ بلکه بیشتر جهت تنظیم بهترین پشتیبانی برای امورات خرید و لایسنسینگ هستش. یجورایی این صفحه بیشتر مربوط به بازاریابی قوی اونا هستش و بدون شک در کوکی وبسایتشون موقعیت ما بعنوان یک مشتری ثبت میشه و اونا بعداً با بدست آوردن بقیه اطلاعات مون، شبیه ایمیل یا شماره تماس کار بازاریابی و تبلیغاتشون رو شروع می کنند.
خب؛ چون ایران طبق معمول توسط اونا پشتیبانی نمی شود؛ من قصد دارم موقعیتم رو برای United State تنظیم کنم تا زبان انگلیسی رو برای ظاهره فعلی سایت تونسته باشم سفارشی کنم. پس با کلیک روی United State به تنظیمات موجود در تصویر زیر برده خواهیم شد.

انتخاب زبان انگلیسی در سایت های خارجی
انتخاب زبان انگلیسی در سایت های خارجی

نسخه های رایگان و تجاری متلب

آخرین و پایدارترین نسخه موجود در حاله حاضر که من دارم این ویدئوی آموزشی رو ضبط میکنم در سطح اینترنت در دسترس تون هست و من هم با همین آخرین نسخه کار خواهم کرد. دو راه مختلف برای دانلود و نصب متلب وجود داره. خب؛ اگر شما دانشجوی یک دانشگاه معتبر هستید؛  روی سر برگ  اکادمیک کلیک کنید
 در ایندکس موجود در تصویر زیر، شما می توانید ورژن دانشجویی را با تخفیف بخرید.

نسخه دانشجویی یا آکادمیک متلب
نسخه دانشجویی یا آکادمیک متلب

کافی روی گزینه Academia کلیک کنید و در صفحه جدیدی که براتون باز می شود منوی Student Home را انتخاب کنید، سپس از بالا سمته راست گزینه Get MATLAB را انتخاب کنید تا با این انتخاب ایندکس تصویر زیر باز و فراخوانی گردد.

Matlab for Student Use
Matlab for Student Use

 الان شما می تونید آخرین نسخه رh خریداری کنید. این ورژن شامل برنامه متلب و سیمولینک و ده add-on ، toolbox یا افزونه و ابزار  خارجی است، که ویژگی ها و عملکردهای اضافی؛ فی چِر ها و کتابخانه هایی را برای متلب فراهم کرده و در صورت تمایل به انتخابشون اون ویژگی ها رو در اختیارتون قرار می دهد.
در فصل پنجم من سه تا از مشهورترین این add-on ها یا پلاگین ها رو براتون توضیح میدم؛ و بعداً بررسی شون میکنم.
اگر هم شما دانشجو نیستید، روی گزینه Products در منوی اصلی وبسایتِ mathworks.com کلیک کنید؛ با این کار صفحه ای براتون باز میشه که یک لیستی از تمام محصولات مث ورک، از جمله متلب و ده ها add-on یا پلاگین خارجی یا همون external toolboxes رو بهتون نشان می دهد که شما می توانید بنا به نیازتون اونها را خریداری کنید.

خرید محصولات سایت مث ورک متلب
خرید محصولات سایت مث ورک متلب

تمامی این جعبه ابزار ها یا تولزباکس ها که همگام با متلب و بصورت یک کامپوننت مجزا نصب می شوند، با نرم افزار اصلی متلب سازگارند؛ پس شما می توانید جعبه ابزاری که مربوط به کارتون هست را انتخاب و جدا جدا اون رو سفارش بدید.
سه تا از رایج ترین جعبه ابزار ها، سمبولیک مث تولباکس است که با لینک Symbolic Math Toolbox قابل پیگیری هست؛
دیگری استاتیستیک تولباکس که از لینک statistics and Machine learning toolbox قابل خریداری هست؛
و اپتیمایز تولباکس که از لینک optimization Toolbox قابله رؤیت هست.
تمامی این کامپوننت ها در فصل پنجم توضیح داده خواهند شد. وقتی شما تصمیم گرفتید که کدوم محصول رو بخرید با کلیک کردن روی اسمش می توانید جزئیات بیشتر اون محصول رو ببینید.
خب الان من خوده هسته اصلی نرم افزار رو نیاز دارم پس روی نامه MATLAB از بالا ایندکس اخیر کلیک می کنم.
همونطور که گفتم در ایندکس جدیدی که باز می شود، جزئیات بیشتری در مورد این محصول می بینید؛ و اگر بسمت پایین این وب پیج باز شده اسکرول کنیم، و اگه هنوز هم برای خرید لایسنس این محصول مصمم هستید، ولی یسری سؤالات قبل از خرید براتون ابهاماتی رو ایجاد کرده، کافی هست روی آیکن contact sales از قسمته ready to buy? کلیک کنید. اینطوری نزدیک ترین پشتیبانی مث ورک باهاتون تماس می گیره و پشتیبانی لازم رو بهتون ارائه میده.

تماس با پشتیبانی متلب
تماس با پشتیبانی متلب

در سمت چپ این بخش از وب پیج اخیر، شما می توانید درخواست تریال برای این محصول نرم افزاری حال حاضرتون رو از قسمت get a free Trial بدهید، که از تصویر فوق مشخص هست، لینک سریع دانلودش در وب پیج مختص به دانلود نسخه آزمایشی هم با آیکن download now قابله رؤیت هست.
سمت چپ هم دوباره یک لینک به محصولات آکادمیک مث ورک داریم، که همونطور که در ابتدای این آموزه گفتم، اگر دانشجوی یکی از دانشگاه های طرف قرارداد این شرکت هستید، می توانید از تخفیفات این شرکت، برای این قشر از جامعه استفاده کنید. پس باز هم میگم اگر یک دانشجو دانشگاه طرف قرارداد با محصولات شرکت مث ورک هستید در قسمت Are You A Student? می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر بر رویِ گزینه learn more کلیک کنید.
خب فعلاً من قصد خرید یک نسخه از نرم افزار matlab رو دارم، پس بدونید که با لینک view pricing and licensing درست از پایین همین بخش از وب پیج محصول matlab گزینه های قیمت و لایسنس و نسخه های متفاوت رو می توانید ببینید.
این رو بدونید، اگر شما درخواست تریال بکنید، متلب در عرض سه روز اطلاعاتی درباره لایسنس به شما خواهد داد؛ و با عدم کارایی مجبورتون میکنه لایسنس این نسخه رو خریداری کنید.
خب بزارید من روی گزینه view pricing and licensing کلیک کنم.

خرید لایسنس متلب
آشنایی با انواع لایسنس ها و همچنین نحوه خرید هسته و پلاگین های متلب

می بینید که وارد وب پیجی میشیم که شما خیلی فوری نمی توانید اونچه که می خاستید رو دانلود کنید؛ چون لایسنس های مختلفی برای استفاده های تجاری، آکادمیک و دانشجویی و حتی یکی هم با عنوان استاندارد به طور جداگونه ای در نظر گرفته شده است. پس لایسنسی که مطمئن هستید براتون مناسب هست رو انتخاب کنید.
همونطور که گفتم در سمته چپ؛ انواع لایسنس های این نرم افزار برامون قابله رؤیت هست. برخی از لایسنس ها به ما ویژگی ها و قابلیت های کامل این نرم افزار رو ارائه میدن و برخی دیگه برامون محدودیت هایی رو ایجاد می کنند.
 نسخه standard رو می بینیم که بطوره پیشفرض در حالت انتخاب هست که امکانات لایسنسش در کادر موجود در تصویر اخیر قابل مطالعه و رؤیت هست؛ و با کلیک بر رویِ لینک learn more اطلاعات کامل تری در مورد این لایسنس رو می توانیم بدست بیاریم.
 لایسنس های Education و home و Student رو هم می بینیم.
 قیمت های هر کدوم از لایسنس ها هم در تولباکس سمت راست مشخص هست.
 مثلاً نسخه استاندارد قیمتش 1800 GBP یا پوند هست.
الان باید روی گزینه Buy now جهت خرید لایسنس نسخه  standard کلیک کنید. با اینکار خواهید دید که وارد صفحه ای دیگر برای سفارشی سازی خرید اخیر می شوید. پس الان که انتخابتون رو جهت خرید لایسنس، مثلاً لایسنس  standard کردید؛ روی گزینه BUY NOW کلیک کنید، تا لیست و قیمت هسته اصلی نرم افزار و تمامی پلاگین هایی را که می توانید در کنار این پلتفروم نرم افزاری خریداری کنید را در وب پیجی مجزا ببینید.

انتخاب افزونه های مورد نیاز در حین خرید لایسنس متلب
انتخاب افزونه های مورد نیاز در حین خرید لایسنس متلب

می بینید که قیمت هسته فقط 1800 پوند هست؛ و قیمت هر کدوم از پلاگین هاش هم بطور مجزا قابله رؤیت هستند.
 مثلاً اگر مایل به خرید تولباکس optimization Toolbox باشید، علاوه بر 1800 پوندی که باید بپردازید، 1050 پوند هم جداگانه پرداخت کنید.
پس قدر نسخه های کرک شده رو بدانید چرا که این نسخه های قابل استفاده در ایران، تمام این ویژگی ها رو یکجا و رایگان در اختیارمون قرار میدن. پس کافی هست محصولاتی رو که نیاز دارید تیک دار کنید،
 و از آخر ایندکس اخیر بر روی گزینه PROCEED TO CHECKOUT کلیک کنید، تا وارد مراحل پرداخت هزینه محصولات خریداری شده شوید.

خرید متلب از سایت اصلی
خرید متلب از سایت اصلی

در نهایت با کلیک بر روی گزینه CHECKOUT

صفحه CHECKOUT سایت متلب
صفحه CHECKOUT سایت متلب

وارد صفحه جدیدی می شوید، که باید با لاگین شدن و یا ساختن یک اکانت جدید خریدتون رو نهایی کنید.
به محض خریدن، متلب قابل دانلود و نصب کردن خواهد شد. سپس شما می تونید با وارد کردن لایسنس تون نرم افزارتون رو فعال کنید.

لاگین یا ثبت نام در سایت متلب جهت تکمیل خرید
لاگین یا ثبت نام در سایت متلب جهت تکمیل خرید

ولی ما در ایران چون از قوانین کپی رایت تبعیت نمی کنیم، خیلی راحت با یک سرچ کوچیک می تونیم آخرین نسخه ای رو که در حال حاضر می تونیم از سایت مث ورک خرید بزنیم رو، به رایگان دانلود و خیلی راحت کرک کنیم. که من در ویدئوی آموزشی بعدی نحوه انجام این کار رو بهتون آموزش میدم.
با این تفاسیر بعد از نصب نرم افزار و انجام کارهای مورد نیاز، شما آماده خواهید شد که شروع به کد دهی به نرمافزارتون بنمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0