کنترل کردن نمایش لایه
در ویدئوی آموزشی حاضر به نحوه سفارشی سازی و کنترل لایه ها در اتوکد مکانیکال برای شخصی سازی قطعات طراحی پرداخته شده است.
فهرست مطالب آموزش
کنترل ظاهر لایه با Mechanical Layer Manager
خب کماکان در فایل propertymgt.dwg ماندهایم و چیزی که حالا میخواهیم در این ویدئوی آموزشی بررسی کنیم، کنترل ظاهر لایهها است. من در تب home در نوار ribbon هستم و میخواهم به پانل layers بروم و روی آیکن mechanical layer manager کلیک کنم تا پنجره مدیریت لایههای مکانیکی را باز کند.
و همینطور که مشاهده میکنید اینبار لایههای خیلی زیادی آنجا دارم. دلیل اینکه من اینهمه لایه را در این ویدئو دارم ولی در ویدئو قبلی برای همین طرح وجود نداشتند، این است که من کامپوننتهای مکانیکیای را خودم بطور دستی و دلخواه به اتوکد مکانیکال آوردم و بعد آن کامپوننتهای اضافیای که همراه با لایههای مختلفی بودند را پاک کردم تا به یک طرح مستطیل ساده با کلی لایه برسم. بد نیست بدانید به محض اینکه component های مکانیکیای را توسط تب content نوار ribbon وارد طراحی کنید، نرم افزار اتوماتیک همه آن لایههای مکانیکی component مورد نظر را به طراحی مکانیکی شما اضافه میکند. پس اگر شما هم دوست دارید چند تا لایه جدید داشته باشید؛ کافی است که بروید و فقط چند تا component جدید وارد طرح کنید.
باز هم یادآور میشوم که مزیت خیلی خوب همراهی لایهها با کامپوننتها این است که همه آن لایههای component ها جزئی از استانداردهایی هستند که شما در گزینههای پنجره options میتوانید بروید و آنها را تنظیم کنید. حالا کاری که میخواهم بکنم این است که پنجره حاضر را برای یک لحظه با زدن روی cancel ببندم.
افزودن کامپنونت بعنوان لایه جدید در اتوکد مکانیکال
خب، به تب content در نوار ریبون میروم و کاری که میکنم این است که آیکن screw را در پانل fasteners بکار بگیرم.
این در واقع یک پیچ اتصال دهنده محسوب میشود و میخواهم آنرا انتخاب کنم، پس روی آن کلیک میکنم و این ابزار پارامتریک دوست داشتنی را باز میکنم. همه این بلوکها بصورت پیشفرض در زمان نصب اتوکد مکانیکال و بر اساس استانداردهایی که اتودسک برای تعریف screw ها سفارشی کرده بوده، نصب شدند.
خب، اگر گزینه screw را در سمت چپ با کلیک روی مربع آن گسترش بدهم، میبینیم که انواع مختلفی از پیچها را داریم که ممکن است بسته به نوع طراحی، ما از آنها استفاده کنیم.
به پوشه countersink head types میروم و اولی را انتخاب میکنم یعنی countersunk head cap screw را.
گزینه نمای بغل آن یعنی side را انتخاب میکنم چون در این مورد من نمای بغل آنرا میخواهم. بنظر شما این خیلی کاربر پسند نیست؟ میتوانم بروم و همه این نماها را انتخاب کنم و آنها را مستقیماً به صفحه طراحی خود در اتوکد مکانیکال بفرستم. این ویژگی مزیت اتوکد مکانیکال است. در اتوکد مکانیکال شما هرگز لازم نیست، که هیچ کدام از اینها را بیایید و از اول بکشید. همه اینجا بصورت بلوکهایی برای استفاده در دسترس شما هستند.
خب اگر روی گزینه side کلیک کنم و نمای بغل را بخواهم، الان باید پیش بروم و یک نقطه قرارگیری نمای بغل پیچ را مشخص کنم.
روی ضلع مستطیل هاور میکنم تا midpoint منتهی به خط مرکزی بنمایش در آید و بدون اینکه کلیک کنم پیش رفته و کمی کرسر ماوس را به سمت راست میکشم، مهم نیست که تا کجا بیاید و مثلاً اینجا کلیک میکنم.
حالا زاویه چرخش را میتوانم مشخص کنم، خب با آمدن روی همین خط midpoint صفر درجه را انتخاب میکنم و اینتر را میزنم و بعد میتوانم اندازه و قطر پیچ را در پنجرهای که باز میشود، مشخص کنم.
خب، در حال حاضر 16 است که میشود (سه هشتم) اینچ. خب، بنظر من این تنظیمات خوب است و کار من در اینجا تمام است؛ پس روی finish کلیک میکنم.
خب اینجا است و میتوانم به این شکل طول آنرا با کشیدن و درآگ کردن مشخص کنم.
خب پیش رفته و این طول را برای 31.75 تنظیم میکنم و فقط کلیک میکنم.
و با این رنگبندی متوجه میشویم که پیچ به عنوان عنصری hidden به طراحی ورود کرده است. خب به نظر شما چرا اینطوری است و دلیل اینکه hidden است چیست؟ دلیل اینکه hidden است این است که اگر به تب home و پانل layers برویم، میتوانید ببینید که AM_3 لایه فعلی اتوکد مکانیکال است؟ این انتخاب باعث شده تا پیچ در گروهبندی لایه، AM_3 قرار بگیرد.
پس کاری که برای تغییر لایه AM_3 باید کنیم این است که کار قبلی که کردم را مجدد با لایه پیشفرض جدید مد نظر اعمال کنم یا اینکه layer group دیگری مثل contour که AM_0 است را برای آن انتخاب کنم تا پوسته و ظاهر لایهبندی پیچ به contour برود.
ویرایش ظاهر لایه AutoCAD Mechanical
برای این سفارشی سازی بسادگی میتوانم پیچ را انتخاب کنم و بعد هم پیش رفته و در حالی که پیچ انتخاب شده، به پانل لایهها میروم و میتوانم از اینجا هر لایهای که دوست دارم در آن بروم را انتخاب کنم.
پس اگر AM_0 را برای اینکار انتخاب کنم، میبینیم که تغییرات اعمال میشود و طرح تغییر میکند و اگر دکمه escape را بزنم کار تمام است.
دیگر چیزی از پیچ جزئی از لایه hidden نیست. حکم همانی است که اعلام کردید. اساساً شما این توانایی را دارید که اگر لازم بود اجزاءِ طراحی خود را در یک لایه اتوکد مکانیکال جدید قرار بدهید. هر چند ما توانستیم لایه پیشفرض پیچ را تغییر بدهیم ولی اگر به آن فکر کنید، متوجه میشوید که این قطعه جزءِ اتصالات محسوب میشود و معمولاً جزءِ اجزا مکانیکی است و مخفی میشود، چون که در اتصالات مکانیکی پیچ میشود و اساساً ما قرار نیست آنرا ببینیم.
و برای همین بود که در ابتدا بصورت یک لایه hidden معرفی شد. میخواهم که برگردم به لایه AM_3 ای که نرم افزار آنرا بعنوان لایه دیفالت تنظیم کرده بود.
ولی اگر بخواهیم این کاری که کردم را با آندو کردن کنسل کنم، اجازه دهید یک مرحله به عقب رفته و بروم به آنجایی که پیچ hidden بود. میبینید که الان نه تنها یکبار، بلکه چندین بار روی آندو کلیک کردم و من چندین مرحله به عقب برگشتم ولی هنوز وارد لایه hidden نشدم. دلیل این است که خیلی از عملیاتها را باید لغو کنیم تا بتوانیم برگردیم به لایه قبلی و با یکی دو بار آندو کردن این عملیاتهای مختلفی که با یک انتخاب لایه جدید اعمال شدند آندو نمیشوند.
تغییر سریع Layers در اتوکد مکانیکال
خب کاری که برای افزایش سرعت میتوانم انجام بدهم، این است که سریع پیچ را بجای آن همه آندو زدن انتخاب کنم
و لایه را اینطور عوض کنم. خب خیلی مراحل داشت که میبایست آندو میشد.
دوست دارم به لایهای که AM_3N است، بروم.
انتخاب AM_3N باعث میشود لایهای که بعنوان لایه فعال ما محسوب میشد، یعنی AM_3 بطور کامل فرق کند.
و همانطور که قبلاً هم گفتم به این دلیل است که وجود ظاهر لایه برای یک قطعه بطوری تنظیم شده تا اتوماتیک روی آن قطعه بیاید و ظاهر آنرا بنا به دلایل معتبر تغییر بدهد. بعد هم میتوانم این لایه را تغییر بدهم، پس روی آن کلیک میکنم و توسط کنترلرهایی که در پانل لایهها موجود است، آنرا عوض میکنم تا آنرا در AM_0 قرار بدهم، خب کار تموم است. با سناریویی که خدمت شما عرض کردم؛ توانستم لایهها را به راحتی و با سرعت کنترل کنم، تغییر بدهم و آنها را نسبت به بقیه طراحی جدا کنم. خب؛ ادامه میدهم. این تنها یک پیچ طراحی خیلی کوچک اتوکد مکانیکال است که ممکن است بخواهیم از نظر ما برای چند لحظهای محو شود.
قابلیت standard parts
واقعیت این است که قابلیت خیلی خوب دیگری وجود دار که در اتوکد مکانیکال میتوانید از آن استفاده کنید.
اگر به پانل لایهها در تب home بروید چیزی که میخواهیم به شما نشان بدهم standard parts است. و این standard parts ها شامل همه بلوکهایی هستند که به اتوکد مکانیکال آورده شدند.
اگر از این آیکن کوچک اینجا استفاده کنید و روی آن کلیک کنید، میتوانم این standard parts ها را برای لایههای مختلف خاموش یا روشن کنم.
پس اگر اینجا کلیک کنم، همه standard parts ها بحالت frozen در میآیند، یعنی ثابت میشوند و از طرح ناپدید میشوند تا نتوانیم روی آنها تغییری ایجاد کنیم. خب، دیدید کلیک کردم ولی چرا در این مورد پیچ محو نشد؟ بخاطر اینکه در حال حاضر قطعه انتخابی در لایه AM_3N تعریف نشده است.
پس اگر دوباره پیچ را برای تغییر لایه آن انتخاب کنم و آنرا در همان لایهای که چند لحظه پیش همراه آن آورده بودم بگذارم، که AM_3N بود، حالا اولین اتفاقی که میافتد این است که پیچ frozen محو میشود.
چونکه من با standard parts چند لحظه پیش قطعه را frozen کردم ولی چون آنموقع در لایه مناسبی نبود محو نشد ولی حالا این اتفاق افتاد.
خب؛ حالا اگر دوباره برگردم و اینجا کلیک کنم؛ پیچ دوباره از حالت frozen برمیگردد به حالت اولیه آن.
پس هر لایهای که شامل حرفه N باشد، یک لایه standard part در اتوکد مکانیکال محسوب میشود.
خب؛ قطعه را انتخاب میکنم؛ لایه پیچ را به AM_0 برمیگردانم و بعد میخواهم سعی کنم که آنرا به حالت محو برگردانم.
ولی اتفاقی که میافتد این است که محو نمیشود، چون که چند لحظه پیش قطعه را از حالت لایه standard parts بودن آن خارج کردم. میبینید که نمیتوانم آنرا standard parts کنم. میبینید هر چه سعی میکنم نمیشود؟
در بالای خط فرمان با عبارت all standard parts have been frozen میگوید که همه standard parts ها محو شدند. اما این پیچ ما هنوز قابل رؤیت است.
اینطوری مطمئن میشویم که وقتی از این فرمان استفاده میکنیم؛ این جزء محو نمیشود. اما معمولاً میخواهیم که محو شود، خب خیلی راحت میتوانید قطعه را به لایههای standard parts برگردانید.
آنرا انتخاب کنید، دوباره آنرا به لایه AM_3N برگردانید و دوباره با این پیغام one or more objects has been moved to a frozen or turned off layer به من اخطار میدهد که یک یا چند جزء لایه به حالت محو یا خاموش منتقل شدند.
خب یکباره دیگر هم برمیگردم به standard parts و حالا میبینید که قطعه برگشته به محیط طراحی ما. پس اینطوری میتوانید قابلیت رؤیت لایههای خود را کنترل و با آنها در اتوکد مکانیکال کار کنید.