ایجاد نخستین برنامه اندرویدی در اندروید استودیو

Create your first Android app

شروع ساخت اپلیکیشن اندرویدی با اندروید استودیو موضوعی است که در این درس مورد بررسی مدرسین قرار گرفته است. در همین راستا دانش پژوهان ابتدا بعنوان یک مرور با پیشنیازهای ساخت یک پروژه اندرویدی آشنا می شوند. سپس در محیط توسعه Android Studio اقدام به ساخت، نامگذاری و اعمال تنظیمات بر روی پروژه مورد نظر می کنند. درنهایت اقدام به عیب یابی و رفع اررهای احتمالی می نمایند.

پیشنیازهای ساخت پروژه اندرویدی

قبل از ایجاد اولین پروژه اندروید Studio ، باید مطمئن بشید که نرم افزارهای اصلی رو نصب کردید.
همونطور که قبلاً توضیح دادم، شما به ابزار توسعه جاوا، و یا JDK اوراکل و همینطور به نصب و به روز رسانی اندروید استودیو نیاز دارید. اگر هنوز این مراحل رو نرفتین، فعلاً این قسمت از آموزش رو ادامه ندید، و به درس های قبلی برگردید که چگونگی نصب این بسته ها رو توضیح دادم.
در این دوره، من از اندروید استودیو 1.4 استفاده میکنم، و با نسخه اندروید SDK 6.0 و یا مارشمالو کار میکنم، که برای توسعه اون از API 23 استفاده میشه.

پیش نیازهای نرم افزاری اندروید استودیو
پیشنیازهای ساخت پروژه اندرویدی

نحوه ساخت اولین پروژه در اندروید استودیو

برای ایجاد اولین برنامه، صفحه نمایش خوش آمدید اندرویدStudio باز میشه،
روی Start a New Android Studio Project کلیک کنید.

گزینه Start a New Android Studio Project
نحوه ساخت اولین پروژه در اندروید استودیو

نامگذاری پروژه اندرویدی در صفحه New Project اندروید استودیو

من میخوام اسم برنامم رو Hello World بذارم.
پس کافی هست در قسمت application name همین عبارت رو وارد کنم، و بعد قسمت company domain رو باexample.com شروع می کنم.
ببینید هر برنامه ای که توسط یک کلاینت ساخته بشه و قسمت دامین اون خالی باشه برای Google Play Store نمیتونه ارسال بشه.
بنابراین ما همیشه در همین ابتدای کار باید مطمئن بشیم که قسمت دامنه شرکت رو پر کرده ایم و من این کار رو با اضافه کردن یک ساب دامین به قبل ازexample.com انجام میدم.
به عنوان یک نمونه تصادفی برنامه من یک کاتولوگ لباس برای یک شرکت خیالی به نام H Plus Sport هستش،
بنابراین نام شرکت رو hsport.example.com میذارم.
با اینکار می بینیم که نام دامنه از حالت پیشفرض خارج شد و می بینیم نام پکیجمون تولید میشه و در قسمت بعدی نشون داده شده.
نام پکیج به عنوان شناسه برنامه شناخته میشه، و یک هویت منحصر به فرد جهانی رو برای برنامه ایجاد میکنه، درواقع یک نام واحد هست و برای هر برنامه ای که در مارکت ها مثل گوگل پلی استور منتشر میشه متفاوت هست. بنابراین در انتخاب نام این قسمت دقت کنید که تکراری نباشه.

تغییر نام Package پروژه اندرویدی

اگر دوست داشتید، می توانید نام پکیجتون رو با کلیک کردن روی دکمه Edit سفارشی کنید،
من میخوام نام پکیجمو به hsport.catalog تغییر بدم،
و برای همه برنامه های نمونه در طول این دوره آموزشی یک نام پکیج رو استفاده کنم، و وقتی یک برنامه جدید نصب می کنم و همین نام رو براش انتخاب می کنم بدون شک بر روی برنامه قبلی جایگزین میشه چون نمیخوام در نهایت یک عالمه برنامه از پکیج های مختلف رو سیستمم داشته باشم.

محل قرارگیری پروژه Android Studio بر روی دیسک

بعد محلی در دیسک که قراره پروژه ساخته بشه رو مشخص میکنم.
که به طور پیش فرض یک فولدر به نامAndroid Studio Projects در پوشه اصلی هستش.
این فقط یک فولدرهست. یک چیزی مثل یک ورک اسپیس و فولدرهای نصبی نیست. و اگر بخواهید می تونید پروژتونو هر جای دیگری بر روی دیسک سخت قرار بدهید.
من این مکانو تغییر نمیدم و روی Next کلیک میکنم.

تنظیم نامگذاری های پروژه اندرویدی
صفحه نامگذاری و ویرایش نام پروژه، مسیر ذخیره سازی و نام پکیج

تنظیمات صفحه Target Android Devices

در صفحه Target Android Devices، باید بگم که حداقل SDK که مدنظرم هست چیست.
به طور پیش فرض معمولا API 15، یا اندروید 4.0.3 یا بستنی حصیری هست.
اگر می خواهید تمام دستگاه های فعلی که گوگل پلی استورو دنبال میکنن از برنامه شما پشتیبانی کنن، باید API 8، برای آندروید 2.2 یا ماست یخ زده رو انتخاب کنید.
ولی اون به توسعه دهنده های بیشتری نیاز داره.
می توانید روی لینک Home me choose کلیک کنید تا توی انتخاب به شما کمک کنه، ولی تجربه من میگه این نسخه یکم قدیمی هست.
برای کسب اطلاعات به روز بیشتر در مورد نسخه های مختلف اندروید، به یک مرورگر وب برید. 
صفحه اینجا، جایی هست که می توانید نرخ های مصرف کنونی رو در Google Play Store ببینید. یعنی اینکه هر نسخه اندروید رو چند درصد دستگاه های دنیا پشتیبانی می کنن.
همونطور که میبینید دراین زمان، ماست یخ زده درصد کوچکی از این مارکت رو در بر میگیره، و حتی اندروید 2.3، یا نان زنجبیلی، دارای درصد بسیار کوچکی هست.
اگر شما پشتیبانی از این نسخه های اندروید رو حذف کنید، می توانید درزمان تست برنامه هاتون خیلی صرفه جویی کنید.
به علاوه در این صفحه، باید بگید برنامتون از چه نوع دستگاه هایی پشتیبانی میکنه.
به طور پیش فرض یک برنامه برای گوشی و تبلت ساخته میشه.
من قصد ندارم برنامه ها رو برای دستگاه های اندرویدی پوشیدنی یا wear، تلویزیون، و یا اندروید خودکار یا پلتفروم ماشین های هوشمند رو تولید کنم.
بنابراین حداقل SDK روAPI 15 تعیین می کنم و بدون انتخاب تیک بقیه گزینه ها روی Next کلیک میکنم.

انتخاب مناسب ترین API
تنظیمات صفحه Target Android Devices

انتخاب اکتیویتی مناسب از کادر محاوره ای Add an Activity to Mobile

به طور پیش فرض، برنامه شما یک اکتیویتی یعنی تنها یک صفحه نمایش خواهد داشت، وانتخاب پیشفرض تون یک قالب به نام Blank Activity یا یک اکتیویتی خالی هست.
مورد Basic Activity یک تک اکتیویتی ایجاد میکنه و یک متن ساده نمایش می دهد. همچنین یک کنترل نسبتاً پیچیده به نام Floating Action Button نمایش میده. همچنین باید بگم کد جاوا زمانی که کاربر دکمه را فشار بده اجرا میشه.
اگر می خواهید با یک برنامه بسیار ساده شروع کنید، Empty Activity یا اکتیویتی خالی رو انتخاب کنید.
ولی من Blank Activity انتخاب میکنم و دوباره روی Next کلیک میکنم.

Add an Activity to Mobile
انتخاب اکتیویتی مناسب از کادر محاوره ای Add an Activity to Mobile

تنظیمات کادر Customize the Activity اندروید استودیو

صفحه Customize the Activity چند تا چیز می پرسه:
نام اکتیویتی که نام یک کلاس جاوا هستش،
و نام layout، که یک فایل XML هست که در واقع ظاهر صفحه نمایش رو توصیف می کنه و جزئیات رو داخل این فایل نگه میداره.
همچنین یک تایتل وعنوان وجود داره، و من به Hello World تغییرش میدم.
و Menu Resource Name یا نام منبع منو، که یک فایل XML هست و Options menu یا جزئیات منو رو توصیف میکنه.
در قسمت چک باکس اگر بخوایید، می تونید صفحه نمایشتون رو با استفاده از یک fragment بسازید، و به راحتی برنامتون رو با تبلت ها و یا دستگاه های با اندازه های دیگه سازگار کنید. اما من این گزینه رو برای ساده تر شدن انتخاب نمیکنم، و روی Finish کلیک میکنم.

Customize the Activity
تنظیمات کادر Customize the Activity اندروید استودیو

مشاهده پروژه تعریف شده در رابط کاربری اندروید استودیو

یک پروژه ساخته شد. الان این مژده رو بهتون میدم که شما تونستید اولین برنامه اندرویدی خودتون رو بسازید زمانی که صفحه دیزاین اکتیویت رو دیدید، صفحه اول برنامه باز و نمایش داده میشه، حالا آماده اید که برای اولین بار برنامتون رو اجرا کنید، اما چون اولین باره، ممکنه فرایندش کمی طول بکشه تا به اینجا برسید.
در زیر صفحه نمایش چند تا پیام خواهید دید که نشون میده چقدر طول کشید تا نرم افزار محاسبات اولیه رو برای ایجاد برنامه اندرویدی ما انجام بده، و این فرایند می تونه چند دقیقه طول بکشه، قول میدم دفعه بعد که یک پروژه ایجاد کنید این فرایند خیلی سریع ترتموم بشه.
همچنین، اگر هر گونه اروری دیدید، یک بار دیگه قبل ازاینکه کاری بکنید صبر کنید تا همه فرایندها تمام بشن، اما اگر باز هم ارورهایی دیدین، به قسمت منو برید و از قسمت Build، Clean Project رو انتخاب کنید.
این کارهرشی ء و اطلاعاتی که قبلا ایجاد شده بوده رو حذف میکنه، و از اول به طور کامل پروژه رو بازسازی میکنه و اغلب هرمشکلی که وقتی اولین بار هست که پروژه رو ایجاد کردید ظاهر میشه حل میکنه.
بنابراین حالا، برنامه رو ایجاد کردید و آماده اید روی یک دستگاه تستش کنید. شما برای تست یا یک دستگاه واقعی تنظیم شده، و یا یک دستگاه مجازی یا شبیه ساز اندرویدی میخوایید، و من در فیلم های بعدی چگونگی شروع به کار با هر دو گزینه رو خواهم گفت.

رفع ارر اولین پروژه اندرویدی
نمایی از پروژه اندرویدی در اندروید استودیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجوز نشر بر حامل ديجيتال از مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال
logo-samandehi
مجوز نشر بر خط ديجيتال از مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال
previous arrow
next arrow
Slider