بررسی تکنیک split tone یا cross process برای تنالیته تصاویر دوربین عکاسان با تفکیک پذیری بین بخش های روشن و تیره

Photographic toning techniques

در این آموزه ویدئویی عکاسان با تکنیک split tone یا cross process آشنا می شوند و فرا می گیرند چگونه با استفاده از پلاگین camera raw یا با بکارگیری نرم افزار فتوشاپ این فرآیند را در تصاویر خود اعمال کنند. عکاسان فرا می گیرند چگونه می توانند از وجه تمایز بین “روشنایی” و “سایه یا تیرگی” موجود در تصویر استفاده کنند و رنگ های رخنه کرده در پیکسل های تصویر را بنمایش در آورند. از این تکنیک برای بوضوح کشیدن رنگ های مناسب و مدرن کردن تصویر استفاده می شود.

با split tone یا cross process آشنایی دارید؟

تکنیک Split Toning یکی از آن تکنیک‌های ویرایش رنگ در لایتروم و فتوشاپ هست که اغلب عکاسان برای “مدرن شدن” رنگ عکس هاشون أزش استفاده می کنن. من سال‌ها برای ویرایش عکس هام با فتوشاپ کار کرده‌ام و در طی این سال‌ها ویرایش‌های مختلفی رو برای عکس‌های دیجیتال تجربه کرده‌ام. بدون شک در بین تمام روش‌های ویرایش تنظیمات نوردهی و رنگ که معمولا روی نور، میزان کنتراست یا Clarity عکس‌ها تاثیر می‌گذارند، تنها تنظیماتی که بیشترین تاثیر رو روی زیبایی عکس میذاره Split Toning هست.

این عبارت که در زبان فارسی معادل چندانی هم نداره، ولی اگر خیلی راغب به داشتن یک معادل در این زمینه هستید؛ مثلاً عبارت “تفکیک تن ها” رو پیشنهاد میدم. خب این عبارت گاهی اوقات به عنوان پردازش ضربدری (Cross Processing) شناخته می‌شه که تعریف چندان دقیقی نیست. شاید به این خاطر که ویرایش ضربدری یا Cross Processing اغلب اوقات نتیجه‌ای نزدیک به Split Toning داره، این نام را به اون داده‌اند.

البته Split Toning یا جدایش رنگی را نمی‌توان تنها به عنوان یک فیلتر رنگی بشمار آورد. اگرچه این یکی از اون فیلتر‌های رنگی هست، که اغلب عکاسان برای “مدرن شدن” رنگ عکس هایشان أزش استفاده می‌کنن و حتی برای ساخت پریست‌های فتوشاپ هم خیلی ازش استفاده می‌شه، اما گاهی اوقات می‌تونه برای تصحیح اشکالات رنگی در عکس ها هم مورد استفاده قرار بگیره. مثلا فرض کنید که یک عکسی گرفته‌اید که در آن منظره‌ای زمستانی از یک کوهستان، همراه با یک کلبه در زیر نور مستقیم خورشید به تصویر کشیده شده. در این تصاویر معمولا سایه‌ها دارای ته‌رنگ آبی هستن، اما باقی عکس که زیر نور مستقیم خورشید هستن رنگی طبیعی دارن. حالا فرض کنید که بخواید رنگ آبی موجود در سایه‌ها رو تغییر بدین، اینجاست که Split Toning می‌تونه به شما کمک کنه.

در واقع Split Toning تأثیرگذاری جداگانه روی رنگ‌های بخش‌های روشن و تیره عکس هست. بخش‌هایی که ما معمولاً در فتوشاپ، اونها رو با Highlight ها و Shadow ها می‌نامیم. به ترتیب، رنگ بخش‌های روشن و بخش های تیره عکس.

در واقع با تفکیک این دو سطح ما رنگ هایی مناسب می توانیم بنمایش دربیاریم که برای عکسمون عالی هستن. توی این ویدئو بیشتر دقت کنید که چطور با دستکاری دو سطح تیرگی و روشنایی، رنگ های مناسب از رخنه شون به بیرون میان و متبلور میشن.

خب؛ ما به روش های مختلفی می توانیم افکتِ split tone یا cross process رو در فتوشاپ اعمال کنیم؛ انتخاب اینکه چه راهی رو برای اعمال این افکت انتخاب کنیم، صرفاً بستگی به میزان کنترلِ مورد نیازمون روی رنگ ها و مقادیر روشنایی یا luminosity داره و همچنین بستگی به این داره که تا چه حد مجازیم در یک عکس رنگ و فروغ رو تغییر بدیم. ما در این ویدئوی آموزشی دو روش رو برای استفاده عکاسان بررسی می کنیم.

در روش اول اولین کاری که باید بکنم این هست که من میخام لایه های موجود در پانل لایه ها رو به یک اسمارت آبجکت واحد در واقع تبدیل بکنم و در اون اسمارت آبجکت اونا رو ترکیب کنم.

پس هر دو لایه رو از پانل لایه ها با نگه داشتن کلید کنترل یا در مک با نگه داشتن کلید کامند انتخاب می کنم.

راست کلیک می کنم

و گزینه convert to smart object رو انتخاب می کنم.

تبدیل مجموعه از لایه ها به اسمارت آبجکت
تبدیل مجموعه از لایه ها به اسمارت آبجکت

بکارگیری پلاگین camera raw بعنوان یک فیلتر غیرمخرب

و حالا که به اسمارت آبجکت تبدیل شدن می تونیم پلاگینِ camera raw رو بعنوان یک فیلتر غیرمخرب روی جفتشون اعمال کنیم.

پس از منوی filter گزینه camera raw filter رو انتخاب می کنم،

گزینه camera raw filter
گزینه camera raw filter

از تبِ حاضر با انتخاب black and white از پنل Basic و از فیلده treatment

انتخاب black and white در پلاگین camera raw
انتخاب black and white در پلاگین camera raw

تصویرمون سیاه و سفید میشه

سیاه و سفید کردن تصویر با پلاگین camera raw
سیاه و سفید کردن تصویر با پلاگین camera raw

و بعد میرم به تبِ split toning؛

تبِ split toning در Camera RAW
تبِ split toning در Camera RAW

بکارگیری رنگ ها در جهت اعمال سناریو فکری بر روی تصویر

رنگ هایی که انتخاب می کنیم بستگی به این داره که چه داستانی رو میخایم برای رنگ و روشنایی تصاویرمون تعریف کنیم.

مثلاً اگر رنگ بندی عکسِ دوربین، بخایم گرم بنظر برسه، می تونیم قرمز و همچنین زرد بهش اضافه بکنیم، و لغزنده ها رو طوری تنظیم کنم تا تغییراتِ حاصل رضایتم رو جلب کنه. تنظیماتی شبیه تصویر زیر

تنظیم رنگ در پلاگین Camera RAW
تنظیم رنگ در پلاگین Camera RAW

تنظیم کنتراست رنگ با پلاگین camera raw

خب؛ می بینیم که در این مورد عکس خیلی گرم تر شد و من میخام از رنگ های سرد استفاده بکنم

پس کلید آلت یا در مک کلید آپشن رو نگه میدارم و اسلایدر hue رو جابجا می کنم و میارمش روی رنگه آبی، چیزی به تنظیمات تصویر زیر

اسلایدر hue در پلاگین Camera RAW با کلیدهای میانبر
اسلایدر hue در پلاگین Camera RAW با کلیدهای میانبر

و بعد میزان saturation رو هم حدود تصویر زیر افزایش میدم.

البته می بینید که افزایشِ مقدار saturation تاثیری روی mid-tones ها یعنی تونالیته رنگمون نداره

چون اسلایدره balance خیلی جلو هست.

تنظیم میزان saturation در پلاگین Camera Raw
تنظیم میزان saturation در پلاگین Camera Raw

اگر بخایم آبی ها روی mid-tones ها هم کمتر و اعمال بشن، می تونیم لغزنده فیلد balance رو بکشیمش به سمتِ چپ؛

هر چند در اکثر اوقات من این لغزنده رو در سمت راستش نگه میدارم، من میخام تقریباً بینه مقداره 65 تا 70 باشه.

فیلد balance در پلاگین camera Raw
فیلد balance در پلاگین camera Raw

اینطوری رنگ آبی صرفاً روی قسمت های تیره تصویرم اعمال و ارائه میشه.

و بعد iم برای تنظیمِ هایلایت ها، hue رو میارم روی رنگه زردِ نوار،

و saturation شون رو هم با لغزنده اش کم می کنم؛

تنظیم گرمی و سردی تصاویر با فتوشاپ
تنظیم گرمی و سردی تصاویر با فتوشاپ

این کارهای اخیر، صرفاً یک مقدار کم کنتراست رنگِ ساده بینِ سایه ها؛ و نواحی هایلایت تصویر اضافه می کنه.

بسیار خب دیگه اوکی رو در پلاگین Camera Raw کلیک می کنم. این یک روش برای اعمالِ افکتِ split tone یا cross process روی تصویر بودش که با کمک پلاگین camera raw صورت گرفت و نتیجه در تصویر زیر قابل رؤیت است.

اعمالِ افکتِ split tone یا cross process روی تصویر
اعمالِ افکتِ split tone یا cross process روی تصویر

اما یک روشِ دیگه هم هست که من با تکنیکش هم در کارم بکرات پیش میرم. باید از خود فتوشاپ از یک adjustment layer استفاده کنیم و با این سناریو کنترل بیشتری روی کار خواهیم داشت.

کلید میانبر کنترل یا در مک کلید کامند رو به اضافه کلیده j رو میزنم تا اسمارت آبجکتِ اخیر ویرایش شده توسط پلاگینِ camera raw که در حالت سلکت هست رو در واقع داپلیکیت کنم.

کلیدهای میانبر داپلیکیت لایه ها در فتوشاپ
کلیدهای میانبر داپلیکیت لایه ها در فتوشاپ

و بعد هم فیلتر camera raw اون رو، مطابق تصویر زیر با کلیک می گیرم و می کشمش روی آیکنِ سطلِ زباله تا تأثیرات اعمال شده اخیرش از بین بره

طریقه حذف فیلتر لایه های فتوشاپ با درآگ و درآپ
طریقه حذف فیلتر لایه های فتوشاپ با درآگ و درآپ

و حالا صرفاً یک اسمارت آبجکت از دو تصویر موجود در این سند دارم.

اسمارت آبجکت حاصل از دو تصویر
اسمارت آبجکت حاصل از دو تصویر

بعد هم اگر نیاز بود اسپیس رو از صفحه کلید نگه میدارم تا موقتاً به ابزاره hand دسترسی پیدا کنم و تصویر رو بیارم اینطرف تر تا اینطوری هر دو تا تصویر رو ببینید.

جابجایی تصویر با ابزار pan در فتوشاپ
جابجایی تصویر با ابزار pan در فتوشاپ

برای این روش دیگه الزامی به تبدیلِ تصاویر به اسمارت آبجکت نبود چون میشه adjustment layer رو، روی هر دو لایه یعنی لایه تصویر تبر و تابلو قرار داد تا با قرار  گرفتن در یک سطح بالاتر نسبت به اونا توی پانل لایه ها، به یک میزان روی هر دو اثر بگذاره. ولی خب من با اسمارت آبجکت در کارم پیش میرم و این همیشه می تونه یک مزیت در کار با متدهای غیرمخرب فتوشاپ بحساب بیاد. پس میذارم اسمارت آبجکتشون بمونه چون خیلی فرقی برام قائل نمیشه.

برای شروع باید بیام به قسمت مشخص شده در تصویر زیر در پایین پانل لایه ها و با کلیک روی آیکن adjustment layer

آیکن adjustment layer در فتوشاپ
آیکن adjustment layer در فتوشاپ

باید یک لایه curve به اضافه کنم.

افزودن لایه curve در فتوشاپ
افزودن لایه curve در فتوشاپ

تنظیم رنگ با ادجاسمنت لایر از نوع curve

ولی قبل از اینکه بخام تغییری در تنظیماتِ adjustment layer از نوع curve ام اعمال کنم، باید بدونید که میخام این منحنی فقط روی رنگ های عکس مون در واقع اثر بذاره.

برای همین مده ترکیبی blend mode رو از normal به صورتی که در تصویر زیر قابل رؤیت است، به color تغییر میدم تا فقط روی رنگهاش اثر بگذاره.

blend mode از نوع color
blend mode از نوع color

بعد هم اگر نیاز بود پنل layers ام رو یکم کوچیکتر می کنم تا پانل properties به همراه منحنی موجود درش بخوبی دیده بشه

و بعد از داخل پنل properties شروع می کنم به تغییر منحنی؛

 فقط، بجای کار روی منحنی کلی یعنی حالتِ RGB، باید کار رو با انتخاب کانال های جداگانه RED و green و blue پیش ببرم

کانال های رنگی RGB، RED و green و blue
کانال های رنگی RGB، RED و green و blue

و دستکاری ها رو نه با RGB؛ بلکه با کانال های رنگی قرمز و سبز و آبی انجام بدم.

بذارید با کانال قرمز شروع کنیم و در تصویر بعدی می بینید که RED رو انتخاب کردیم.

در قسمت مربوط به سایه ها منحنی رو میکشم پایین تا میزان قرمز کم بشه.

ایجاد تغییر در منحنی curve برای کانال رنگ قرمز
ایجاد تغییر در منحنی curve برای کانال رنگ قرمز

می بینید که با اینکار مون تصویر حاوی قابی، با رنگِ فیروزه ای به ما عرضه شد؛

اعمال رنگ فیروزه ای در فتوشاپ
اعمال رنگ فیروزه ای در فتوشاپ

و حالا قسمتی از منحی که مربوط با هایلایت های تصویر میشه؛ یعنی سمتِ راستِ منحنی رو؛ میبرم بالا،

تا قسمتی از سند که در تصویر زیر روی آن قسمت ها هاور شده، رو قرمز کنم

میل به قرمزی در سند تصویر با منحنی curve
میل به قرمزی در سند تصویر با منحنی curve

و بعد میرم به سراغِ همین منوی فیلد Preset تا اینبار کانال سبز رو برای سفارشی سازی رنگ های سبز تصویر انتخاب کنم.

کانال رنگ سبز
کانال رنگ سبز

در سمت چپ دیاگرام یعنی قسمتِ سایه ها، منحنی مربوط به سبزهای تصویر رو میارم پایین، درست به اندازه تصویر زیر؛

تغییر منحنی curve فتوشاپ در کانال رنگ سبز
تغییر منحنی curve فتوشاپ در کانال رنگ سبز

اینطوری خروجی تصویر یک مقدار حالتِ ارغوانی مانند می گیره.

و باعث میشه که فیروزه ای مون در مناطقِ تاریکِ تصویر، به شکلی که در تصویر فوق می بینید، به آبی یا بنفش هم نزدیک تر میشه.

و حالا میزان سبز رو در سمتِ راست دیاگرام یعنی بخشِ هایلایت ها با کشیدنش به بالا افزایش میدم،

 اینطوری قرمزی که قبلاً اضافه کردیم به یک تعادل میرسه.

تغییر دیاگرام curve برای افزایش هایلایت ها در فتوشاپ
تغییر دیاگرام curve برای افزایش هایلایت ها در فتوشاپ

منظورم همون قرمز سفارشی شده ای هستش که چند لحظه پیش از کانال red اضافه کردیم.

خب؛ در نهایت خواهید دید که تاثیره هر سه تای کانال های رنگ موجود در منوی Preset، ما رو به خروجی مورد نظرمون می رسونه، پس صبور باشید.

مانده کاناله آبی، پس ایندفعه میام و کاناله آبی رو از منو مشخص شده در تصویر زیر انتخاب می کنم،

کانال رنگ آبی در ادجاسمنت curve فتوشاپ
کانال رنگ آبی در ادجاسمنت curve فتوشاپ

ابتدا کف منحنی رو شبیه تصویر زیر میکشم بالا،

تا با اینکار تونسته باشم آبی رو در سایه های تصویر مثل قسمتی که در تصویر زیر بهش اشاره شده، افزایش بدم؛

افزایش رنگ آبی در سایه های تصویر با فتوشاپ
افزایش رنگ آبی در سایه های تصویر با فتوشاپ

و حالا بالای منحنی رو می کشم پایین؛ تا توی هایلایت های تصویر زردمون در واقع بیشتر بشه.

افزایش رنگ زرد در هایلایت های سند تصویر با فتوشاپ
افزایش رنگ زرد در هایلایت های سند تصویر با فتوشاپ

اگر قابلیت مشاهده این adjustment layer از نوع curve رو با کلیک روی آیکن چشم لایه اول از پانل لایه ها، خاموش و روشن کنم،

خاموش کردن قابلیت رؤیت لایه در پانل لایه های فتوشاپ
خاموش کردن قابلیت رؤیت لایه در پانل لایه های فتوشاپ

می تونید ببینید که قطعاً با این عملکردمون تونستیم رنگِ عکسای دوربین مون رو تغییر بدیم، ولی تغییری در میزانِ روشنایی اش اتفاق نیافتاده؛ یعنی luminosity ای مورد بررسی قرار ندادیم هنوز؛ پس برای عملیاتی کردن این خواسته، یک منحنی دوم برای کار روی روشنایی ها اضافه می کنم،

پس از منوی حاصل از کلیک روی آیکن

adjustment layer

اقدام به انتخاب curves میکنم.

adjustment layer از نوع curves در فتوشاپ
adjustment layer از نوع curves در فتوشاپ

تنظیم ادجاسمنت لایر luminosity

اینبار برای adjustment layer از نوع curves جدید، blend mode رو از منوی موجود در پانل لایه ها؛ روی luminosity قرار میدم، چون نمیخام که adjustment layer از نوع curves جدید روی رنگ ها یعنی مقداره colors موجود تاثیری بگذاره.

blend mode از نوع luminosity
blend mode از نوع luminosity

در واقع رنگ ها رو تنظیم کردیم و فقط مانده کنتراستِ صحنه.

پس برای افزایشِ کنتراست، یک منحنی S شکل می بایست بسازیم،

کافیه دیاگرام بخشِ سایه ها یعنی سمتِ چپ نمودار رو بیاریم پایین

و دیاگرام بخشِ هایلایت ها یعنی سمتِ راست رو ببریم بالا.

ایجاد منحنی S شکل در فتوشاپ
ایجاد منحنی S شکل در فتوشاپ

می بینید که با وجود این مورد دیگه تغییری در رنگ های عکس ها اتفاق نمی افته.

این در حالی هست که اگرblend mode رو به luminosity تغییر نمیدادم و در حالت normal می موند، حتماً رنگ رو تغییر میداد؛ ولی با سِت کردن adjustment layer از نوع luminosity فقط میزانِ روشنایی تصویر رو تغییر میدیم؛ درست به همین طریقی که شاهدش بودین. این هم از دو روش متفاوت برای ساخت افکتِ split tone یا بعبارتی دیگه یک افکتِ cross process. روشی که انتخاب می کنید بستگی به میزانِ تأثیر گذاری مورد نظر شما در کنترلِ دامنه تونال ها و رنگها داره. خب بری ادامه کار با ما همراه باشید.

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجوز نشر بر حامل ديجيتال از مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال
logo-samandehi
مجوز نشر بر خط ديجيتال از مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال
previous arrow
next arrow
Slider