Skip to main content

چگونه Dimension های مختلف را روی طرح اعمال کنیم؟

dimensioning

در این آموزه با استفاده از آیکنِ General Dimension توانستیم سایز و ابعادِ قطعاتِ موجود در طرحمون رو تعیین کنیم .همچنین در ادامه، حالاتِ مختلف اِعمال Dimension ها رو رویِ قطعاتِ مختلف تست کردیم و در نهایت تاثیرِ تغییرِ Dimension ها در مدلِ نهایی رو بررسی کردیم.

لینک کمکی (official link) – راهنمای گام‌به‌گام آموزش جامع اندازه‌گذاری در Autodesk Inventor

آموزش جامع اندازه‌گذاری در Autodesk Inventor

در قسمتهای قبلی نحوه اضافه کردن خطوط را با هم بررسی کردیم و دیدیم که با استفاده از پارمترهایی که در پنجره پاپ آپ ظاهر میشد، میتوانستیم اندازه خطوطمان را تعیین کنیم. حالا در این قسمت میخواهیم ببینیم که چطور میشود بصورت دستی طول اجزاء مختلف شکلی که از پیش کشیده شده را مشخص کرد. 

مفاهیم پایه‌ای اندازه‌گذاری در طراحی‌های مهندسی

همانطور که ملاحظه میکنید، من یک فایل آماده پارت با فرمت ipt و به اسمِ dimensioningpractice باز کردم تا بتوانیم کارمان را با آن پیش ببریم. شما هم لطفاً بروید سراغِ فولدر فایلهای پروژه و از آنجا میتوانید این فایل را برای تمرین پیدا کنید.
وقتی آنرا باز کردید، از نوار browser روی گزینه sketch دابل کلیک کنید، تا بتوانیم با هم طرحمان را ویرایش کنیم.همانطور که میبینید در این طرح، طولهای زیادی وجود دارد که میتوانیم سایز آنها را مشخص کنیم و یا حتی، بسته به نیاز طراحیمان، سایز آنها را تغییر بدهیم.

ایجاد و ویرایش اندازه‌ها در محیط Sketch

برای اضافه کردن این اندازه‌ها یک روش این است که روی صفحه راست کلیک کنیم و گزینه General Dimension را انتخاب کنیم.
و یا اینکه میتوانیم از این بالا از پانل Constrain واقع در تب sketch، گزینه Dimension را انتخاب کنیم.
وقتی که این ابزار را انتخاب میکنیم، میتوانیم ماوس را روی هر قطعه‌ای که دوست داشتیم ببریم تا هایلایت شود، به این صورت.
خیلی خب، من روی این خط پایینی کلیک میکنم تا اولین Dimension را به آن اضافه کنم.
به محض کلیک کردن روی خط، یک عدد و یک فلش این پایین خط اضافه میشود. میبینید که با حرکت کرسر، عدد مربوط به سایزِ خط هم، همراه با کرسر ما جابه‌جا میشود. به طریقی دارد کرسر را همراهی میکند، میبینید. بسیار خب، وقتی به محل مورد نظرتان، برای جانمایی Dimension رسیدید، کافی است همانجا کلیک کنید.
با اینکار، پنجره Edit Dimension باز میشود، که میتوانیم مقدار دلخواه‌مان را در آن وارد کنیم و سایز خطمان را تغییر بدهیم.
در این مورد همانطور که در پنجره مربوط به ویرایش سایز میبینید، طول خط یک عددی با تعداد ارقام اعشار طولانی است. ولی من ترجیح میدهم، طول این خط دقیقاً یک اینچ باشد.
پس عدد یک را وارد میکنم و از صفحه کلید، اینتر را میزنم.
به محض زدن اینتر خط ما آپدیت میشود، میبینید طول آن 1 اینچ شد و رنگ آن هم تغییر کرد، درواقع کمی تیره‌تر شد.

نکات و ترفندهای بهبود دقت در اندازه‌گذاری

خب باید بگویم که این تغییر رنگ مشخص میکند که الان دیگر این خط ما تکمیل شده و هم قیود طراحی روی آن اعمال شدند و هم Dimension برای آن تعریف کردیم. پس با این حساب خطوطی که تیره نیستند، یعنی هنوز قیدی روی آنها اعمال نشده و Dimension هم ندارند. بهتر است اینطور بگویم: خطوط در صورتی تیره میشوند که یا قیدی برای آنها تعریف کنید و یا اینکه Dimension داشته باشند. اجازه بدهید الان که در دستور Dimension هستیم پیش برویم و یک نوعِ دیگر از کارایی این دستور را با هم بررسی کنیم.
من همان خط افقی قبلی را با کلیک دوباره انتخاب میکنم و میبینید که همان Dimension قبلی را برای من میاورد.
اما ایندفعه اگر این شکلی ماوس را به این خط زاویه‌دار نزدیک کنم، خط ما هایلایت میشود و آیکن مربوط به دستور Dimension هم تغییر میکند. میبینید؟
اگر دوباره ماوس را به اینصورت به آن نزدیک میکنم میبینید که آیکن زاویه نمایش داده میشود و این یعنی اینکه نرم افزار تشخیص داده که امکان اضافه کردن یک Dimension برای زاویه در این قسمت وجود دارد.
پس من کلیک میکنم.
اینطوری یک Dimension برای زاویه ما ساخته میشود و در این قسمت اضافه میشود و همینطور میتوانیم با حرکت دادن ماوس، مشخص کنیم که مثلاً اینجا قرار بگیرد، خوب است.
در ضمن من اگر که ماوس را حرکت بدهم و آنرا بچرخانم، میبینید که نرم افزار نسبت به محل قرارگیری ماوس ما زاویه‌های متفاوتی را برای ما انتخاب میکند.
پس همانطور که میبینید به سادگی با حرکت ماوس میتوانیم زاویه دلخواه خود را و محل قرارگیری Dimension آنرا مشخص کنیم.
بنظر من اینجا باشد خوب است، پس همینجا کلیک میکنم و میبینید که با کلیک پنجره مربوط به ویرایش Dimension برای ما باز میشود.
من میخواهم که زاویه آنرا مثلاً به 45 درجه تغییر بدهم، پس می‌آیم و عدد 45 را در این پنجره وارد میکنم، و اینتر را میزنم تا اعمال شود.حالا که همچنان در دستور Dimension هستیم، اجازه دهید یک نوع Dimension دیگر را هم با همدیگر بررسی کنیم.
دوباره روی همین خط زاویه داری که اینجا داریم کلیک میکنم و میبینید که با حرکت دادن ماوس به سمت راست و یا به سمت بالا و یا حتی به سمت چپ، و یا به سمت پایین یک Dimension خطی یا افقی در اختیار ما میگذارد. اما فعلًا اینها مطلوب کار ما نیستند.
من به این صورت ماوس را به سمت راست می‌آورم.
میبینید که با نزدیک کردن ماوس به لبه خطمان، آیکن Dimension تغییر میکند.
و اینجا نرم افزار تشخیص میدهد که شاید ما بجای یک Dimension خطی در راستا عمودی یا افقی، بخواهیم از یک Dimension موازی یا همتراز با خط استفاده کنیم تا طول خط مورب را به ما نشان بدهد.
پس همزمان با نزدیک کردن کرسر به خط مورب، به محض اینکه آیکن مربوط به دستور Dimension تغییر کرد، میتوانم کلیک کنم. خب میببینید که یک Dimension جدید موازی با خط ما و به اندازه طول آن بهش اضافه میشود.
حالا فقط کافی است که محل مورد نظرمان را با حرکت ماوس انتخاب کنیم و دوباره کلیک کنیم تا مجدداً پنجره Edit Dimension برای ما باز شود.
من اینجا ترجیح میدهم مقدار 0.65 را وارد کنم و بعد هم از صفحه کلید اینتر را میزنم.
حالا میبینید که این خط هم سیاه شد و این نشان میدهد که برای خط ما قید تعریف شده است. مثلاً الان دیگر طول آن ثابت است.
بسیار خب، راست کلیک میکنم و اوکی را میزنم. 

ابزارها و گزینه‌های پیشرفته اندازه‌گذاری

در مرحله بعدی میخواهیم نحوی اضافه کردن Dimension های شعاعی و قطری را بررسی کنیم.
مجدداً برای فعال کردن دستور Dimension، از منو راست کلیک ابزار general dimension را انتخاب میکنم.
ایندفعه می‌آیم سراغ دایره و روی آن هاور میکنم تا هایلایت شود.
اگر روی آن کلیک کنم، میبینید که امکان اضافه کردن طول قطر آنرا اینجا داریم.
اما خب اگر این چیزی نباشد که ما دنبال آن هستیم، میتوانیم دوباره راست کلیک کنیم و از پایین این منو باز شده، با انتخاب گزینه dimension type، نوع Dimension مان را تغییر بدهیم.
همانطور که میبینید در حال حاضر گزینه diameter یا قطر فعال است.
اما اینبار می‌آیم و Radius را انتخاب میکنم تا حالت نمایش شعاعی فعال شود.
حالا میبینید که روی صفحه سایز شعاع دارد نمایش داده میشود و با حرکت ماوس، میتوانیم محل آنرا تغییر دهیم؛ به اینصورت. جابجایی بین این دو تا حالت نمایش dimension خیلی ساده است، یعنی هر زمان که بخواهیم میتوانیم دوباره راست کلیک کنیم و حالت Dimension مان را تغییر بدهیم. مثلاً مجدداً با زدن گزینه diameter حالت قطر را فعال کنیم.
صرفاً یک انتخاب ساده است و هر موقع لازم داشتید میتوانید آنرا تغییر دهید.
همین موضوع را روی این خط زاویه‌دارهم میتوانیم اعمال کنیم. چطوری؟ من به شما میگویم.
به این ترتیب این خط را انتخاب میکنم و روی آن راست کلیک میکنم، میبینید که منو راست کلیک انواعِ مختلف dimension را در اختیارمان گذاشته، که میتوانیم با انتخاب هر کدام از آنها، dimension مد نظر خود را روی خط قفل کنیم.
گزینه‌هایی مثل aligned، vertical و horizontal.
اما خب در این مورد برای اعمال dimension همتراز با خط نیازی به انجام اینکار نبود، چون همانطور که دیدید توانستیم موقعِ اعمال دستور dimension، با حرکت دادن ماوس و ظاهر شدن پاپ آپ، آنرا اضافه کنیم.
ولی خب بهرحال دانستن این موضوع هم خالی از لطف نبود. خیلی خب بگذریم؛ برای نهایی کردن این شکل باید چند تا dimension دیگر هم اضافه کنیم.
مثلاً باید طول کلی این خط را مشخص کنیم.
اما مسأله مهمی که اینجا است این است که ما قبلاً برای اضافه کردن این dimension یک اینچی، بعد از فعال کردن دستور dimension، روی خطمان کلیک کردیم و چون خط ما یکپارچه بود، با یک کلیک، کل خط ما انتخاب شد.
اما همانطور که میبینید اینجا دو تا خط جدا از هم داریم.
پس ابتدا مثل قبل ابزار dimension را فعال میکنم، اما اینبار به جای کلیک روی خط، می‌آیم و نقطه ابتدا و انتها محدوده مورد نظر خود را جداگانه انتخاب میکنم. به اینصورت.
حالا این dimension فاصله بین نقطه پایینی و نقطه بالایی که مشخص کردیم را در نظر میگیرد و دیگر کاری به این ندارد که این فاصله از دو تا خط جداگانه تشکیل شده.
خیلی خب، بنظر من اینجا باشد خوب است (پس همینجا کلیک میکنم).
حالا من مقدار 0.75 را برای این فاصله وارد میکنم و اینتر را میزنم.
الان ما توانستیم طول کلی این خط را بدون در نظر گرفتن دو تکه بودن آن تغییر بدهیم.
در نهایت باید دو تا dimension دیگر هم به دایره خود اضافه کنیم تا موقعیت قرارگیری آن در مدلمان ثابت شود. میتونید این قضیه را از رنگ دایره هم متوجه شوید. در واقع هنوز رنگ دایره دارد فریاد میزند که من هنوز هم که هنوز است به ورودی اندازه نیاز دارم تا مثل بقیه تیره و مشکی رنگ شوم. بسیار خب، همچنان دستور dimension برای ما فعال است پس فقط کافی است که روی دایره کلیک کنم.
میبینید که دوباره dimension قطری را برای ما نمایش میدهد، اما اگر بیایم و روی این خط عمودی سمت چپ آن کلیک کنم و حالا به سمت پایین درگ کنم، و جایی حدوداً اینجاها کلیک کنم، میتوانیم یک dimension متفاوت اضافه کنیم.
من مقدار 0.25 را اینجا وارد میکنم و اینتر را میزنم.
یکبار دیگر همین فرآیند را تکرار میکنم. اما ایندفعه بعد از انتخاب کردن دایره، خط افقی پایین را انتخاب میکنم. به اینصورت.
حالا آنرا می‌آورم سمت چپ و اینجا کلیک میکنم و برای این هم مقدار 0.25 را وارد میکنم. درواقع کاری کردیم که که دایره ما از هر دو تا محور به اندازه یک چهارم اینچ فاصله داشته باشد.

مثال‌های عملی و تصاویر آموزشی برای درک بهتر

حالا همانطور که مشاهده میکنید یکرنگ شدن تمام خطوط طرحمان این موضوع را نشان میدهد که dimension ها را به اندازه کافی و لازم اجرا کردم. پس وقت آن فرا رسیده طرح را با زدن روی finish sketch نهایی کنیم.
گام بعدی ساخت مدل است، پس می‌آیم و روی صفحه راست کلیک میکنم و از منو راست کلیک گزینه Extrude را انتخاب میکنم.
حالا هم اول این پروفایل پایینی و خب بعد هم این بالایی را بعنوان ورودی‌های دستور Extrude انتخاب میکنم تا بتوانم با اعمال دستور Extrude روی این پروفایلها به آنها عمق بدهم. الان هم اوکی را میزنم تا آنرا تأیید کنم.
نکته مهمی که وجود دارد این است که ما هر موقع که بخواهیم میتوانیم برگردیم و طرحمان را ویرایش کنیم.
این عملگر Extrusion1 را در نوار براوزر میبینید؟
با کلیک روی این علامت بعلاوه کنار آن، میبینید که طرح ما در زیرمجموعه آن قرار گرفته.
حالا اگر روی طرح دابل کلیک کنم، به محیط طراحی دوبعدی برمیگردیم و میتوانیم طرحمان را ویرایش کنیم.
مثلاً میتوانیم با دابل کلیک روی این dimension، طول این خط را افزایش دهیم؛ مثلاً آنرا بکنیم یک اینچ.
و یا حتی میتوانیم این زاویه را از 45 درجه به 60 درجه تغییر دهیم.
به این شکل که روی dimension زاویه در این قسمت دابل کلیک میکنم و عدد 60 را تایپ میکنم، حالا هم اینتر را میزنم.
میبینید که با این کارها، به سادگی سایزهای شکل ما تغییر میکنند.
مثلاً میتوانیم مقدار اینرا هم به 0.5 تغییر دهیم.
پس دیدید که به سادگی میتوانیم هر کدام را که خاستیم تغییر دهیم.
حتی ممکن است جایی مثل اینجا، dimension های ما روی هم افتاده باشند، که با کلیک کردن روی اعداد آنها، بدون اینکه نیاز باشد دستور dimension را فعال کنیم، میتوانیم آنها را جابجا کنیم. خیلی خب برویم ببینیم با این تغییرات مدل ما چطور شد.
پیش میروم و دکمه finish sketch را از این بالا میزنم، و حالا به خوبی میتوانید ببینید که با تغییر dimension ها مدل ما به کلی تغییر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
Tha PMIS
طهاکو من
0