ساختن یک نقشه مکانیکی با استفاده از محیط کاری Structure

Creating a mechanical drawing using the Structure workspace

در این ویدئو فرهیختگان و دانش پژوهان فرا می‌گیرند چگونه از طریق فضای کار Structure اقدام به ایجاد و ساخت یک نقشه مکانیکی نمایند.

لینک کمکی (official link) – ازبیلت (As Built) نقشه در اتوکد مکانیکال (AutoCAD Mechanical)

طرح ریزی نقشه مکانیکی طبق اصول سلسله مراتبی

ما کماکان در فایل ROBOT003.dwg هستیم و چیزی که میخواهیم بررسی کنیم ساخت اجزاء مختلف نقشه مکانیکی با بهره گیری از پروسه ساخت ساختار سازماندهی شده است، یعنی نقشه‌ای را طبق اصول سلسله مراتبی ساختاری طرح‌ریزی کنیم.
خب؛ اول باید مطمئن شویم در فضای کار Structure هستیم.
پس اینجا کلیک میکنیم و همانطور که مشخص است الان در فضای کار Structure هستیم چون تیک آن اعمال شده است.
حتماً مطمئن شوید که در فضای کار مکانیکال نیستید و تیک Mechanical نخورده باشد. چون اگر در مکانیکال باشیم کاری که گفتم قصد انجام آن در این ویدئوی آموزشی دارم، را نمیشود انجام داد.
پس حواس شما باشد که Structure را انتخاب کرده باشید.
خب؛ حالا میخواهیم روی basement یا نمای زیرین ربات زوم کنیم.
پس زوم کنید و با pan کردن به اطراف آنرا حرکت دهید تا به این وضعیت برسیم.
و بعد به تب Home در نوار ribbon رفته و وارد پانل Layers شوید.

انتخاب گروه بندی لایه در اتوکد مکانیکال

اولین کاری که میخواهم بکنم این است که میخواهم گروه‌بندی لایه خودم را انتخاب کنم و میخواهم contour اولی را انتخاب کنم که همانطور که مشخص است در بالای همه قرار گرفته است.contour خاکستری رنگ را میخواهم که همانطور که از پاپ آپ آن مشخص است شما را به لایه AM_0 میبرد.
البته میتوانید اینکار را هم برای انتخاب آن بکنید، یعنی اینکه بر روی منوی pull-down از Layer کلیک کنید و از لیستی که به شما نمایش داده میشود، مطمئن شوید که لایه AM_0 را انتخاب کرده باشید.
پس با هر روشی مطمئن شوید که در لایه AM_0 هستید.

رسم آبجکت با Snap ها در AutoCAD Mechanical

بعد میخواهیم به پانل Draw برویم و میخواهیم روی منوی فرعی اینجا کلیک کنیم و Rectangle Corner to Corner را انتخاب کنیم.
میخواهم از snap از نوع Endpoint اینجا استفاده کنم، پس قبل از آن مطمئن شوید که object snaps شما از نوار وضعیت روشن است.
خب؛ در این نقطه کلیک کنید و به این صورت آنرا بکشید تا جایی مثل اینجا.
خب؛ object snaps ها اینجا هستند و مطمئن شوید کهobject snaps مناسب روشن باشد.
یک یادآوری کنم و آن هم اینکه object snaps های مورد نیاز شما در اینجا هستند و فقط کافی است قبل از شروع طراحی چک کنید که آنهایی را که مناسب کار شما هستند را روشن کنید.
مثل Endpoint، Center، Intersection و Extension و هر کدام دیگری که فکر میکنید به آن نیاز دارید.
پیشنهاد میکنم که object snaps از نوع Midpoint را هم روشن کرده باشید تا حاشیه اطمینان طراحی شما هم بیشتر شود.
خب، ما مستطیل خودمان را اینجا کشیدیم. الان میخواهیم روی غلطک ماوس دو بار پشت سر هم کلیک کنم تا به زوم extents برسم؛ یعنی حالتی که همه طراحی را یکجا در محیط طراحی خود دارم. خب دلیلی که اینکار را کردم این است که برای کاری که قرار است انجام دهم، فقط به مستطیل نیاز دارم.

تخصیص component رسم شده به ساختار سازماندهی شده Structure

حالا ما چون در مراحل و پروسه کار با Structure در فضای کار Structure هستیم، شما میبینید که من یک تب Structure هم دارم که در فضای کار Mechanical آنرا نداریم.
خب؛ در این تب میخواهم به پانل Build بروم و گزینه New را بزنم.
میبینید که این پنجره تقریباً بزرگ است. بگذارید کمی آنرا جابجا کنم.
خب؛ component ای که میخواهیم با آن کار کنیم یعنی مستطیل‌مان را در آن میخواهیم قرار دهیم.
گزینه BASEMENT 1 اینجا در Mechanical Browser است.
پس برای component گزینه BASEMENT 1 را انتخاب میکنم.
برای view، نمایی که میخواهم با آن کار کنم را در واقع میتوانم با انتخاب این ابزار از خود طراحی هم انتخاب کنم.
پس دکمه select a parent component and view را با کلیک روی آن انتخاب میکنم و قسمت basement طرح که از قبل تعریف شده بود را انتخاب میکنم. بعد از انتخابش آنرا به من نشان میدهد که نمای روبرویی BASEMENT یک است. این را میخواستم؟ آره دقیقاً همین را.
پس با Accept آنرا قبول میکنم و همین را بعنوان مقدار view برای من تعریف میکند.

ایجاد component در اتوکد مکانیکال

خب؛ حالا که نما و ساختار سرشاخه‌ای مورد نظرمان را انتخاب کردیم، میخواهیم یک component تازه بسازیم و اسم آنرا هم STORAGEBOX میگذاریم و مستطیل ما قرار است اسمش این بشود.
خب اسم را وارد میکنم.
حالا هم در بخش view باید یک نمای تازه درست کنم و چون من ایده این طراحی را دارم و میدانم چی دارم رسم میکنم پس فکر نکنید که قرار است نمای Top بگذارمش، نه!
این پرسپکتیو یک نمای روبرویی است، پس Front را انتخاب میکنم، به این شکل.
واجب است برای این نمای حاضر یک نقطه base تعریف کنیم، پس روی Pick base point کلیک میکنم.
و میخواهم زوم کنم و object snap مناسب را انتخاب کنم که این یکی است و کار دیگری که باید انجام بدهم این است که شیءای را برای آن نما انتخاب کنم.
پس اینجا روی Select objects کلیک میکنم، و بعد هم خیلی سریع و ساده روی مستطیل کلیک میکنم و برای ادامه کار باید راست کلیک کنم.
و بعد هم تنها کاری که مانده این است که روی OK کلیک کنم.

مشاهده نتایج و جمع بندی

حالا اگر با دوبار کلیک روی غلطک ماوس از زوم خارج شوم، این نمای STORAGEBOX من است، که میبینیم زیرشاخه و قسمتی از نمای BASEMENT محسوب میشود.
اگر آنرا انتخاب کنم متوجه میشوید که هایلایت میشود و همانطوری که از آن دور میشوم دیگر روشن نمیشود.
خب؛ کاری که کردم ساخت جزئی جدید در نقشه مکانیکی خودم بود و Mechanical Browser و تنظیمات structure همه مثل یک پکیج عمل کردند تا همه اجزا را با هم در مونتاژ مکانیکی من بسته بندی کنند.
نحوه کار آن خیلی هوشمندانه است و روش کار آن واقعاً منطقی است. پس وقتی که دارید اجزای مکانیکی را در نقشه اتوکد مکانیکال وارد میکنید، برای گسترش کارایی خودتان، از پروسه کار با Structure که همان مراحل کار تولید ساختار سازماندهی Structure است، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cart
  • No products in the cart.
error: Alert: Content is protected !!