Skip to main content

ایجاد تمایز و همچنین برجستگی بین صحنه‌های تصویر با کمک Adjustment Layers با نام Curves

Dodging and burning with Curves

در آموزه ویدئویی حاضر عکاسان با یک تصویر بی روح روبرو هستند که قرار است با تنظیم تونالیته و رنگ‌های موجود با کمک Adjustment Layers با نام Curves اقدام به ایجاد تمایز بین صحنه‌های موجود بنمایند و با برجسته‌سازی برخی قسمت ها و همچنین بکارگیری همین سناریو برای اعمال یک vignette به تصویر عکس‌برداری شده، یک عکس زیبا و به یادماندنی خلق خواهند کرد.

لینک کمکی ( official link ) – جلب توجه و برجستگی در صحنه با تغییر رنگ از adjustment layer نوع curves – درس 4

Adjustment Layers در فتوشاپ

در این سرفصلِ آموزشی راجب به Adjustment Layersهایی که تأثیر آنها بر روی سند باعث ایجاد تصاویری خلاقانه می‌شوند صحبت می‌کنیم و البته باید ذکر کنم این مباحث ادامه کاری هستند که در دوره آموزش جامع فتوشاپ مبانی طهاکو در همین زمینه داشتیم و الان با تمرکز بر مقوله عکاسی Adjustment Layersها به کار آموزش خود ادامه می‌دهیم. پیشنهاد این است که اگر اطلاعاتی راجب به Adjustment Layersها ندارید، حتماً پیش بروید و با دیدن دوره مبانی مطمئن بشوید که حداقل از سرفصل چهاردهم آنجا که اسم آن ” بحث پیرامون اصول اولیه Adjustment Layerها” هست یک مروری روی مباحث آن داشته باشید.
اگر دقت کنید در سمت راستِ اینترفیس نرم‌افزار، می‌بینید که من همه پنل‌ها را بسته‌ام و فقط پنل‌های Properties و Layers را نگه داشته‌ام؛ چرا که میدانم برای پیشروی در کار آموزش صرفاً به همین دو پانل نیاز دارم.
در حال حاضر هم از بالا سمتِ راست گوشه، روی آیکن ابزار سلکت شده از نوار Options کلیک راست می‌کنم و از منوی ظاهر شده گزینه reset all tools را انتخاب می‌کنم تا همه ابزارهای در دسترس به تنظیمات پیشفرض خود برگردند.

متمایز کردن صحنه با تغییر رنگ

خب؛ یک تصویر عکسبرداری شده داریم و من بعنوان یک عکاس در این تصویر می‌خواهم قسمت‌های پیشزمینه یا منظره جلویِ عکس را روشن‌تر کنم و در ادامه می‌خواهم رنگ صخره‌ها را نیز تغییر بدهم تا با اینکار توانسته باشم یک مقدار صخره‌ها را از بقیه تصویر و بخصوص از منظره جلو عکس مجزا کنم. با اینکار می‌خواهم تصویر سنگین‌تر و پرمحتواتر بنظر برسد.
در نهایت هم می‌خواهم یک vignette به تصویر عکسبرداری شده‌ام اضافه کنم. خب من بعنوان یک عکاس، نمی‌خواهم مشتریانم با دیدن این تصویری که از دیدِ من یک تصویر پرمحتوا است دلزده بشوند و می‌خواهم با کمک فتوشاپ کاری کنم که منظور خود را هایلایت و در معرض دید قرار بدهم.

انتخاب با ابزار Quick Select tool

برای شروع به سفارشی‌سازی این سناریو فکری، اول باید بیایم بخش مورد نظری که قصد تغییر آنرا داریم را انتخاب کنم. برای سلکت کردن سریع، بهترین کار این است که پیش برویم و ابزار Quick Select tool را از نوار ابزار فتوشاپ انتخاب کنیم، حتی با زدن کلید W از صفحه کلید هم می‌توانیم از نوار ابزار، Quick Select tool را انتخاب کنیم.
حالا شروع می‌کنم به کلیک و درگ کردن روی پیشزمینه صخره‌ها تا بتوانم محدوده صخره‌ها را انتخاب کنم؛ هر موقع هم بخواهیم می‌توانیم ماوس را رها کنیم و قسمت‌های دیگر را هم به سلکشن خود به طریق مشابه اضافه کنیم.
من حتی یکبار هم با درگ کردن پیش می‌روم و سنگ‌های داخل آب را هم  اضافه می‌کنم و بعد چون فتوشاپ قسمت‌های اضافه‌ای را انتخاب کرده که مد نظر من نبودند، کلیک Alt یا در مک کلید آپشن را پایین نگه می‌دارم و روی قسمت‌هایی که مد نظرم نبودند می‌کشم تا در واقع قسمت‌های انتخاب شده اضافی از محتوای پیکسلی آب‌ها حذف بشوند.
دوباره مقداری از سنگ‌ها را بدون نگه داشتن کلیدی از صفحه کلید و بطور معمولی، به محدوده انتخابی خود اضافه می‌کنم، پس از موقعیت مورد نظر روی آن قسمت‌ها کلیک می‌کنم، دوباره Alt یا Opt را پایین نگه می‌دارم تا کمی دیگر از اطلاعات پیکسلی حاوی آب‌ها را حذف کنم تا با این تفاسیر توانسته باشم انتخاب دقیقی را اعمال کرده باشم.
کمی هم مقادیر پیکسلی از آب‌های آبی در گوشه سمت راست هست.

سلکت کردن نواحی در فتوشاپ
انتخاب با ابزار Quick Select tool

تنظیم تونالیته از دیاگرام curves

خب؛ بعد از اینکه قسمت‌های مورد نظر خود را انتخاب کردیم و سلکشن ما تکمیل شد، باید از پایینِ پانل لایه‌ها، پیش بروم و با کلیک روی آیکن Create new fill or adjustment layer، گزینه curves را انتخاب کنیم، تا adjustment layerای که شامل دیاگرام curves است برای ما قابل رؤیت بشود.
به محض انجام کار یاد شده، فتوشاپ آن قسمت‌هایی که انتخاب کرده بودیم را به یک ماسک مجزا تبدیل می‌کند، و لایه ماسک را اگر دقت کنید در حال حاضر در داخل پانل لایه‌ها می‌توانید ببینید.
در  ماسک موجود در پانل لایه‌ها می‌بینید که سنگ‌هایی که آنها را سلکت کرده بودیم در ماسکی مجزا با رنگِ سفید پر شدند و adjustment layer ما هم دقیقاً قرار است در آن موقعیت‌ها دیده شود.
هر جایی هم که ماسک با رنگ مشکی پر شده باشد، قرار است که adjustment layer در آن موقعیت‌ها دیده نشود.
حالا می‌توانیم روی منحنی کلیک کنیم تا با دستکاری مقادیر دیفالت، ظاهر آنرا تغییر بدهیم؛ و یا اینکه می‌توانیم از اطلاعاتِ رنگی خود صحنه با کلیک روی آیکنِ click and drag in image to modify the curves، هم برای سفارشی‌سازی کار خود استفاده کنیم.
من روی قسمت منظره جلویی عکس، درست در جایی از اطراف صخره‌ها کلیک می‌کنم و بعد ماوس را با درگ کردن به بالا می‌کشم تا محدوده سلکت شده را با اینکار روشنتر کنم.
اگر هم که به سمت پایین بکشیم محدوده مد نظر تاریکتر می‌شود.
قصد من این است که پیشزمینه تصویر عکسبرداری شده را با درگ به سمت بالا روشنتر کنم.
اما با این عملکرد کار ما مقداری تخت و یکنواخت شد، پس وقتی کرسر را رها کرده‌ام به سراغ پانل Properties برای رفع این مشکل می‌آیم و روی قسمتی از منحنی کلیک می‌کنم و آنرا به پایین می‌کشم تا مقداری کنتراستِ کار را با نادیده گرفتنِ اطلاعات لایت شده اخیر بالا ببرم.

تنظیم رنگ با ادجاسمنت لایر Curves
تنظیم تونالیته از دیاگرام curves

کار با کانال‌های رنگی منحنی curves

یکی از نکاتِ جالبِ adjustment layer از نوع curves، این است که نه تنها می‌توانیم ویرایش را روی تونالیته (مایه تصویر) اعمال کنیم، بلکه می‌توانیم به کانال‌های آن هم دسترسی داشته باشیم و با آن آپشن‌های کانال‌ها، رنگ آنرا تنظیم کنیم.
پس برای اینکار من از لیستِ منو curves، Blue را انتخاب می‌کنم و می‌خواهم که با اینکار پیش بروم و رنگ آبی را از سنگ‌ها حذف کنم. پس در جایی مورد نظر از منحنی کلیک می‌کنم و منحنی را با درگ کردن، به سمت پایین می‌کشم و می‌بینید که به محض شروع پروسه حذف اطلاعاتِ اضافه یعنی subtract، رنگ صخره‌ها گرم‌تر می‌شود و این می‌‍تواند برای سناریو فکری من بعنوان عکاس مطلوب‌تر باشد.
در ادامه کانال قرمز را انتخاب می‌کنم و اینکار من منحنی کانال قرمز را که از کانال آبی مجزا است، در اختیار من می‌گذارد، و پیش می‌روم و یک مقدار منحنی آنرا بالا می‌کشم، تا با این عملکرد یک مقدار قرمز آن افزایش پیدا کند.

کانال های رنگی RGB، Red، Green و Blue
کار با کانال‌های رنگی منحنی curves

نرم کردن لبه‌ها با لغزنده feather

سنگ‌هایی که در پیش زمینه عاید ما شدند خیلی خوب بنظر می‌رسند، ولی، سنگ‌هایی که داخل آب هستند، مشخص نیست که در لبه های سنگ‌ها، تظیمات اخیر من چطور اعمال شده، و اینطور بگویم مشخص نیست در لبه‌هایی که صخره‌ها با آب در تماس هستند، تنظیمات چطوری اعمال شده است. خب راه حل این است که لبه‌های ماسک را در نواحی یاد شده نرم‌تر کنم. برای اینکه لبه‌های ماسک را نرم‌تر کنم، اول از پانل Properties پیش رفته و آیکن masks را انتخاب می‌کنم و از فیلد feather با کشیدن لغزنده feather مقدار آنرا افزایش می‌دهم و کار را تا جایی ادامه می‌دهم که تفاوت قسمت‌هایی که ویرایش کردیم با بیرون آنها دیگر معلوم نباشد.
اگر قابلیت رؤیتِ لایه اخیر اضافه شده به تصویر عکسبرداری شده را از پانل Layers غیرفعال کنیم، می‌توانیم قبل و بعد کارهای اخیر را بسنجیم و بله؛ متوجه می‌شویم که هیچ بیننده‌ای دیگر مایل به دیدن تصویر اولیه ما نیست و در صدردرصد موارد کاربران تصویر تنظیم شده را می‌پسندند.

کاربرد لغزنده فیلد feather در تب masks
نرم کردن لبه‌ها با لغزنده feather

تکنیک برجسته کردن محتوا تیرگی عکس در کار با adjustment layer از نوع curves

شما همچنین می‌توانید adjustment layer از نوع curves را به تصویر عکسبرداری شده اضافه کنید و بعد ماسک آنرا از رنگی که می‌خواهید در تنظیمات شما مخفی یا آشکار بشوند، پر کنید. بیاید این چنین سناریویی را عملیاتی کنیم و ببینیم که چطورمی‌شود با کمک این آپشن رنگ مشکی موجود در صخره‌ها را بیشتر کنیم تا به سناریو فکری مجزا کردن صخره‌ها نسبت به منظره جلو تصویر برسیم. پس روال کار به این صورت است که ماسک جدیدتر را مشکی کنیم تا بتوانیم اطلاعات پیکسلی مشکی صخره تیره‌تر را برجسته‌تر و دستکاری کنیم.
پس در ادامه من قرار است مقداری سنگ‌های عکس را برجسته‌تر کنم، پس باز هم از پایین پانل لایه‌ها پیش رفته و یک دفعه دیگر از منو Create new fill or adjustment layer در واقع curves را انتخاب می‌کنم تا یک منحنی جدید به همراه ماسک به من عرضه بشود.
اینبار مستقیماً منحنی را می‌گیرم و به بالا می‌کشم و مشخص است با اینکار همه عکس روشنتر می‌شود ولی نمی‌خواهم لایه ما روی کل تصویر اثر بگذارد و فقط می‌خواهم اطلاعات پیکسلی رنگ تیره‌ای مثل مشکی که در صخره‌های پشتی نمایان‌تر است را تحت تاثیر این adjustment layer از نوع curves قرار بدهم.
پس برای عملی کردن آن می‌آیم روی منوی Edit و Fill را انتخاب می‌کنم و بعد هم از فیلد Contents با انتخاب Black، ماسک را با رنگ سیاه پر می‌کنم.
وقتی که ماسک را با رنگ سیاه پر می‌کنم، خب بالطبع با اینکار adjustment layer از روی تمام تصویر محو می‌شود و روی هیچ قسمتی از تصویر اعمال نمی‌شود.
در ادامه کلید b را می‌زنم تا ابزار paintbrush فعال بشود و با نگه داشتن کلیدهای Alt و راست کلیک ماوس در ویندوز یا در مک با نگه داشتن کلیدهای کنترل و آپشن و بعد کشیدن ماوس به سمت راست اندازه قلم را افزایش می‌دهم تا حدودهای دلخواه.
بعد هم مطمئن می‌شوم رنگ زمینه ما از نوار ابزار سفید باشد و بعد کلید 2 را از صفحه کلید می‌زنم تا با این عملکرد opacity به بیست درصد کاهش پیدا کند.
در ادامه شروع می‌کنم به کشیدن روی صخره سنگی. هر بار که با کلیک و درگ می‌کشم آن قسمتی که روی آن درگ صورت گرفته، درست در همان ناحیه روشنتر می‌شود. 
خیلی خب؛ پس به همین شکل چند بار روی سنگ می‌کشم و بعد هم براکت چپ صفحه کلید را می‌زنم تا نوک قلم‌مو ما کوچکتر بشود تا قسمت‌های ظریف‌تر آنرا بتوانم نقش بزنم.
بعد از انجام کارهای یاد شده می‌توانیم لایه adjustment layer را با کلیک روی آیکن چشم آن، از پانل لایه‌ها غیرفعال کنیم تا ببینیم که چه تأثیری گذاشته است. با این عملکرد قبل و بعدش سفارشی‌سازی‌ها را خواهیم دید.

افزودن تیرگی از کادر Fill
تکنیک برجسته کردن محتوا تیرگی عکس در کار با adjustment layer از نوع curves

افکت vignette

در نهایت من قصد دارم افکتِ vignette را به تصویر اضافه کنم تا یک تصویر به یاد ماندنی از آن عکس بی روح خود ایجاد کرده باشم.
پس به منوی Select می‌روم تا کل صحنه را با گزینه All انتخاب کنم.
و بعد برای ویرایش بخشی که انتخاب شده کار خود را ادامه می‌دهم؛ از منوی Select و از قسمتِ Modify گزینه Contract را انتخاب می‌کنم.
میزان Contract ما 125 پیکسل باشد کافی است.
حتماً گزینه Apply effect at canvas bounds را هم باید فعال کنید تا افکت در محدوده کانوانس اعمال بشود.
Ok را کلیک می‌کنم و با این عملکرد می‌بینید که ابعادِ قسمتی که انتخاب کرده بودیم تغییر کرد.
یکبار دیگر curves را از پایینِ پانلِ لایه‌ها انتخاب می‌کنم، منحنی را می‌کشم پایین تا محدوده انتخابی تاریکتر شود و می بینید که اینکارهای ما باعث شده که در حاله حاضر صرفاً داخل کادرمان تاریکتر شود و من هم همین را سفارشی کردم ولی بهتر است آنرا معکوس کنم.
پس به سراغِ آپشنِ Mask از پانل Properties می‌روم و سپس هم به پایین اسکرول می‌کنم و از پایین Invert را می‌زنم و در ادامه هم feather را با کشیدن لغزنده آن خیلی افزایش می‌دهم تا مرز آن دیگر مشخص نباشد و مرز بین adjustment layer جدید و تصویر نرم‌تر شود.
فکر کنم خیلی تیره شده است، برای همین با کلیک روی آیکن curve برمی‌گردم به منحنی و یک مقدار منحنی را در واقع به سمتِ بالاتر تا حدودهای دلخواه می‌برم.
اگر بخواهیم تأثیر همه adjustment layersهایی که از ابتدای این آموزه ویدئویی تا به این لحظه اضافه کردیم را ببینیم کافی است که کلید Alt یا در مک کلید آپشن را پایین نگه داریم و بر روی آیکن کنار چشم تصویرمان که اسم لایه آن background است کلیک کنیم. پس چیزی که عاید شد می‌شود قبل از اعمال تنظیمات و با روشن بودن آیکن چشم نتیجه می‌شود بعد از اعمال تغییرات. همانطور که می‌بینید اضافه کردن adjustment layersها در فتوشاپ یک روش خیلی قوی و کارآمد نه تنها برای تغییر تونالیته هستند، بلکه آپشنی برای تغییر رنگ تصویر هم به حساب می‌آیند.

افکت وینیت (Vignette) درفتوشاپ
افکت vignette

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
Tha PMIS
طهاکو من
0