Skip to main content

گام های اساسی جهت شروع پروسه طراحی در نرم افزار اینونتور

Explore major workflow steps in AutoCAD Inventor

در این آموزه با بررسی یک مثال ساده به معرفی گام های اساسی در طراحی با نرم افزار اینونتور می پردازیم. سه گام اصلی طراحی با اینونتور شامل ساخت قطعات، مونتاژ قطعات ساخته شده و مستند سازی قطعات هستند که این سه گام کاملاً به هم مرتبط می باشند واصلی ترین مراحل ساخت قطعات می باشند. با طهاکو همراه شوید تا از مبانی مورد بحث در جهت رسیدن به یک درک پایه ای از کارآیی Inventor استفاده لازم را برده باشید.

لینک کمکی ( official link ) – بررسی روال کار طراحی و مدلسازی با اتوکد اینونتور – درس 4

کارآیی اتوکد اینونتور چگونه است؟

قبل از اینکه دوره آموزشی مون رو شروع کنیم من ترجیح میدم در مورد اینکه نرم افزار اینونتور چه کارهایی انجام میده، و در کل روال کاریش رو، به طور گام به گام توضیح بدم، تا بتونم یک ویوی دوست داشتنی و پرکاربرد از این نرم افزار توی ذهن مخاطب هام ایجاد کنم، که همه بتوانند درک درستی از این نرم افزار و روند کاریمون داشته باشند.
خب باید بگم که در طول این دوره ما با قطعات یا همون Part ها و مونتاژ یا assembly اونها کار می کنیم.

اینونتور چیست
کارآیی اتوکد اینونتور چگونه است؟

LEGO معرف فرآیند کاری AutoCAD Inventor

اما برای مثال هم شده اگر بخام سریع بعنوان یک ایده مبانی کار رو توضیح بدم ترجیح میدم برم سراغه یک نمونه از اسباب بازی هایی که یجورایی نمونه ساده کاری هستند که ما میخایم در حین کار با اینونتور انجامش بدیم.
منظورم LEGO هستش.
به زبان ساده میشه گفت که کارمون یجورایی شبیه به طراحی LEGO هستش همون اسباب بازی های دوست داشتنی جذاب. در واقع LEGO ها و اشکالی که باهاشون میسازیم یک نمونه ساده از کاری هستند که ما قرار هست در این دوره آموزشی انجام بدیم.
بنظرم تقریباً همه افراد دنیا میدانند که این اسباب بازی ها چطور کار می کنند و چه ساختاری دارند. پس اونها رو انتخاب کردم تا بتونیم با استفاده از اونها مفاهیم رو بهتر توضیح بدیم. میشه اینطور گفت که LEGO ها یکی از پایه ای ترین ابزارهای قابل دسترس برای تهیهprototype یا همون نمونه اولیه یا پیش الگو در اطراف ما بحساب میاد. در واقع برای تهیهPROTOTYPE یکسری قطعه آماده داریم که می توانیم با ترکیب و مونتاژ کردن شون به هر شکلی که می خواهیم برسیم. نرم افزار اینونتور هم یک ابزار دیجیتالِ ساختِ prototype یا همون نمونه اولیه هست؛ با این شباهت که اجازه میده قطعاتی رو مثل همین پارت های LEGO بسازیم و برای رسیدن به یک آبجکت کناره هم قرارشون بدیم

Lego
LEGO معرف فرآیند کاری AutoCAD Inventor

مدلسازی با مونتاژ قطعات کوچک تر

ولی با این سناریو که در این نرم افزار مسلماً قطعاتی از یک موتور رو تک به تک بسازیم و اونها رو مونتاژ کنیم تا نهایتاً ببینیم که قبل از تولید چه عملکردی خواهند داشت. در واقع با این کار می تونیم با تهیه یک نمونه اولیه از طرحمون در مقیاس کوچیک بدون اینکه متحمل هزینه های گزافی بشیم طرحمون رو خطا یابی و آزمایش کنیم. بطور کلی اینطور میشه گفت که نرم افزاراینونتور این قابلیت رو در اختیار طراحان ما قرار میده که بتوانند ایده هاشون رو بدون هیچ محدودیتی عملیاتی کنند واینکه قبل از وارد شدن به دنیای حقیقی، صحت کارکرد و میزان کاربردی بودن طرحشون رو تست و تأیید کنند.

اما در حقیقت توی نرم افزار Autodesk Inventor دیگه با چند تا قطعه LEGO ساده ی از پیش تعریف شده و آماده سروکار نداریم، بلکه باید بنا به نیاز طراحی مون قطعاتمون رو خودمون بسازیم، منظورم دقیقاً پارت هایی هست که اینبار بجای قطعات LEGO از فولدرهای درایو هارد دیسک مون نشأت گرفتن.

اسمبلی در اتوکد اینونتور
مدلسازی با مونتاژ قطعات کوچک تر

سه گام اصلی در مدلسازی با اینونتور

روال کاری در اینونتور رو میشه به سه بخش اصلی تقسیم کرد.
بخش اول ساختِ قطعات هست، building parts.
بخش دوم مونتاژکردن قطعاتی هست؛ منظورم دقیقاً همون مونتاژ قطعات و پارت هایی هست که بنا به نیاز طراحی اونها رو ساختیم؛ assembling parts.
و بخشِ سوم سند سازی با طراحی ها با استفاده از ترسیم نقشه روی Paper جهت اجرا می باشد.

گام های طراحی مدل
سه گام اصلی در مدلسازی با اینونتور

مراحل طراحی یک قطعه

برای ساخت قطعات ابتدا با نمای دو بعدی برگرفته از شکل ها کارمون رو شروع می کنیم و بعد با استفاده از عملگرهای سه بعدی به شکل مون حجم می دهیم و قسمت هایی از متریال اون رو حذف و یا چیزی رو بهش اضافه می کنیم تا بتونیم قطعه مورد نظرمون رو شبیه یک مجسمه ساز شکل بدیم.

شماتیک طراحی قطعه
مراحل طراحی یک قطعه

مراحل اسمبلی قطعات

من اینجا تصاویری رو از کناره هم قرار دادن چند تا LEGO بهتون نشون میدم تا این درک رو بهتون القا کنم که چطوری قطعات LEGO فرآیند کار اینونتور رو تو ذهنمون نمونه سازی میکنه. در گام اول باید قطعاتی که برای طرح تون نیاز دارید رو بسازید و در گام دوم باید قطعات رو روی یک فایل مونتاژ کنار هم قرار بدیم تا شکل نهایی مونتاژ شده ای که طراحان نرم افزارهای اتودسک اصطلاحاً به اونassembly میگن رو تولید کنیم. مثلاً من اینجا با LEGO ها یک خانه ساختم و این یعنی شما با پارت ها می توانید یک قطعه قابل مونتاژ مثل یک موتور بسازید. زمانی که به درک مناسبی از نرم افزار رسیدید، می توانید قطعات پیچیده تری رو طراحی کنید و باهاشون مونتاژ های پیشرفته تری داشته باشید.

assembly
مراحل اسمبلی قطعات

سند سازی طراحی

و در نهایت به عنوان گام آخر ما باید طراحی هامون رو تبدیل به سند کنیم تا زمانی که لازم شد بتونیم قطعات رو تولید کنیم.
این سند ها در واقع نقشه هایی هستند که نحوه ساخت و تولید قطعات مون رو با استفاده از نماهای مختلفی که در نقشه ها گنجانده میشه عرضه می کنند و همینطور مشخصات فیزیکی قطعات و طرز مونتاژ اونها رو بهمون نشان می دهند. زیبایی و جذابیت روال کار نرم افزار اینونتور در این هست که همه قطعات و مونتاژ ها و نقشه ها در قالب یک سیستم یکپارچه به هم متصل هستند. در نتیجه به عنوان مثال اگر روی قطعه، تغییری اعمال کنیم، اون تغییر در مونتاژی که اون قطعه در اون بکار رفته و همینطور نقشه اون قطعه هم اعمال میشه. اینطوری می توانیم همه تمرکزمون رو به طراحی قطعات معطوف کنیم، چرا که طبق روال کاری نرم افزار هر گونه تغییری در قطعه بلافاصله باعث تغییر در مونتاژی که قطعه در اون بکار رفته و همینطور سند مربوط به آن می شود، که از این می شود به عنوان یک مزیت شگفت انگیز در نرم افزاراینونتور نام برد؛ تا درنهایت با این عملکرد نخواهیم برای اعمال یک تغییر کوچیک برگردیم سراغ نماهای دوبعدی حاصل از پرسپکتیو دو بعدی قطعات طراحی شده در نقشه ها و وقت مون رو با طراحی مجدد هدر بدیم.

نقشه مدل
سند سازی طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0