یکپارچه کردن رنگ تصویر با سناریوهای ذهنی عکاس با بکارگیری تیبل های adjustment layer با نام color lookup و آشنایی با پروسه ساخت presetهای color lookup شخصی سازی شده
در آموزه ویدئویی حاضر عکاسان فرا می گیرند چگونه می توانند با استفاده از presetهای adjustment layer با نام color lookup اقدام به یکپارچه سازی رنگ تصویر نمایند طوری که رنگِ تصویر با تصور ذهنی عکاس برای اصلاح رنگمایه عکس در یکراستا قرار بگیرد. در همین راستا دانش پژوهان علاوه بر استفاده از presetهای از پیش تعریف شده adjustment layer با نام color lookup؛ همچنین با فرآیند تعریف color lookup های شخصی سازی شده با بکارگیری دو آپشن adjustment layer و fill layers در کنار هم آشنا می شوند و در نهایت از کار حاصل اکسپورت و در سند جدیدی آن را فراخوانی می کنند.
فهرست مطالب آموزش
معرفی table های color look upها
با اینکه از لحاظ تاریخی table های color look upها بیشتر در صنعت فیلم استفاده می شدند، ولی بنظرم خیلی از عکاس ها می تونن با بازنشانی رنگ های عکسشون با یکسری رنگ ها از پیش تعریف شده دیگه، یعنی با remap شون به table از نوع color look up، به نتایج خوب و بسیار قدرتمندی برسند.
ما می تونیم با استفاده از table های color look up کار اصلاحِ رنگی یک عکس دوربین و یا هر تصویر دیگه ای رو انجام بدیم و یا به کل فضای تصویرمون یعنی حال و هواش تغییراتی رو اعمال بکنیم. ضرورتاً، عناصر table های color look up به فتوشاپ این اجازه را می دهند که یک رنگ را از عکس بگیریم و با رنگ دیگه ای مَپ یا جایگزین کنیم. مخصوصاً رنگهایی رو که دید اصلی از منظره رو تعیین می کنند.
بسته به نوع table های color look up که انتخاب می کنید، اختلاف بین رنگ اصلی و رنگ انتخاب شده، می تونه نامحسوس یا بشدت دراماتیک باشه. با استفاده از تعدیل color lookup در فتوشاپ، می تونیم ظاهر کلی یک تصویر رو به آسونی با انتخاب یک ظاهر جدید در لیست presetها، تغییر بدیم. این presetها به نام جدول مراجعه یا table های color look up یا LUP شناخته می شن. بذارید کار باهاشون رو نشونتون بدم.
از پایین پانل لایه ها آیکنِ adjustment layer رو میزنم؛ و از لیست باز شده، adjustment layer از نوع color lookup رو انتخاب می کنم.
دسته بندی table های color look up
همونطور که از تصویر زیر مشخص هست، در کل سه نوع جدولِ color lookup وجود داره؛ و با اولین نگاه شاید شما اینطور فکر کنید که انواع مختلف ویژگی یاد شده، مثله یک پشته از تنظیمات هستند که میشه باهاشون رنگ های یک تصویر رو برای اعمال یک ویرایش ساده تغییر داد؛ خب این طرز فکرتون تقریباً شبیه به این می مونه که: یک عکس بگیرید و بعد عکس رو در فضای رنگی منحصر بفردی قرارش بدید؛ هر چند که از لحاظِ فنی چنین چیزی امکان پذیر نیست، اما شما اینطور تصور کنید که سازوکار این فیلدها اینطوری هست که، عکس اخیر رو روی کاغذ دارید و زیر یک لامپ با نور بنفش یا داخل یک ظرف آب زرد رنگ قرارش دادید، و در واقع میشه یک همچین سناریویی رو بعنوان بازنشانی و جایگزینی رنگ های ظرف یا نور لامپ با رنگ های عکس در نظر گرفت.
Preset های color look up
پس اینجا یک پُشته از ظروف رنگی یا لامپ های رنگی رو داریم که در قالب یکسری presets، می تونیم هر کدوم از presets هایی رو که توی این تیبل ها هست رو انتخاب کنیم.
معرفی پریست two strip
مثلاً اگر two strip رو انتخاب بکنم، می بینید که چطور ظاهر تصویر عوض میشه، نکته جالبش هم این هست که اینکارمون مثله این می مونه که داریم گویا عکس هایی رو سِت می کنیم، که در روزهای مختلف با موقعیت های مختلف و در روشنایی های مختلف گرفته شده و با استفاده از tables های color lookup ها میشه رنگ شون رو شبیه به هم کرد، که انگار یک سه پایه ثابت تو طبیعت گذاشتیم که دوربین مون روش هست و در ساعات مختلف روزای مختلف صرفاً اومدیم و روی دکمه فلاشِ دوربین کلیک کردیم و رفتیم.
معرفی پریست three strip
خب، بعدی ظاهره three strip هست که در تأثیر آن بر سند در تصویر زیر قابل تشخیص می باشد.
یا اگر از منو اخیر یکم پایین تر بیام، می بینیم که اسمه بعضی از نمونه های شبیه سازی موجود در لیست، از اسم برند دوربین های معروف گرفته شده، مثله موردی که در تصویر زیر انتخاب شده و به فوجیتسو اشاره میکنه.
اگه من بازم انتخابم رو با یکی دیگه از همین color lookupهای فوجیتسو انجام بدم، با توجه به تصویر زیر می بینید که بعضی از این presets ها چقدر با هم فرق دارند
معرفی پریست futuristic bleak
یک presets در لیست اخیر داریم که اسمش futuristic bleak هست؛ بمعنی “آینده دلگیر” که تأثیرش رو با انتخابش در تصویر زیر می بینید؛ تاثیردود زدش اینطوری هست که داره بهمون یادآور میشه دنیامون زیادی صنعتی شده.
معرفی پریست futuristic bleak
حتی یک presets دیگه هم داریم به اسم horror blue، که معنیش “آبی ترسناک” و با دیدنش می تونیم به یاد عصر یخبندان بیافتیم.
معرفی پریست soft warming
می بینید که presets ها چطور ساختار رنگ ها رو تغییر میدن. بذارید soft warming رو تست کنم و مشخص هست که این پریست ما رو یاده یک روزه تابستونی گرم شرجی می اندازد.
سؤال اینجاست که ما اگر نخایم از این presets ها استفاده کنیم چطور می تونیم color lookupهای مخصوص به خودمون رو بسازیم؟
من فعلاً به سراغ ماسک adjustment layer از نوع color lookupای که در حالت انتخاب هست میام، و به شکلی که در تصویر زیر می بینید روش کلیک می کنم و به روی سطل زباله درگش می کنم تا حذف بشه.
اعمال تغییرات در عکس با بکارگیری adjustment layer ها
در ادامه میخام به این موضوع بپردازیم که ما می تونیم هر تنظیم و تغییری که مایل بودیم را با استفاده از یک adjustment layer و یک fill layers اعمال کنیم.
curves و selective color؛ یا channel mixer و gradient fills می تونن نمونه هایی برای color lookupهای قابل شخصی سازی بحساب بیان، یعنی بیایم adjustment layerهای یاد شده رو در کنار fill layersهای اخیر بکار بگیریم تا بتونیم color lookupهای شخصی سازی شده ای رو ایجاد کرده باشیم.
در ضمن میشه از blend modesها و opacities رو در حین کار با اسلایدرهای blending هم بکار گرفت؛ تنها نکته ای که باید در حین اضافه کردنه این adjustment layersها بخاطر بسپارید این هست که تیبلِ color lookup ما global بحساب میاد. به این معنا که موقع استفاده از adjustment layerها نمیشه از ماسک استفاده کرد. ولی همیشه میشه بعدش تیبلِ color lookup رو میشه ماسک کرد. من در ادامه یکسری تغییر واضح اعمال می کنم.
از منوی adjustment layer میام و Hue/saturation رو انتخاب می کنم
و بعد روی کانال های مختلف کار خواهم کرد و رنج رنگشون رو کمی ویرایش می کنم.
الان cyan رو از منو تصویر فوق انتخاب می کنم؛ و شروع می کنم اسلایدره hue رو از جابجا می کنم.
با این عملکرد در تصویر اول سمت چپی، کاملاً واضح هست که تغییرات hue ِ رنگ cyan یا فیروزه ای چطور داره در واقع تغییراتش رو اعمال می کنه.
برای گسترشِ بازه رنگش، اسلایدر fade range رو میکشم به سمتِ راست،
و حالا تقریباً همه آبی هامون تغییر کردن.
در ادامه هم از منو رنج رنگی ادجاسمنت لایر Hue/saturation میام و reds رو انتخاب می کنم.
کاملاً saturation رو از رنگ قرمز می گیرم؛ در واقع desaturate می کنم.
حالا قابلیت مشاهده اون رو با کلیک روی آیکن چشم غیر فعال و فعال می کنم ؛ تا بتونید قبل و بعدش رو ببینید.
باز هم اگر saturation تصویر رو کم کنیم بهتر هست.
برای اینکار یک adjustment layer از نوع black and white اضافه می کنم.
حالا opacity ایش رو کاهش میدم تا بنظر برسه که یکم رنگ داره و اینطوری شاید یکم پرمحتواتر بشه که این مطلوب ماست.
حالا اگر توی این مرحله از کار از این ظاهر خوشمون میاد و اگر بخایم اون رو روی تصویر مجزای دیگه ای اعمال کنیم، همه کاری که نیاز هست انجامش بدم این می باشد که از گزینه file و قسمت export گزینه color lookup tables رو انتخاب کنیم.
اکسپورت تنظیمات color lookup
فتوشاپ بصورت اتوماتیک همه انواع فرمت های موجود که اگه خاطرتون بود شامل 3 تا منو در پانل properties میشد، برای color lookup رو اکسپورت می کنه.
اگر فقط یکی رو بخایم می تونیم فقط همون یک مورد رو برای اکسپورت گرفتن انتخاب کنیم؛ دقیقاً شبیه کاری که من انجام میدم و فقط مورد 3DL رو در حالت انتخاب میذارم بمونه و بعد هم باید اوکی رو کلیک کنیم.
اسم color lookup ای که میخام اکسپورت بگیرم رو با همین اسم برگرفته از سند موجود یعنی Flowers در نظر می گیرم؛ وبا کلیک روی گزینه Save من اون رو توی همون فولدر سرفصل آموزشی حاضر ذخیره می کنم.
حذف adjustment layers ها از پانل لایه ها
و حالا هر دو تا adjustment layers که برای ساختِ color lookup استفاده کردیم رو با انتخاب شون و درگشون روی آیکن سطل زباله حذف می کنیم
و یک adjustment layer از نوع color lookup اضافه می کنیم.
و بعد این table از نوع color lookupای که الان ساختیم رو از منوی فرمتِ اولی پانل properties؛ با کلیک روی آپشن اولی یعنی Load 3D LUT لود می کنم.
در ادامه باید از کادر محاوره ای باز شده، فرمت فایل هایی که قرار هست لود شوند را به 3DL تغییر بدم
و بعد تیبلِ color lookupای که اخیراً تعریف کرده بودم رو از موارد موجود انتخاب کنم.
پس در فولدر سرفصل آموزشی اخیر، فایلِ flowers.3DL رومشابه کاری که در تصویر فوق انجام دادیم، با دابل کلیک لود می کنم.
و حالا می بینید که هر دو اون adjustment layersها رو بعنوان یک color lookup واحد روی تصویرم به یکباره اعمال کردم.
حالا که همه چیز رو بصورت از پیش تعریف شده داریم هر زمانی که بخایم می تونیم color lookup مد نظرمون رو فراخونی کنیم و بعدش هم از پانل لایه ها بریم سراغ blend mode یا opacity، و اونا رو هم تغییر بدیم، یا حتی اینکه بسته به نیازمون از ماسک استفاده کنیم.
همونطور که دیدید تیبل های color lookup برای بازنشانی رنگ های تصویر واقعاً فوق العاده هستند. خب امیدوارم که مباحثِ مورد نظرتون رو در این ساعت از نظام آموزشی برابر طهاکو فرا گرفته باشید.
gh.r.pourhaji_shirazi
آموزش عالی بود هم از نظر بیان و هم تفهیم درود وسپاس
طهاکو
کیفیت شایسته فرهیختگی شماست. درود بر شما