Skip to main content

بررسی adjustment layers های Color Balance و selective color برای اصلاح و افزودن رنگ های جدید به عکس

Color Balance and selective color adjustments

در آموزه ویدئویی حاضر عکاسان با پروسه تنظیم و سفارشی سازی یه دو adjustment layers جدید با نام های Color Balance و selective color آشنا می شوند و فرا می گیرند چگونه با سفارشی سازی این آپشن ها اقدام به اصلاح رنگ و همچنین افزودن رنگ های جدید به عکس ها بنمایند.

لینک کمکی ( official link ) – بررسی ادجاسمنت لایرزهای Color Balance و selective color برای اصلاح رنگمایه عکس (فتوشاپ، طراحی) درس 6

ویرایش رنگ با ادجاسمنت لایرهای color balance و selective color

ما راجب به adjustment layers های hue/saturation و vibrance در دوره آموزش جامع مبانی فتوشاپ طهاکو، در سرفصلِ آموزشی چهاردهم با عنوان “بحث پیرامون اصول اولیه Adjustment Layer ها” در بحث پیرامون تنظیمات رنگ پرداختیم و توضیحات مورد نیاز را خدمت کاربران طهاکو ارائه نمودیم؛ ولی color balance و selective color دو تا adjustment layers دیگر هستند که برای ویرایش رنگ در تصاویر دوربین خیلی بکار می آیند و ما هم در این ویدئوی آموزشی در بحث پیرامون ابزارهای عکاسان می خواهیم آموزش کار با آنها را به شما یاد بدهیم، خواهید دید این دو تا ابزار خیلی قدرتمند هستند. آنها تفاوت های نامحسوسی با همدیگر دارند. 

اعمال تنظیمات در ادجاسمنت لایر color balance

برای شروع طبق تصویر زیر روی آیکن انتخاب adjustment layersها از پایین پانل لایه ها کلیک می کنیم  و سپس کار را با adjustment layers از نوع color balance شروع می کنیم.

adjustment layers از نوع color balance
adjustment layers از نوع color balance

ابتدا کمی طوله پانل را با درگ قسمتی که کرسر در تصویر زیر روی آن قرار دارد بزرگ تر می کنیم

افزایش طول پنل Properties  در فتوشاپ
افزایش طول پنل Properties  در فتوشاپ

از فیلد Tone ای که در تصویر زیر قابل رؤیت هست، می توانیم مشخص کنیم که تاثیر adjustment layers ما روی سایه ها باشد، که در اینصورت باید shadows رو انتخاب کنیم؛ روی تونالیته میانی باشه که در اینصورت می باید midtones را انتخاب کنیم، یا اینکه روی هایلایت ها باشد که برای این سفارشی سازی هم باید گزینه highlights رو انتخاب کرد.

فیلد Tone فتوشاپ
فیلد Tone فتوشاپ

با انتخاب مورد shadows می آییم و کار را با سفارشی سازی سایه های تصویر مان شروع می کنیم . 
ما می خواهیم آنها را فیروزه ای کنیم، پس طبق تصویر زیر اسلایدر فیلد cyan-Red را به سمتِ چپ یعنی به سمتِ رنگِ فیروزه ای متمایل می کنیم. 

اسلایدر فیلد cyan-Red
اسلایدر فیلد cyan-Red

در پیشروی کارمان کمی هم آبی می خواهیم به آنها اضافه کنیم، پس اسلایدر فیلد Yellow-Blue را هم می کشیم به سمتِ راست تا به حول و حوشِ رنگِ آبی برده شود.
ما این تغییرات را خیلی شدید اعمال کردیم تا در بدو شروع بکارمان تفاوت آنها بخوبی برای شما معلوم شود تا با سناریوی فکری بهتری بتوانیم دراین آموزه با هم پیش برویم؛
 برای ادامه پیش می رویم و اینبار از منوی Tone گزینه midtones را انتخاب می کنیم و اینبارقرمزهای تصویر را با کشیدن لغزنده فیلد Cyan-Red به راست افزایش می دهیم تا نتیجه موجود در تصویر زیر بوقوع بپیوندد.

 لغزنده فیلد Cyan-Red
لغزنده فیلد Cyan-Red

از فیلد magenta-Green هم مقداری بنفش به  تونالیته میانی تصویر اضافه می کنیم،
و از فیلد yellow-Blue  هم با درگ لغزنده به سمت چپ کمی زرد اضافه می کنیم تا نتیجه موجود در تصویر زیر بوقوع بپیوندد.

فیلد yellow-Blue
فیلد yellow-Blue

بعد هم اینبار از منوی Tone می رویم سراغ گزینه highlights.

 اسلایدر cyan-Red و همچنین اسلایدر لغزند Yellow-Blue را بدون تغییر می گذاریم باقی بمانند و کاری به آنها نداریم 

اما از فیلد magenta-Green اسلایدر آن را کمی بمستِ ارغوانی پررنگ و هایلایت تری می بریم، تا نتایج تصویر زیر رخ دهد.

فیلد magenta-Green
فیلد magenta-Green

پس با توجه به تصویر فوق، برای highlights صرفاً یک مقدار بنفش به قسمت های هایلایتِ تصویر اضافه می کنیم. 
توجه داشته باشید که گزینه ای به نام preserve luminosity را هم در پانل سمت راست فتوشاپ، برای تنظیم درخشندگی و فروغ رنگ دانه ها داریم. 
اگر این گزینه را فعال کنیم فتوشاپ تغییرات ما را برای بالانس رنگ های adjustment layers از نوع color balance، با بالا بردن درخشندگی خیلی شدید تر اعمال می کند،  برای همین ما انتخاب این گزینه را در حالت غیر فعال می گذاریم بماند. به این صورت adjustment layers از نوع color balance فقط روی رنگ های تصویر تاثیر می گذارد و دیگر کاری به میزان روشنایی ندارد. 
بسیار خب؛ یکی از خوبی های اضافه کردن color balance بعنوانِ یک adjustment layers این هست که  یک ماسک adjustment layers مجزا برای خودش در پانل لایه های فتوشاپ خواهد داشت و با این تفاسیر می توانیم تاثیر آن را روی هر قسمتی که خودمان خواستیم نمایان یا مخفی کنیم. این سازوکار ماسک ها هست و دیگر مطمئناً با آن آشنایی کاملی دارید. 
مثلاً اگر خواسته باشیم که تأثیر ماسکی که معرف adjustment layers از نوع color balance هست را از قسمتِ پایینِ تصویر مخفی کنیم، 

اعمال گرادیانت به تصویر از فتوشاپ

 به گزینه ای که در تصویر زیر می بینید البته از نوار ابزار می رویم تا ابزاره gradient را فعال کنیم

ابزار gradient در فتوشاپ
بررسی adjustment layers های Color Balance و selective color برای اصلاح و افزودن رنگ های جدید به عکس

با کلیک بر روی آیکنی که در تصویر زیر کرسر روی آن هاور کرده، رنگ زمینه را به مشکی تغییر می دهیم

تغییر رنگ زمینه در فتوشاپ
تغییر رنگ زمینه در فتوشاپ

با توجه به تصویر فوق، اگر به نوار آپشنز دقت کنید متوجه می شوید که ابزار gradient بصورت پیشفرض یک gradient از نوع خطی، آن هم از سیاه به سفید می کشد.
سپس، شبیه به آنچه در تصویر زیر می بینید با توجه به سند دیجتال، با کلیک شروع می کنیم و در حین درگ برای رسم یک خط صاف شیفت رو پایین نگه میداریم و با درگ کردن یک gradient می کشیم به سمتِ بالا

طریقه رسم گرادیانت در فتوشاپ
طریقه رسم گرادیانت در فتوشاپ

و حالا اگر قابلیت مشاهده لایه ماسک را با کلیک روی آیکن چشم لایه ای که اسمش Background هست غیرفعال کنیم می توانید ببینید که ماسکی که محتوی adjustment layers از نوع color balance هست، تنها روی نیمه بالایی تصویر اثر گذاشته است.

eye icon در فتوشاپ
eye icon در فتوشاپ

یک قابلیت مهم دیگر این adjustment layers  این هست که همیشه می توانیم حالت مد ترکیبی blend از نوع adjustment layers را در حالی که لایه مد نظر سلکت هست از منوی تصویر زیر تغییر بدهیم.

حالت مد ترکیبی blend از نوع adjustment layers
حالت مد ترکیبی blend از نوع adjustment layers

از منوی تصویر فوق ما می آییم و از گزینه های لیست موجود، soft light را انتخاب می کنیم تا هم یک مقدار کنتراست سند افزایش پیدا کند و هم بالانسِ رنگ سند با adjustment layers حاضر بهتر شود.  
اگر بخواهیم adjustment layer ما کمی قسمت های پایین ترش بیشتر دیده شوند، یک روش این هست که از اول کمی gradient مان را با رنگ های خاکستری سفید بکشیم 
و حتی یک روشه ساده تر این هست که پیش برویم به منوی mask از پانل properties؛ و بعد هم از قسمت تصویر زیر یعنی density یا تراکم ماسک را با کشیدن لغزنده density بسمت چپ کاهش دهیم.

محل density یا تراکم ماسک در فتوشاپ
محل density یا تراکم ماسک در فتوشاپ

همانطور که در تصویر زیر هم می بینید رنگِ سیاه و تیره ماسک به سمت رنگ روشن تر خاکستری تبدیل می شود و میل پیدا می کند

رنگِ سیاه و تیره ماسک
رنگِ سیاه و تیره ماسک

و حالا زمانی که قابلیتِ نمایش ماسک adjustment layer خود را، همچون عملی که ما در طهاکو در تصویر زیر انجام داده ایم، غیر فعال کنیم، می توانید ببینید که color balance دارد روی کل تصویر اثر می گذارد، 

غیرفعال کردن لایه
غیرفعال کردن لایه

و این تاثیرگذاری فقط در نیمه پایینی تاثیر آن کمرنگ تر ظاهر شده؛ (نیمه پایین تر سند دیجیتالی)
بسیار عالی، فعلاً پیش بروید و قابلیت نمایش لایه ماسک اخیر را با زدن روی آیکن چشم آن غیر فعال کنید. 

تنظیم ادجاسمنت لایر selective color

مورد بعد که در این ساعت از طهاکو دات آی آر بعنوان adjustment layer مورد بررسی قرار می دهیم و تاثیر آن را روی عکس موجود در این تمرین بررسی کنیم اضافه کردنِ adjustment layer از نوع selective color هست.

adjustment layer از نوع selective color
adjustment layer از نوع selective color

برای شروع به سفارشی سازی آن باید یکی از این رنگ هایی که در تصویر زیر در لیستِ فیلد Color داریم را انتخاب کنیم.

لیستِ فیلد Color فتوشاپ
لیستِ فیلد Color فتوشاپ

ما با انتخاب گزینه Reds با قرمز کارمان را شروع می کنیم و برای افزایش میزانِ قرمز باید  مقدار فیلد cyan یا فیروزه ای را کم کنیم پس به شکلی که در تصویر زیرمشاهده می کنید کار را انجام می دهیم. 
در ضمن میزان magenta یعنی بنفش را هم کمی افزایش می دهیم. 
و این تغییرات را برای فیلد yellow هم به همین صورت اعمال می کنیم.

تنظیمات رنگ
تنظیمات رنگ

می بینید که با افزایش مقدار فیلده yellow تاثیرات این رنگ، فقط روی قسمت های قرمز تصویر نمایان می شود.
اگر به تصویر اخیر دقت کنید متوجه می شوید که دو تا آپشنه relative و absolute را هم داریم، که اینجا absolute تاثیرش شدیدتر هست و به این خاطر ما هم همان relative را انتخاب می کنیم تا نتایج ملایم تر باشد.
بسیار خب؛ هر کدوم از این رنگ ها را که در منوی colors دیدیم در صورت تمایل، می توانیم انتخاب و ویرایش کنیم. 
یکبار white را تست کنیم بد بنظر نمی رسد. خب رنگِ سفید بیشتر متوجه بخارِ موجود در تصویر هست. 
ما اینجا می خواهیم کنتراستِ رنگ بین بخار و لوله ها را افزایش دهیم. 
 برای همین میزانِ cyan را به صورتی که در تصویر زیر می بینید افزایش می دهیم  تا قسمت های سفیده تصویر ما فیروزه ای شود.

افزایش رنگ سفید در تصویر
افزایش رنگ سفید در تصویر

و بعد پیش می رویم و blacks را انتخاب می کنیم؛ تا سایه های تصویر را هم تحت تاثیر قرار دهیم، 
 و با کشیدن لغزنده، به قسمت های سیاه و تیره تصویر هم cyan اضافه می کنیم، دقیقاً بصورتی که در تصویر زیر مشخص است.

تغییر cyan در تصاویر
تغییر cyan در تصاویر

می بینید که با جابجا کردن اسلایدر adjustment layer از نوع selective color ما، دارد مقادیر luminosity را هم در واقع تغییر می دهد؛ منظور از luminosity فروغ یا روشنایی در تصویرِ هست؛ 
و این موضوع یعنی تنظیمه luminosity را از پالن موجود نمی شود با روشن یا خاموش کردن یک چک باکس، فعال یا غیرفعال کرد، luminosity  بر خلافِ adjustment layer از نوع color balance که با گزینه preserve luminosity قابلیت روشن و خاموش شدن آن وجود داشت، در adjustment layer از نوع selective color یک موضوع اکتسابی هست و با دستکاری فیلدها قابل دسترسی هست. 
ولی خب ما اگر بخواهیم روی luminosity در adjustment layer از نوع selective color  کنترل داشته باشیم می توانیمblend mode های  color یا luminosity را؛ آنهم از لیست مدهای ترکیبی پانل سمت راست فتوشاپ انتخاب کنیم، تا مشخص کنیم که کجا ها رنگ یا فروغ و روشنایی به یکباره تاثیر خود را نشان بدهد. 

فعلاً با تغییر فیلد Cyan کمی مقدار فیروزه ای به قسمت های سیاه اضافه می کنیم، همچنین اسلایدر زرد را هم از فیلد تصویر زیر می کشیم به سمتِ چپ، تا مقدار زرد کم شود و با اینکار مقدار آبی در مقادیر تاریک تصویر افزایش پیدا کند.

فیلد Cyan در تغییر رنگ فیروزه ای
فیلد Cyan در تغییر رنگ فیروزه ای

پس همانطور که دیدید با استفاده از adjustment layer های  selective color و color balance می توانیم اصلاحِ رنگ های ملایم داشته باشیم یا می توانیم افکت های خلاقانه ای با رنگ های جدیدی که در عکس موجود نیستند را روی تصویر در واقع اعمال کنیم.
خب این هم از دو ابزاره دیگه برای اصلاح رنگ در فتوشاپ که آنها را در این ویدئوی آموزشی بررسی کردیم. با طهاکو همراه بمانید تا برویم سراغِ ادامه کار

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0