Skip to main content

بررسی adjustment layer با نام posterize و بررسی تکنیک های قدرتمند کنترل سازوکار انعطاف پذیر رنگهای این افکت جهت خلق پوسترها و عکس های فانتزی

Powerful posterization techniques in Photoshop Photography

در آموزه ویدئویی حاضر عکاسان با adjustment layer با نام posterize آشنا می شوند. در ابتدا با نحوه عملکرد این افکت آشنا می شوند و بعد با چالش نحوه کنترل رنگ ها در کار با adjustment layer با نام posterize آشنا می شوند. فرا می گیرند چگونه با یکسری از تکنیک ها بهمراه کمک adjustment layer های Black and White و gradient map و Curves کنترل رنگ های پوستر را برای خلق عکس های فانتزی در دست بگیرند.

لینک کمکی ( official link ) – آموزش کنترل رنگ عکس با ادجاسمنت لایر POSTERIZE جهت چاپ پوستر تبلیغاتی با ابعاد بزرگ – درس 9

کنترل رنگ ها با Posterize در فتوشاپ

بحث مون توی این درس posterize هستش. Posterize یعنی پوستر، و پوستر خاصیتش این هست که یک تصویر بزرگ و صاف و یکنواختی رو ارائه میده. حالا برای اینکه بتونیم یک تصویر بزرگ رو روی یک پوستر ارائه بدیم باید بتونیم رنگ ها رو کنترل کنیم. منظور از کنترل این هست که اگر بیاید به اطرافتون نگاه کنید، خب قرمزای مختلفی رو می بینید. اونها هر کدوم یک سطح از رنگ قرمزن.
به کتاباتون نگاه می کنید یک قرمز مایل به نارنجی می بینید، به فلش مموری روی میز کارتون نگاه می کنید یک قرمز خالص می بینید. به چرم کیفتون نگاه می کنید یجور قرمز رو می بینید و خلاصه اینکه اگه بخواهیم از شرکت ادوبی کمک بگیریم Posterize رو بعنوان یک adjustment layer که یک نوار داره بهتون ارائه داده و میگه که هر رنگی که میخاید تو عکستون داشته باشید از عدد دو که میشه قرمز خالص شروع میشه و در یکی از لول هایی که تا 255 تا بهمون پیشنهاد شده، رنگ واقعی خودش رو نمود میده. فرض کنید یک عکس RGB دارید، خب اگه بذارنیش روی دو، عکس با قرمز خالص Red، سبز خالصGreen و آبی خالص Blue بهتون نشون داده میشه. یک تصویر RGB که حالا به هر طریقی سیاه و سفید شده باشه اگر روی سطح دو Posterize بشه 6 تا رنگ بهمون عرضه میکنه به این شکل که میشه گفت مشکی خالص یعنی #000000 و سفید خالص یعنی #ffffff و 6 تا رنگ با هگزا دسیمال های خاکستری و این یعنی عکس با اونهمه وسعت در رنگ ها داره فقط با 6 تا رنگ ارائه میشه. این خوبه چون چاپخانه قرار هست یک پوستر چاپ کنه و پوسترم چون بزرگ هست و هم هزینه رنگش زیاد هست هم هیچ دستگاهی در این وسعت نمی تونه رو گستره ای از رنگ ها چاپ بزنه. در کل میشه گفت تعدیل posterize در فتوشاپ، این امکان رو بهمون میده که تعداد tone های تصویر یا مقدار brightness تصویر رو برای هر کانال موجود در تصویر، کنترل کنیم. و سپس پیکسل ها رو به نزدیک ترین سطح luminance مورد نظرمون برای چاپ پوستر در ابعاد بزرگ نگاشت کنیم. یجورایی با توجه به لغزنده adjustment layer از نوع posterize میشه گفت کارش مشخص کردن بازه های رنگی روی عکس هست. اگر به خاطر داشته باشید در آموزه های قبلی که پیرامون بحث رنگ ها داشتیم با adjustment layer از نوع Hue/Saturation کار می کردیم، به شما گفتم هر تصویری که در نرم افزار فتوشاپ باز می کنید یا شامل رنگ های RGB هست و یا CMYK هستش؛ و به خاطر داریم که در آموزش مربوط به Color Balance، رنگ های Cyan و Red در مقابل هم، Green و Magenta در مقابل هم، Blue و Yellow هم در مقابل هم قرار گرفته بودند. با این تفاسیر میشه گفت بین رنگ Cyne و Red که در adjustment layer از نوع Color Balance که مقابل هم قرار داشتند، یک بازه ی رنگی وجود داره، یعنی هر مقدار به سمت Red ها بریم این بازه رنگی به سمت قرمز شدن حرکت میکنه و هرچی از Red ها دور بشیم، مقدار بیشتری Cyan با رنگ قرمز مخلوط میشه تا در نهایت به رنگ نیلی یا Cyan کامل برسیم و انگار دیگه قرمزی نداریم! کار Posterize این هست که میاد مشخص می کنه آیا ما این بازه های رنگی بین دو Mode رو میخوایم رو تصویر داشته باشیم یا نه فقط رنگ های RGB و CMYK با بالاترین مقدار خودشون روی تصویر به نمایش گذاشته بشوند. خب این ی توضیح تجربی بودش که باید بگم خیلی کامل و واضح بود، ولی بیاید با هم Posterize رو در فتوشاپ مورد بررسی قرار بدیم.

کار باهاش ساده هست و نسبت به توضیحات داده شده می تونید أزش شروع کنید به بهره برداری، ولی در ابتدای این آموزه باید بگم، با وجود اینکه اضافه کردنه Posterize بعنوانِ adjustment layer در فتوشاپ خیلی ساده هست، اونم بخاطر اینکه فقط کارش با یک لغزنده از لول دو تا 255 هست؛ اما خیلی نمیشه روش کنترل داشت. در این قسمت میخام این مشکل عدم کنترل مناسب در کار باهاش رو با هم حل کنیم و همونطور که گفتم قصدم بررسی سطحی نحوه عملکردش نیست.

اضافه کردن adjustment layer از نوع Posterize و تنظیم Levels

برای شروع از پنله Layers آیکن adjustment layer رو میزنم و Posterize رو انتخاب می کنم.
خب، با وجود اینکه پانل Properties، داره میگه که ما این عکس رو به لولِ چهار Posterize کردیم؛
اما مشخصاً ما بیش از چهار رنگ توی تصویرمون داریم می بینیم، درست هست؟
معنی لول 4 این هست که: فتوشاپ داره رنگهای موجود در عکس رو بر مبنای هر کانال Posterize میکنه، پس در واقع 16 تا رنگ داریم. این یعنی سفید خالص یکی از 16 تا رنگ هست، مشکی خالص یکی دیگش هست و با اینا 14 تا رنگ خالص و قابل تشخیص دیگه در این عکس موجود شده و نه بیشتر. این در حالی هست که چند لحظه پیش کلی رنگ داشتیم. الان این 16 تا رنگ برای چاپ پوستر خیلی عالی هستن و این یعنی هر دستگاه چاپی الان می تونه این 16 تا رنگ رو براحتی بچاپ برسونه.

تعدیل Posterize چیست؟
کنترل رنگ ها با Posterize در فتوشاپ

کاهش کانال های رنگی پوستر با افزودن adjustment layer سیاه و سفید

حالا اگر من یک adjustment layer سیاه و سفید بین لایه تصویر و adjustment layer از نوع Posterize اضافه بکنم، باعث میشه فتوشاپ تصویر رو سیاه و سفید در نظر بگیرد. یعنی اگر تصویر بعد از Posterize شدن حاوی 16 تا رنگ میشد، الان صرفاً از اون 16 تا رنگ صرفاً آنهایی نمایش داده میشه که بین بازه رنگ سیاه تا سفید تعریف شده باشند. این یعنی قرمزها از بین می روند، آبی ها از بین می روند، سبزها از بین می روند و خلاصه فقط خاکستری میمونه و سیاه و سفید. اینطوری فقط یک کانال داریم و بهمون چهار سطحِ خاکستری ارائه میشه. پوستر حاصل در چاپ با ابعاد بی نهایت بزرگ بهتر درمیاد ولی باید توسط مدیریتم تأیید بشه چرا که بیینده فقط می فهمه که این عکس چی هست و اطلاعات رنگی ای درش موجود نیست.
پس میام این پایین پانل لایه ها و در حالی که لایه Background در حالتِ انتخاب هست، adjustment layer از نوع Black and White رو انتخاب می کنم تا در موقعیت مورد نظر قرار بگیره.
در ادامه هم Auto رو میزنم تا فتوشاپ خروجی رو بصورت اتوماتیک بر مبنای رنگ های تصویر کانورت کنه.

reduce color
کاهش کانال های رنگی پوستر با افزودن adjustment layer سیاه و سفید

جایگزینی رنگ جدید در فرآیند Posterize کردن

خب این میشد کار معمول ای که می تونستیم انجام بدیم.
من میخام طبق قرارمون یک مرحله کار رو فراتر ببرم. یعنی اینکه میخام، روی این تصویر رنگ دیگه ای بجای سایه های خاکستری جایگزین کنم، و کنترل در رنگ ها رو افزایش بدم. برای عملیاتی کردن این پروسه adjustment layer از نوع Posterize رو انتخاب می کنم.
سپس یک gradient map اضافه می کنم.
منوی gradient رو باز می کنم و در ادامه یکی از گروه بندی ها مثلاً Pinks رو گسترش میدم.
برای شروع یکی از اونها که دو رنگ هستن رو انتخاب می کنم.
بعنوان نمونه من یکی رو انتخاب می کنم؛ فرقی نمی کند کدام را انتخاب کنید، فقط یکی باشه که بیشتر از دوتا رنگ نداشته باشه.

و بعد پیش میرم و روی نوار gradient کلیک می کنم، تا پنجره Gradient Editor رو بیاره.
اینکار رو کردم و به این کادر اومدم تا الان، بجای دو رنگ پیش برم و از چهار رنگ برای افزایش کنترلم بر روی رنگ های پوستر نهایی که میخام چاپ کنم استفاده کنم. اینکارهای اخیر رو کردم چرا که شاید مدیریت گفته خب، پوستر ما درست هست بزرگ هست و باید با رنگ های کمی چاپ بشه ولی ما در همین سطح از محدودیت انتخاب رنگ ها بهتر هست دو تا رنگ دیگ هم به رنگ های مورد نیاز دستگاه چاپ اضافه کنیم.

تنظیم تعداد رنگ برای چاپ
جایگزینی رنگ جدید در فرآیند Posterize کردن

افزودن رنگ جدید به ادجاسمنت لایر gradient map جهت اعمال کنترل رنگی در افکت پوسترایز

برای اضافه کردن رنگِ جدید به این نوار، کلید آلت یا در مک کلید آپشن رو نگه میدارم و دستگیر سمت چپی رو با درگ کردن می کشم تا با این تفاسیر تونسته باشم یک کپی از مورد اولی بسازم.
و دوباره همین فرآیند رو تکرار می کنم تا یک کپی دیگه هم اضافه بشه.

add new color
افزودن رنگ جدید به ادجاسمنت لایر gradient map جهت اعمال کنترل رنگی در افکت پوسترایز

تغییر رنگ ها در gradient map

حالا می تونیم رنگِ این چهار مورد رو بنا به نیاز مدیریت تغییر بدیم. اینجا من باز هم یک سطح بالاتر میرم و رنگ های موجود رو نادیده می گیرم و چهار تا رنگی که مد نظرمون هست رو سفارشی می کنم.
با اولی که در سمت چپ قرار داره شروع می کنم.
دابل کلیک می کنم روش و یک رنگ تقریباً سیاه رو از اینجا انتخاب می کنم.
در واقع ی آبی خیلی خیلی تیره.
اولی خوبه، پس اوکی می کنم.
بسیار خب، برای ادامه کار دومی رو با دابل کلیک روی stops اون انتخاب می کنم تا ازColor Picker سفارشیش کنم. خب برای این یک آبی روشن تر اختصاص میدم.
و باز هم اوکی می کنم.
روی سومی هم دابل کلیک می کنم.
این یکی باید روشن تر باشه. وقتی تنظیمش کردم روی اوکی می زنم.
و در نهایت آخری هم که باید سفید خالص با هگزا دسیمال #ffffff باشه.

change color in gradient map
تغییر رنگ ها در gradient map

تنظیم رنگ ها با جابجایی color stops و استفاده از فیلد Location

اگر موقعیت این دستگیره ها یا باصطلاح این color stopsها رو جابجا کنم، می تونید ببینید که ساختار ظاهر شده در رنگ تصویر تغییر می کنه.
البته می تونم از پایین تر موقعیت دقیق stops ها رو از فیلد location هم تعریف کنم مثلاً وقتی که دومی در حالت انتخاب هست تایپ کنم 33 و وقتی سومی انتخاب هست تایپ کنم 66؛ تا دقیق تر کناره هم تعریف بشن.
وقتی که هر چهار تا رنگ مورد نظر تیم مدیریت و طراحی مون برای چاپ پوستر رو اضافه کردیم، اوکی رو میزنم.

تنظیم رنگ با color stops
تنظیم رنگ ها با جابجایی color stops و استفاده از فیلد Location

تنظیم رنگ های افکت پوسترایز با بکارگیری ادجاسمنت لایر Curves

حالا باز هم می تونم کار رو یک مرحله دیگه پیچیده تر و تخصصی تر کنم. خب؛ برای تغییر روش سیاه و سفید شدن عکس یا همون مپ شدنش به سیاه و سفید، و بعد posterized شدنش و بعدم رنگی شدنش با چهار رنگی که در adjustment layer از نوع gradient map تعریف کردم، میام و یک adjustment layer از نوع Curves در بالای adjustment layer از نوع Black and White اضافه می کنم.
پس در حالی که ماسکِ adjustment layer از نوع Black and White در حالتِ انتخاب هست،
میام پایینِ پانل لایه ها و از منو، Curves رو انتخاب می کنم.
با جابجا کردن منحنی Curves، می بینید که نحوه posterized شدن تصویر اورجینال کاملاً عوض میشه و دیدن سناریو اعمال رنگ ها در محدوده مده نظرمون و اینکه روی رنگ ها چقدر دقیق کنترل داریم واقعاً جذاب هست.

تنظیم رنگ با ادجاسمنت لایر Curves
تنظیم رنگ های افکت پوسترایز با بکارگیری ادجاسمنت لایر Curves
جمع بندی

پروسه مذکور یک روش ساده برای اعمالِ افکتِ posterized سرد و ایجاد ظاهر فانتزی به عکس هاتون بودش که ما این موضوع رو با روشی انعطاف پذیر و قابل کنترل در این قسمت با هم بررسی کردیم. خب برای اینکه کار خودمون رو ادامه بدیم میریم سراغ درس سر فصل بعدی، با طهاکو همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
Tha PMIS
طهاکو من
0