Skip to main content

بررسی مفاهیم بنیادی و مباحث پایه ای پیشرو در کار با نرم افزار SQL Server

Understanding the core concepts of SQL Server

در ویدئوی آموزشی حاضر مدرسین کامپوننت ها و اجزایی از نرم افزار Microsoft SQL Server که قصد بررسی و آموزش آن مباحث در خلال دوره پیش رو دارند را مورد بحث و بررسی قرار می دهند تا دانش پژوهان یک دید کلی از موضوعات پیش رو بدست آورند و برای شروع بکار با نرم افزار آماده تر اقدام نمایند.

لینک کمکی ( official link ) – مروری بر کانسپت موضوعات مورد بحث در دوره آموزشی پیشرو (آموزش جامع اس کیو ال سرور sql server) درس 4

نرم افزار sql server  چی هست؟

اولین چیزی که می خوام راجب بهش صحبت کنم، درمورد یک سؤال ساده هستش و اونم اینکه که پدیده قدرتمند شرکت بزرگ مایکروسافت یعنی نرم افزار sql server  چی هست؟ خیلی ها میگن: “که اس کیو ال سرور یک پایگاه داده یا به اصطلاح یک database هست”. خب این تصور هم تا حدی درست می باشد؛ اما درست ترش این هست که این نرم افزار یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای یا relational database management system هستش که گاهی اوقات هم با مخفف RDBMS أزش یاد میشه.
مایکروسافت sql server درست مثل هر پایگاه داده ای قادر به بازیابی و دستکاری داده هاست، ولی در عین حال یک سیستم مدیریت یا management system هم، علاوه بر دیگر قابلیت هاش داره؛ بنابراین این نرم افزار یک چیزی بیشتر از بازیابی و دستکاری داده هاست.
sql server قابلیت ایجاد امنیت برای داده های ما رو هم داره، طوری که هیچکس توانایی دسترسی به اون داده ها رو توی sql server، نداشته باشه. چون با توجه به این قابلیت هر کسی برای ورود نیاز به یک username , password  خواهد داشت. این هایی که گفته شد فقط بخشی از کارهایی هست که management system انجام میده و خیلی راحت می تونه یک سطح دسترسی مشخصِ از پیش تعریف شده، به اطلاعات رو، برای کاربران فراهم کنه.
سیستم مدیریت؛ داده ها رو پردازش هم می­کنه؛ بنابراین می ­تونه از داده ها بک آپ بگیره و خیلی راحت داده ها رو بازیابی و restore کنه، این دستاورد مایکروسافت همچنین داده ها رو از طریق کامپایل کردن یا تبدیل شون به یک زبان سطح پایین تر و ذخیرشون با روش های مختلفی از ذخیره سازی و خروجی گرفتن از اونها، پردازش می کنه که بسیار کارآمد هست.
سیستم مدیریت، ابزاری رو هم برای ایجاد عملکرد اتوماتیک چند وظیفه، به ما میده؛ طوری که ما می تونیم چند وظیفه رو که در یک برنامه زمانی ثابت به صورت اوتوماتیک اجرا میشن، به راحتی ایجاد کنیم.

مایکروسافت اس کیو ال سرور Microsoft SQL Server
مایکروسافت اس کیو ال سرور Microsoft SQL Server

سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای

اگه یادتون باشه صحبت از یک مخفف با نام RDBMS شد، که گفتیم این حروف برگرفته از relational database management system هستش و به معنی سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای هست که کلمه relational به معنی رابطه و اتصال، خیلی مورد توجه قرار گرفته و خیلی هم مهم هستش،
مایکروسافت sql server به ما این امکان رو میده که بین بخش های مختلف داده ها، اتصال و ارتباط ایجاد کنیم. این اتصالات، روابط یا relationships نامیده میشن.
بنابراین ما می تونیم یک بخش از اطلاعات و دیتا هامون رو با یک کلید یا به اصطلاح key تعریف کنیم، و با استفاده از اون کلید بین سایر بخش­ ها ارتباط ایجاد کنیم. این یک مزیت سیستم پایگاه داده رابطه­ ای هست. این مزیت؛ قابلیت های بیشتری از ذخیره­ سازی داده ها رو در صفحات گسترده فراهم میکنه.

معرفی روابط و اتصالات در اس کیو ال سرور
معرفی روابط و اتصالات در اس کیو ال سرور

اجزای تشکیل دهنده مایکروسافت SQL Server

مایکروسافت SQL سرور، از اجزای مختلفی تشکیل شده؛یکی از این اجزایی که ما در این دوره روشون تمرکز می کنیم؛ عبارت است از موتور پایگاه داده، که سرویس بازیابی و دستکاری داده هاست.
ما همچنین در این دوره به دنبال چندین ابزار هم هستیم. در این دوره ما بیشتر وقت خودمون رو برای SQL Server Management Studio  یا همون سیستم مدیریت sql server میذاریم که یک ابزار گسترده برای مدیریت و گسترش پایگاه داده هست.
ما همچنین در این دوره به سیستم عامل SQL سرور برای انجام وظایف خودکار یک نگاه اجمالی می ندازیم و job هایی رو، در یک برنامه و زمانبندی مشخص اجرا خواهیم کرد.

معرفی بیس مباحث دوره آموزشی اس کیو ال سرور
بررسی مفاهیم بنیادی و مباحث پایه ای پیشرو در کار با نرم افزار SQL Server

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0