Skip to main content

دستکاری رنگ عکس های بی روح برای رسیدن به عکس های فرسوده و رنگی با استفاده از adjustment layers های hue/saturation و photo

Tinting images using adjustment layers

در آموزه ویدئویی حاضر عکاسان با پروسه بکارگیری adjustment layers های hue/saturation و photo برای تبدیل یک تصویر سیاه و سفید و بی جان به یک عکس جذاب رنگی و البته با رعایت اصل فرسودگی آشنا خواهند شد. در همین راستا تاثیر تنظیمات یاد شده را در دو تصویر مجزا سفارشی سازی می کنند و ترفندها و تکنیک های این پیش روی در کار عکاسی را فرا می گیرند.

لینک کمکی ( official link ) – تکنیک دستکاری رنگ برای رسیدن به فرسودگی درعکس (آموزش جامع فتوشاپ، عکاسی Photoshop Photography) درس 5

تغییر رنگ عکس با فتوشاپ

اضافه کردن یک مقدار رنگ به یک عکس می تواند فضایِ آن عکس را تغییر بدهد، در قدیم معمولاً برای انجام اینکار عکاسان می آمدند و به دوربین های عکاسی شان یک فیلتر اضافه می کردند و نحوه ضبطِ عکس را با این ابزار تغییر میدادند. اما این روزها روال کارتغییر کرده است، چرا که همه یه تغییرات ذکر شده را می شود در فتوشاپ با استفاده از فیلتر photo یا hue and saturation اعمال کرد.

ادجاسمنت لایر hue and saturation برای تغییر رنگ عکس

برای شروع کار میخاهیم یک لایه adjustment layer از نوع hue and saturation را به عکس اضافه کنیم.

افزودن لایه adjustment layer از نوع hue and saturation به عکس
افزودن لایه adjustment layer از نوع hue and saturation به عکس

در حاله حاضر تصویر سمتِ چپ انتخاب شده است، پس adjustment layer ای که قرار هست تعریف کنیم تاثیرش را روی تصویره سمتِ چپی می گذارد.
چیزی که باید خدمت شما عرض کنیم این هست که در این سندمان دو تا تصویر قدیمی و بی روح درست شبیه به هم را داریم که بنا به شخصیت به یاد موندنی ای که در تصویر برای برخی نوادگان این خانم بوجود آمده است، میخاهیم بعنوان یک عکاس گرافیست روی تصویر چپی یکسری تنظیمات با adjustment layer از نوع hue and saturation اعمال کنیم و روی تصویر سمت راست هم یکسری تنظیمات مجزا را با adjustment layer از نوع photo اعمال کنیم.
پس پیش می رویم و آیکنِ adjustment layer را از موقعیت موجود در تصویر زیر میزنم و گزینه hue/saturation را انتخاب می کنیم.

انتخاب گزینه hue/saturation با زدن آیکن adjustment layer
انتخاب گزینه hue/saturation با زدن آیکن adjustment layer

برای رنگی کردن تصویر، درست به نحوی که گویی عکس روی کاغذ رنگی بمرور زمان فرسوده شده باشد، می تونیم تیک چک باکسِ colorize را از موقعیت تصویر زیر بزنیم و بعد اسلایدره hue را بکار ببریم و لغزنده آن را به سمتِ رنگِ زرد جابجا کنیم.

زدن تیک چک باکسِ colorize و بکارگیری اسلایدر hue
زدن تیک چک باکسِ colorize و بکارگیری اسلایدر hue

این کارهایی که صورت دادیم، برای رسیدن به یک تصویر تقریباً رنگی کفایت می کند، ولی به هر حال ما به دنبال چیزی بیشتر از این هستیم.
می خواهیم ظاهر حاصل، شبیه به عکس های چاپ شده با سبکِ قدیمی باشد که کاغذشان با گذشت زمان زرد شده باشد.

ادجاسمنت لایر photo filter برای تغییر رنگ عکس

ایندفعه عکسِ سمتِ راست را از پانلِ layers انتخاب می کنیم، ولی قبل از اضافه کردنه فیلتره photo، کلید آلت یا در مک کلیده آپشن را پایین نگه میداریم و از قسمت پایین تر که در عکس مشخص شده است می آییم و از منوی adjustment layer گزینه photo filter را در واقع انتخاب می کنیم.

انتخاب گزینه photo filter از منوی adjustment layer
انتخاب گزینه photo filter از منوی adjustment layer

به طریق اخیر، یعنی با پیش روی با استفاده از کلید آلت و کلیک روی آیکن اخیر؛ اتفاقی که قبلاً در دوره های مبانی و طراحی بررسی کرده بودیم، پنجره new layer باز می شود.

باز کردن پنجره new layer
باز کردن پنجره new layer

این پنجره را با این عملکردمان آوردیم تا گزینه use previous layer to create clipping mask را فعال کنیم.
بدین منوال فیلتر فقط روی لایه ای که تصویرش در سمت راست هست تاثیر میگذارد و روی لایه های زیری تر تاثیری نشان نمی دهد که این مورد مطلوب کار ما می باشد.
این فیلتره photo یکسری presets آماده دارد که به تقلید و بر مبنای فیلترهای رنگی سنتی تنظیم شده اند که قدیم ها برای دوربین ها موجود بوده، و ساخته شده بودند. یکسری فیلتر گرم با برچسب warming filters هم داریم، یکسری فیلتر سرد هم با برچسب cooling filters داریم.
و در کل اگه منو تصویر زیر را بررسی کنیم نمونه های مختلفی کلاً در آنجا از فیلترهای مذکور می بینیم.

فیلترهای رنگی فتوشاپ
فیلترهای رنگی فتوشاپ

اگر بخواهیم رنگ presets انتخابی را تغییر بدهیم، کافی هست که روی color swatch یا نمونه رنگِ موجود در زیر منوی تصویر فوق بزنیم و با اینکار کادر محاوره ای color picker باز می شود، و بعد با استفاده از color picker ه موجود، رنگی که میخواهیم را انتخاب می کنیم، درست شبیه تصویر زیر.

انتخاب رنگ مد نظر از کادر محاوره ای color picker
دستکاری رنگ عکس های بی روح برای رسیدن به عکس های فرسوده و رنگی با استفاده از adjustment layers های hue/saturation و photo

ما رنگ زرد را انتخاب کردیم و نهایتاً هم روی اوکی کلیک می کنیم. و بعد با استفاده از کشیدن لغزنده اسلایدر density شدت رنگ را به هر اندازه که خواستم زیاد یا کم می کنیم.

تنظیم اسلایدر density برای ایجاد تغییر در شدت رنگ
تنظیم اسلایدر density برای ایجاد تغییر در شدت رنگ

برای اینکه بنظر برسد عکس روی کاغذ فرسوده ای واقع شده، می توانیم پیش برویم و گزینه preserve luminosity را از که در تصویر فوق قابل رؤیت هست غیرفعال کنیم.
می بینید که دیگر در محدوده هایلایت های تصویر مثل گونه شخصِ موجود در تصویر، رنگِ سفید را نداریم و بجایش با رنگی که انتخاب کردیم جایگزین شده است. اگر باز هم از فیلده density شدت رنگ را افزایش بدهیم، با نیم نگاهی به تصویر بهتر منظورمان را متوجه می شوید. برای تصویر این آموزش طهاکو مقدار شدتش باید کمتر باشد، و باید به اندازه مد نظر آنرا زیاد کنیم.

کم کردن شدت رنگ عکس ها با فتوشاپ
کم کردن شدت رنگ عکس ها با فتوشاپ

پس این هم از ابزارهایی که دیدید چقدر می توانند بعنوان یک عکاس بکارمان بیاند. می بینید که بسادگی و خیلی سریع توانستیم فضایِ عکسمان را با دو تا از adjustment layer های سفارشی سازی رنگ ها تغییر بدهیم و به چیزی که مد نظرمان بود برسیم. خب برای ادامه کار می رویم سراغه ویدئوی بعد با طهاکو همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0