Skip to main content

راه اندازی ورد و بررسی رابط کاربری یا user interface این نرم افزار

Launching Word and touring the interface

آموزش آنلاین نحوه بازکردن محیط اولیه نرم افزار ورد و آشنایی با رابط کاربری نرم افزار ورد  و همچنین نوار ابزار دسترسی سریع یا باصطلاح qat و همچنین گزینه های باشتراک گذاری

لینک کمکی ( official link ) – تور و بررسی تخصصی در رابط کاربری و محیط نرم افزار ورد (آموزش جامع ورد Word) درس 3

رابط کاربری و محیط ورد برای شروع بکار

قبل از اینکه با بسیاری از ابزارها و آیتم های قدرتمند word شروع به کار بکنیم، بهتر هست که کمی با محیط word آشنا شویم، تا احساس راحتی بیشتری با محیط این نرم افزار داشته باشیم.
بنابراین با ما در طهاکو همراه بمانید تا با یک مرور سریع پیرامون رابط کاربری کار را آغاز کنیم.
اول از همه با همان صفحه ای که در زمان راه اندازی و باز کردن نرم افزار word میبینیم بررسی را شروع می کنیم. اگر می خواهید ما را همراهی کنید، لطفا آخرین نسخه نرم افزار word را باز کنید. سپس محیط اولیه نرم افزار را فراخوانی کنید.
همانطور که در تصویر زیر هم میبینید، ما اینجا در قسمت چپ یک quick access یا یک دسترسی سریع به فایلهایی که اخیراً با آنها کار کرده ایم داریم، و می توانیم هرکدام را که میخواهیم از قسمت سمت چپ انتخاب کنیم و دوباره خیلی سریع آنرا باز کنیم.

محیط اولیه نرم افزار ورد
راه اندازی ورد و بررسی رابط کاربری یا user interface این نرم افزار

با این پیشروی مجبور نیستم در درایوها به دنبال محل ذخیر فایل های اخیر بگردیم.
اما اگر فایل مورد نظرتان که قصد باز کردن آنرا دارید در لیست سمت چپ نبود و آنرا آنجا ندیدید، روی Open Other Document کلیک کنید.
سپس فایل مورد نظرتان را در OneDrive و یا در درایوهای هاردتان جستجو کنید.
وان درایو چیست؟
بد نیست بدانید وان درایو یک فضای ابری و اینترنتی است که به کاربران مایکروسافت این امکان را میدهد که اسناد خود را با امنیت خاطر در آنجا ذخیره کنند.
بهرحال اگر عضو microsoft شده باشید و وارد حساب کاربری خودتان شده باشید، درگوشه ی بالا سمت راست می توانید اطلاعات کاربری یا credentails خود را ببینید.
بنابراین اگه نرم افزار word را باز کنید و login نکرده باشید، ممکن هست از شما خواسته شود تا اطلاعات کاربری خود را در این قسمت وارد کنید. اگه یکبار اینکار را انجام دهید، صفحه ی آغازین word شما شبیه به صفحه ی تصویر اخیر خواهد شد.

الگو، تمپلیت یا قالب های از پیش تعریف شده در ورد

زمانی که آماده ی ایجاد یک سند جدید هستید، تعدادی الگو یا قالب ویژه برای انتخاب در دسترس دارید که نمونه ای از آنرا در تصویر فوق می بینید.
می توانید برای دیدن سریع همه الگوها لیست اخیر را به سمت پایین اسکرول کنید.

الگوها و قالب های از پیش تعریف شده در word
الگوها و قالب های از پیش تعریف شده در word

البته تعداد بسیار بیشتری از این قالبها به صورت آنلاین در اینترنت وجود دارند. پس کافی هست سیستم خود را به شبکه اینترنت وصل کنید تا بتوانید بصورت آنلاین آنها را در همین اینتفریس اولیه نرم افزار مشاهده کنید.
می توانیم از category های مختلف مثل business (کاری)، personal (شخصی)، industry (صنعتی) و غیره هم قالب مورد نظرمان را پیدا کنیم. فعلا کاری که ما می خواهیم انجام بدهیم انتخاب الگوی سند خالی هست، پس روی اولین قالب یعنی blank document که معمولاً اولین الگوی پیشنهادی ویژه مایکروسافت در نرم افزار ورد هست و در تصویر زیر قابل رؤیت هست، از قسمت قالب ها کلیک می کنیم.

آشنایی با دسته بندی های مختلف الگوها در نرم افزار ورد
آشنایی با دسته بندی های مختلف الگوها در نرم افزار ورد

با این کلیک مستقیماً وارد اینترفیس اصلی word می شویم. مکان نمای رایانمون رو می بینید که منتظر ماست تا یک سند جدید ایجاد کنیم. البته یک سندِ جدید.

اینترفیس اصلی word
اینترفیس اصلی word

نوار ابزار دسترسی سریع ورد

در این لحظه اجازه بدهید تا یک بررسی گذرا در بالای صفحه سمت چپ داشته باشیم. در بالاترین قسمت، نوار ابزار دسترسی سریع که مایکروسافت به آن quick access toolbar می گوید را داریم. که به ما امکان دسترسی سریع به گزینه های معمول تر و دستورات رایج تر را می دهد. از جمله گزینه ی save کردن، گزینه ی undoing یا لغو عملیات، و گزینه ی redoing یا اجرای دوباره ی عملیاتمان را داریم.
همینطور یک دراپ دان یا لیست کوچک کشویی رو با استفاده از پیکانی که در تصویر زیر مشخص شده و در واقع یک پیکان رو به پایین هست می بینید که به ما این امکان را میدهد تا نوار ابزار دسترسی سریع یا به اختصار QAT خود را شخصی سازی و سفارشی کنیم.

گزینه Customize Quick Access Toolbar
گزینه Customize Quick Access Toolbar

به این معنا که گزینه ها یا آیتم هایی به QAT اضافه کنید یا اگر به آیتمی نیاز ندارید و مورد استفاده شما نیست آنرا از نوار ابزار دسترسی سریع حذف کنید. در این مورد بعداً در همین دوره ی آموزشی صحبت خواهیم کرد.
در همان بالا شما نوار عنوان یا به اصطلاح مایکروسافت title bar را هم می بینید که نشان می دهد در حال کار بر روی کدام سند هستید که در پیشروی اخیر برای ما Document1 بوده. بمحض اینکه شما سندی را ذخیره می کنید نام سند شما بسرعت در نوار عنوان نرم افزار ورد ظاهر می شود.
رنگ آبی نوار عنوان، رنگ پیش فرض ورد هست که مایکروسافت آنرا را کالر فول نامیده است. درمورد تنظیم این رنگ و شخصی سازی ورد هم بعدا صحبت می کنیم.
در گوشه سمت راست بالای صفحه امکانات و آپشن های دیگه ای را می بینید: یک قسمت کوچیک هست که گزینه های نمایش ریبون را نشان می دهد. در تصویر زیر روی این گزینه هاور شده است.

منوی سفارشی سازی نحوه نمایش ریبون
منوی سفارشی سازی نحوه نمایش ریبون

به کمک این گزینه می توانیم ریبونی را که زیر نوار عنوان می بینید را تنظیم کنیم.
در همین گوشه بالا سمت راست (minimize)، (maximaze و restore) را هم می بینید. همچنین می تونید از دکمه close برای بستن نرم افزار word بصورت کامل استفاده کنید. اما ریبون جایی هست که ما اکثر ابزار و امکانات را از آنجا می گیریم.

Backstage View در Microsoft Word

اگر در تصاویر اخیر توجه کنید می بینید که یک تب به اسم file وجود دارد، که خارج از ریبون شروع می شود، وکمی متفاوت هست. که این برای ما محیطی را به نام Backstage View فراخونی می کند. روی تب file کلیک می کنیم و محیط زیر نمایان می شود،

محیط Backstage View نرم افزار ورد
محیط Backstage View نرم افزار ورد

می بینید که صفحه تغییر می کند و اینجا اطلاعاتی در قسمت info درمورد فایلمان نظیره، protect document ، inspect document و غیره را داریم. همینجا می توانیم فایل های جدید ایجاد کنیم، فایلهای موجود رو باز کنیم، ذخیره کنیم، پرینت بگیریم، به اشتراک بگذاریم، و کارها و عملیات دیگر را روی آنها صورت دهیم. و همچین آپشن های مختلف دیگه ای در پایین نرم افزار ورد گنجانده شده؛ دکمه ی باز گشت در بالا صفحه اخیر دیده می شود که ما را برمیگرداند به همان جایی که قبلا بودیم.

ریبون مایکروسافت ورد

با کلیک روی فلش اخیر به محیط تصویر زیر برمیگردیم و تبهای مختلفی رو می بینیم که هر کدام نماینده ریبون متفاوتی هستند و می توانیم با کلیک بر روی هر کدام ریبون مورد نظر را به نمایش دربیاوریم.

تب های ریبون نرم افزار ورد
تب های ریبون نرم افزار ورد

وقتی تب home رو انتخاب میکنیم،به ما امکان دسترسی به چیزهایی رو میدهد، مثل: Clipboard, Font formatting, Paragraph formatting, Styles. اگر که بخواهیم طریقه ی نمایش سند و آنطور که صفحات سندمون را می بینیم، عوض بشود، به تب view می رویم. که view های مختلفی دارد که می توانیم انتخاب کنیم.

معرفی تب view نرم افزار ورد
معرفی تب view نرم افزار ورد

با تیک زدن گزینه ها می توانیم هر ویژگی را که دوست داریم فعال و غیر فعال کنیم. همچنین زوم صفحه را هم در اینجا داریم. و خیلی ابزارهای دیگر امکان درج انواع المان ها و چیزهایی که ممکن هست بنظر شما برسد را هم در تب insert داریم. اجازه بدهید برگردیم به تب home و کار را با ریبون این تب ادامه دهیم.
یک چیز جدید هم در word داریم که اکثر مردم آنرا به نام: Tell me assistant: بمعنیه (به من بگو که چه کاری می خوای انجام بدی) صدا میزنند. کلیک کردن در این قسمتِ نرم افزار این امکان را با ما می دهد که کاری را که میخواهید انجام بدهید را تایپ کنید، اینکار را زمانی انجام می دهید که مطمئن نیستید ابزار و کامَند آن کار را باید کجا پیدا کنید. در واقع این کار را از اینجا می توانید انجام بدهید. نه تنها نشان میدهد که چطور انجامش بدهید، بلکه برای شما دستور مدنظر را اجرا هم می کند. بعدا به این موضوع هم برمی گردیم و در مورده این ابزار به طور مفصل صحبت می کنیم.
سمت راست را ببینید! اگر قبلا لاگین کرده باشید از قسمت مذکر به اطلاعات کاربری تان دسترسی خواهید داشت. و یک تب share هم در آنجا می بینید. که بعدا راجب به این تب، به اشتراک گذاشتن اسناد، و حتی تعامل بین اسناد موقعی که نیاز به ویرایش داشته باشید توضیح میدهیم.

ابزار خط کش مایکروسافت ورد-ruler

قسمت سفید رنگ، محدوده کار ما هست که سند ما در آن تعریف می شود. ممکنه یک خط کش هم در راستای بالای صفحه، و کناره ی سمت چپ صفحه به سمت پایین ببینید، البته اگر گزینه اش روشن باشد. یادتان باشد که می توانیم به تب view برویم و انتخاب کنیم که آیا خط کش یا ruler را در صفحه ببینیم یانه، خیلی راحت با روشن و خاموش کردن گزینه موجود در تصویر زیر.

تنظیم خط کش یا ruler در نرم افزار ورد
تنظیم خط کش یا ruler در نرم افزار ورد

ما در طهاکو ترجیح می دهیم که خط کش در حین کار باشد، پس میزاریم تیک آن بصورت فعال بماند، با بودن خط کش می فهمیم که دقیقا در کجای صفحه هستیم.
با اسکرول بار سمت راست صفحه هم که می توانیم سند را به سمت بالا و پایین اسکرول کنیم. بهرحال، سند ما فعلا فقط یک صفحه ی خالی هست.
در گوشه ی سمت چپ پایین هم نوار وضعیت که به آن status bar  می گویند را می بینید و حتی می بینید که ما در صفحه ی 1 از 1 هستیم. در تصویر زیر که بدون نماد طهاکو تعبیه شده است، می توانید این نوار را بهتر مشاهده کنید.

نمایش سند در حالت صفحه بندی
نمایش سند در حالت صفحه بندی

یک از یک یعنی صرفاً یک صفحه داریم و مشخصاً هنوز هیچ کلمه ای تایپ نکرده ایم. یک آیکن کوچک هم داریم، برای گزینه های تصحیح یا اصلاح که در تصاویر اخیر قابل رؤیت است. یک دکمه ماکرو هم دیده می شود، برای رکورد کردن یا دسترسی به ماکرو ها.
سمت راست را اگر ببینیم، مشخص هست که امکانات و گزینه های دیگری داریم، البته این گزینه ها داخل تب view هم قابل دسترس هستند، ولی از این پایین یعنی نوار استاتوس هم می توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم. برای مثال:read mode که برای خواندن متن ها ایده آل هست را می بینیم؛ گزینه ی بعدی که به صورت پیش فرض انتخاب شده گزینه ی print layout mode هست که اگر قصد ایجاد سند برای وب را دارید گزینه ی web layout mod هم در اختیارتان هست.
در انتهای نوار استاتوس نوار لغزنده زوم را هم داریم، که در تصاویر اخیر روی زوم 100% تنظیم شده بود، بنابراین هرچیزی که روی صفحه مان می بینیم وقتی اسکرول می کنیم به بالا و پایین، سایزی که می بینیم همان سایز واقعی روی کاغذی هست که صفحات را روی آن در صورت نیاز پرینت خواهیم گرفت. اما می توانیم با کشیدن لغزنده یاد شده، زوم را کم و زیاد هم بکنیم. همچنین می توانیم از علامت منها و پلاس هم برای کم و زیاد کردن زوم در واحد ده درصد استفاده کنیم.
بسیار عالی، این هم یک تور و گردش سریع در محیط word، پیرامون رابط های کاربری این پدیده قدرتمند شرکت مایکروسافت. از خیلی از این فیچرها و امکانات یاد شده در ریبون ها و نوار ابزار دسترسی سریع یا همان qat و البته از گزینه های زوم پایین صفحه سمت چپ ،تب share که در بالا سمت راست واقع شده و از بقیه موارد، در خلال دوره حاضر طهاکو استفاده خواهیم کرد. فقط باید در کار با این محیط راحت باشید تا بتونیم دوره را ادامه بدهیم.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0