همه چیز در متلب ماتریس است!
در این درس مدرس، دانشپژوهان را با این موضوع که رایج شده است “همه چیز در متلب ماتریس است” آشنا میکند. در راستا بیان این موضوعمتغیرهایی بصورت عملی در نرم افزار متلب ایجاد میکند و بعد از ذخیره و اجرا آنها، همچنین نحوه ویرایش کدها را آموزش میدهد.
فهرست مطالب آموزش
تفاوت متلب با دیگر زبانهای برنامه نویسی
بیایید ببینیم این که میگویند همه چیز در متلب ماتریس است، یعنی چه؟
یکی از تفاوتهای اصلی بین متلب و بقیه زبانهای برنامه نویسی مثل جاوا و C این است که متلب بر اساس کار با ماتریس و کار با مجموعه اطلاعات بزرگ ساخته شده است. این تمرکز متلب بر این موضوع ممکن است باعث گیج شدن و سردرگمی شود؛ اما همین باعث شده متلب یکی از کارآمدترین برنامهها در زمینه آماری که میتوانید پیدا کنید بشود.
شروع به نوشتن متغیرها در بخش Script متلب
برای شروع من روی دکمه New Script کلیک میکنم تا یک صفحه اسکریپت جدید برای من باز کند. در این صفحهِ پاپ آپ؛ ما میتوانیم تمام کدهای خود را در آن بنویسیم؛ من میخواهم با نوشتن سه نوع مختلف متغیر شروع کنم.
اول a مساوی سه.
این به این معنی است که این یک عدد اسکالر با مقدار سه است.
بعدی خروجی b مساوی با براکت باز، 3، کاما، 4، کاما، 5، سِیمی کولِن، 1، کاما، 2، کاما، 3 و نهایتاً هم براکت بسته.
این نوع نوشتن به متلب میگوید که b یک ماتریس است که با کاما یا اسپیس میتوانیم مقدار متغییرها را در یک سطر از هم جدا کنیم و با سمیکالن یا نیولاین میتوانیم سطرها را از هم جدا کنیم و بعد با زدن اینتر میتوانیم به سطر بعدی برویم.
در پایان c برابر با 1، کولن، 3 که بیان میکند c یک بردار است. متلب به صورت خودکار 1 کولن 3 را به صورت 1 کاما 2 کاما 3 مینویسد.
ذخیره و اجرا کدها در MATLAB
اگر من این فایل را از طریق کلیک بر رویِ آپشن Save و مجدداً با پذیرفتن مسیر پیشفرض موجود در پنجره Select File for Save As ذخیره کنم و بعد از طریق کلیک بر رویِ دکمه با نام Run آنرا در اینجا اجرا یا ران کنم.
اجازه بدهید برای راحتی مشاهده نتایج من فعلاً پنجره اسکریپت خود را مینیمایز کنم.
خب؛ برای اینکار کافی است رویِ فلش بسمت پایین اینجا کلیک کنم و گزینه سوم یعنی مینیمایز را انتخاب کنم.
شما آنچه که اتفاق میافتد را میبینید.
ممکن است اول گیج کننده به نظر بیاد؛ چون هیچ راهی نیست که ما بدانیم که یک متغییر داده شده به ما، اسکالر است و یا ماتریس یا بردار است؛ اما در واقعیت این موضوع مهمی نیست. وقتی از متلب استفاده میکنید داده اسکالر یک ماتریس یک در یک است و بردار ماتریس یک در n و یا n در یک است. این کارها را برای ما ساده میکند؛ چون این متغیرها میتواند برای انواع و اقسام عملیاتها استفاده شود.
ویرایش نتایج در متلب
برای اینکه ببینیم اینها چطوری کار میکنند ما دو خط جدید رو به برنامه و اسکریپت اخیری که با نام دیفالت Untitled.m ذخیره کردیم؛ اضافه میکنیم.
راحتترین راه برای فراخوانی این اسکریپت دابل کلیک روی فایل ذخیره شده آن است و من هم همین کار را میکنم.
بعد از زدن یک اینتر اول a؛ ضربدر؛ b.
a یک ماتریس 1*1 یا همان عدد اسکالر است که میتواند در تک تک متغیرهای ماتریس b ضرب شود.
بعدی c، ضربدر b، ترنزپوز یا ترانهاده هست.
الان شما نمیتوانید یک بردار را در یک ماتریس ضرب کنید. متلب به صورت اتوماتیک c را به صورت یک ماتریس یک در سه در نظر میگیرد. اپستروف بعد از b نیز در متلب ترنزپوز یا ترانهاده ماتریس b را بدست میآورد. من این کار را کردم تا بشود b و c را در هم ضرب داخلی کرد. تا وقتی که من دارم با ماتریسها کار میکنم، متلب به جای ضرب اسکالر از ضرب ستارهای استفاده میکند. هیچگاه در مورد اینکه چه عملیاتی میخواهید ابهام نداشته باشید؛ چون متلب بهترین تفسیر را برای توابع شما دارد؛ که همین باعث میشود شما وقت زیادی را صرفه جویی کنید. درمورد اینکه از چه دسته توابعی استفاده کنید و یا اینکه از چه ضربی مثل دات یا اسکالر و … استفاده کنید.