مفاهیم کلیدی پایگاه داده

دوره ویدیویی متناسب با این آموزش: آموزش جامع اکسس ACCESS
سطح آموزش این درس: متوسط
کد درس: MA 01.01
زمان فیلم آموزشی درس: 9 دقیقه و 07 ثانیه

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

درس اول از سرفصل آموزشی اولآموزش جامع اکسس از 96 فیلم دوره

این درس: (خلاصه)

در ویدئوی آموزشی حاضر دانش پژوهان با مفاهیم کلیدی که در طول دوره نیاز دارند از آنها اطلاع داشته باشند آگاهی پیدا می کنند. مفاهیمی همچون اینکه: پایگاه داده چیست؟ تیبل چیست؟ کوئری چیست؟ ریپورت چیست؟ فرم چیست؟ ماکرو چیست؟ و درکل یکسری نکات کلیشه ای و مهم پیرامون مزایا و اینکه چگونه یک پایگاه داده ای رابطه ای بسازیم، در جهت کار با اکسس شرح داده می شود.

جهت دریافت آخرین آپدیت از این آموزش ویدئویی و دسترسی به امکان دانلود فایل های پروژه و مشاهده سایر فیلم های این دوره، پیشنهاد می شود در طهاکو ثبت نام نمایید و شبکه های اجتماعی طهاکو را پیگیری نمایید.

قبل از شروع کار با Access بنظر می رسد ارائه ی اجمالی چند مفهوم کلیدی در مورد این که پایگاه داده چیست و همچنین تعریف تعدادی از کلمات کلیدی که در طول دوره با آنها بیشتر سروکار خواهید داشت و آنها را از زبان مدرسین می شنوید، مهم ترین و بهترین انتخاب برای شروع بکار با دوره آموزشی اکسس طهاکو بحساب می آید.

در ابتدا: اجازه بدهید بررسی کنیم دقیقا پایگاه داده Access چیست؟

Access مجموعه ای از ابزارها هست که به ما این اجازه را می دهد تا به شکلی مؤثر داده هایی که در حال انتقال به پایگاه داده یا داده هایی که در حال خروج از پایگاه داده ها هستند را پردازش و سازماندهی کنیم. البته این نقل و انتقالات در پایگاه داده با حفظ و تضمین کیفیت داده ها و اطمینان از پایداری و اعتبار داده های وارد شده انجام می شود. همچنین کار با پایگاه داده، یک اطمینان خاطر مضاعف در کار با حوزه های جدید را به ما می دهد. این نرم افزار با استفاده از فرآیندهای تحلیلی عملکرد ما را ارزیابی می کند و برای ساخت گزارشی دقیق و سازمان یافته جهت راهنمایی در تصمیم گیری های ما، برای کمک به جلوگیری از اشتباهات پردازشی و سرعت بخشیدن به این روند با خودکارسازی عملیات استفاده می شود. (در واقع سیستمِ مدیریت پایگاه داده محسوب می شود که، هرگونه ورود و خروج داده و دسترسی به داده ها از طریق آن انجام می شود) به عبارت ساده تر کار پایگاه داده Access فراتر از آن چیزی هست بخواهد راهکارهایی فقط در محدوده درج اطلاعات در اختیار شما قرار بدهد. پایگاه داده ی اکسس از 5 ساختار(کامپونت) اصلی استفاده می کند.

این کامپونت ها مجتمعاً پایگاه داده اشیاء یا database objects نامیده می شوند و هر کدام یک نقش منحصر بفردی را در مدیریت داده های ما ایفا می کنند.

اولین شیء و آبجکتی که در این ویدئوی آموزشی قصد بررسی آنرا داریم، جدول یا table هست. داده ها در جدول ذخیره می شوند. داده ها به شکل فیلد(ستون) و رکورد ها(سطر) در جدول سازماندهی می شوند.

شی ء و آبجکته بعدی پرس جوها(Queries) هستند. در واقع پرس وجوها یا کوئری های ما، سؤال هایی هستند که شما عینا! در مورد داده ها دارید. پرس و جوها برای استخراج پاسخ پرسش ها در بین داده های جدول بکار می روند و در نهایت پاسخ به صورت یک لیست فیلتر شده یا محاسبه شده از رکوردها با ظاهر و عملکردی شبیه جدول برگردانده می شوند.

هم اکنون اجازه بدهید در مورده آبجکت سوم صحبت کنیم. فرم ها ساختاری تعاملی را برای پایگاه داده ها فراهم می کنند و شامل دکمه هایی برای: سوییچ بین عملیات، فیلدهای ورود متن جهت کمک به اضافه کردن داده ها به جدول ها و ناحیه های ورودی برای کمک به تعریف پارامترهایی برای یک پرس و جو یا گزارش هستند.

گزارش ها و ریپورت ها هم رکوردهایی از جدول ها، tables یا پرس و جوها، queries را جمع آوری و رکورد می کنند و سپس آنرا را برای صدور یک طرح استاندارد صفحات مثل چاپ، یا برای صادر کردن و exporte (به برنامه های دیگه) و یا ارسال با ایمیل به همکاران فرمت بندی و قالب بندی می کنند.

در نهایت آبجکت ماکروها را داریم که مجموعه ای از دستورالعمل های از قبل برنامه نویسی شده هستند که به عنوانه مثال به ما کمک می کنند وقتی بر روی یک دکمه کلیک می کنیم یا وقتی با یک فرم و دیگر آبجکت های ذکر شده قبل ارتباط برقرار کردیم چه اتفاقی بیافتد و عملکردی را که ما قصد اعمال اون را داریم براب ما به چه صورت ایجاد کند. فرم ها میتوانند برخی از وظایف نسبتاً پیچیده را خودکار کنند. (طوری که این وظایف به طور خودکار، تنها با کلیک برروی یک دکمه انجام شوند) در واقع عملکرد پایگاه داده تعامل و ارتباط این 5 جزاصلی که ذکر شد بود که توضیحات این موارد خدمتتون عرض شدند.

به عنوان نمونه: یک فرم، ممکن هست به شما کمک کند که تعدادی داده را وارد جدولی کنید. یک پرس و جو یا کوئری رکوردهایی که دارای شرایط خاص هستند را فیلتر میکند و یک گزارش یا ریپورت نیز درنهایت، یک زیر مجموعه از رکوردها را برای چاپ فرمت بندی و آماده می کنند.

برای ایجاد اشیاء و آبجکت هایی که در مورد آنها صحبت شد، چندین سبک و ماژول های مختلفی استفاده خواهیم کرد که مایکروسافت به آنها نِما(views) می گوید. نِماها در دو طبقه گروه بندی می شوند. یکی از آنها نمای استاندارد هست، که شما زمانی که با داده ها کار می کنید از آن استفاده خواهید کرد؛ بسته به شیء و آبجکت مورد نظر ما Datasheet(برگه داده)، form(فرم)، report(گزارش) و print previews(پیش نمایش چاپ) را استفاده خواهیم کرد که به طور کلی اشیاء ما را وقتی در حال کار با اطلاعات موجود در پایگاه داده هستید نمایش می دهند.

نمای دیگر وقتی ساختاره آبجکت ها یا اشیاء را ایجاد یا ویرایش می کنید استفاده می شود. Design ، layout و Sql views همه به شما اجازه تعریف چگونگی عملکرد پایگاه داده را می دهد. در نهایت، درک ساختار رابطه ای یک پایگاه داده Access بسیار مهم هست. به جدول گیج کننده ی زیر که شامل شماره تلفن تماس هست یک نگاهی بیاندازید.

access 01 01 Key database concepts 1

در این جدول نام و نام خانوادگی را سفارشی کرده ایم و هر زمان که یک شماره تلفن اضافی برای یک فرد وجود داشته باشه (مثلا هم شماره تلفن منزل و هم شماره تلفن دفتر کار) نام و نام خانوادگی تکرار خواهد شد. می توانیم کمی این ساختار را تغییر بدهیم اما این ساختار جدید نیز مشکل جدیدی را معرفی می کند.

access 01 01 Key database concepts 2

الان ما یک دسته از سلول های خالی داریم که در آنها افراد شماره تلفن تماس از هردو نوع را ندارند. ( بعضی از شماره های تماس افراد خالی است مثلا برخی شماره دفتر کار ندارند) (که این یک مشکل خواهد بود) و اگه بخواهیم یک شماره فکس فقط برای یک نفر اضافه کنیم یا شماره ی دیگری از دفتر کار را اضافه کنیم چه اتفاقی میافتد؟ مجبور هستیم ساختار جدول را با اضافه کردن ستونی برای جا دادن این نوع تغییرات، تغییر بدهیم. یک پایگاه داده رابطه ای، هردوی این مشکلات را حل می کند. بر خلاف یک فایل مسطح پایگاه داده مانند یک صفحه ی گسترده ی EXCEl، اکسس داده ها را در جداول گوناگون سازماندهی می کند، طوری که از طریق فیلد مشترک که کلید نامیده می شود، بین جدول ها ارتباط برقرار می کند.

با استفاده از همان داده ها ما می توانیم شماره تلفن ها را شبیه به این سازماندهی کنیم:

access 01 01 Key database concepts 3

در اینجا ما یک جدول فقط در مورد افراد داریم و جدول دیگری فقط در مورد شماره های تلفن! با استفاده از یک کلید دو جدول را با یکدیگر ارتباط خواهیم داد.

در این مورد با استفاده از Employee ID اینکا را انجام می دهیم (کلید خارجی عامل ارتباط دوجدول خواهد بود) با این کار می توانیم باعث رشد و مانع از ناکارآمدی در ذخیره سازی بشویم. اینطور ادامه می دهیم که پایگاه داده اکسس می تواند بین جداول مختلف با استفاده از ابزار key رابطه برقرار کند و نتایج مختلفی را برای ما بحاصل بیاورد و به این صورت قطعاً اطلاعات اضافی و جداول رابط نیاز به ایجاد شدن ندارند. (ودر این دو جدول تصویر اخیر) می توانیم شخصی را به سادگی اضافه کنیم و یا این که یک نوع شماره تماس را بدون هیچ گونه تغییری در ساختار جدول و بدون اضافه کردن ستون جدیدی اضافه کنیم.

بنابراین از مزایای اصلی پایگاه داده ی رابطه ای: اول از همه حذف افزونگی اطلاعات و در ثانی نیاز ما به تغییر در ساختار جدول داده ها به منظور تطبیق با رشد اطلاعات و پایگاه داده ما را از بین می برد. در سراسر این دوره ما همه ی این مفاهیم را بسط خواهیم داد و هر 5 نوع اشیاء و آبجکت های مختلف یعنی (جدول- فرم- گزارش- پرس و جو یا کوئری و ماکرو) را ایجاد خواهیم کرد و گام به گام یک پایگاه داده رابطه ای را ایجاد خواهیم کرد که این 5 آبجکت را به همدیگر مرتبط کند. پایگاه داده ای ایجاد خواهیم کرد که به طور مؤثر بتواند اطلاعات را ذخیره کند و نیازهای ما را با پاسخ به سؤالاتی که برای آن ارسال می کنیم بدهد. در نهایت هم اطلاعات ما را آنالیز کند و برای ما ریپورت ایجاد کند.

اکسس, ACCESS

نظرات (1)

این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

این یکی از بهترین آموزش هایی بود که تا حالا در مورد نرم افزار اکسس دیدم
دوستتون داریم و براتون آرزوی موفقیت می کنیم

یسنی فتاحی
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

اشتراک در خبرنامه

Please enable the javascript to submit this form

 طهاکو در یوتیوب

طهاکو در لینکدینایمیل به طهاکو

Cron Job Starts