Skip to main content

پرکاربردترین ابزارهای پیمایش در اینونتور

Navigate using the navigation tools

در این ویدیو به بررسی سه تا از پرکاربردترین ابزارهای پیمایش نرم افزار اتوکد اینونتور با نامهای pan ، zoom  وorbit  پرداخته‌ایم و طریقه فراخوانی ابزارهای مذکور و نحوه کار با آنها را بررسی کرده‌ایم و در پایان روش فراخوانی دستورهای پیمایش را با استفاده از ماوس و کیبورد معرفی کرده‌ایم.

لینک کمکی (official link) – آموزش نحوه پیمایش در مدلهای سه بعدی اتوکد اینونتور

navigation tools یا ابزارهای ناوبری اینونتور

حالا که نحوه پیمایش و چرخیدن در صفحه با استفاده از ViewCube را دیدید، وقت آن رسیده که نگاهی به ابزارهای دیگر جابجایی که در سمت راست داریم بیندازیم؛ به این ابزارها در اصطلاح navigation tools یا ابزارهای ناوبری میگویند. قصد ندارم که همه آنها را بررسی کنم، چون از حد و حوصله دوره هم به دور است. اما سه تا از مهم ترین آنها را با هم بررسی میکنیم.
خب؛ باید بگویم که آنها در مرکزِ نوار ابزارِ واقع در این قسمت هستند.
و آن سه تایی که گفتم از بقیه پرکاربردتر هستند هم ابزارهای Pan، ، Zoom
و Rotate هستند.

Pan

با استفاده از ابزار Pan میتوانیم روی صفحه کلیک کنیم و با درگ، مدل خود را بدونِ اینکه بچرخانیم و جهت آنرا تغییر بدهیم به هر جایی از صفحه که میخواهیم، منتقل کنیم.
برای خارج شدن از این دستور هم، فقط کافی است که دوباره در نوارابزار ناوبری روی آیکن پن کلیک کنیم.

zoom

در پایین ابزار pan، ابزار زوم را داریم اینطوری حالت zoom all برای ما انجام میشود و کل مدل در پنجره Graphics فیت میشود.
اما اگر روی فلش کوچک به سمت پایین زیر آیکن زوم کلیک کنم، یک منویی باز میشود که اگر ایندفعه zoom window را انتخاب کنم این عملکرد به ما اجازه میدهد یک کادر را روی صفحه بکشیم و مدل خود را در آن کادر بگنجانیم تا بتوانیم آنرا بیاریم نزدیکتر.

Orbit

دستورِ بعدی هم Orbit هست که در پایین قرار گرفته است.
وقتی که آنرا انتخاب میکنم، میبینید که یک راهنما روی صفحه نمایان میشود که شامل یک دایره است که مرکز آن مشخص شده و به چهار قسمتِ مساوی هم تقسیم شده است، که خیلی هم حائز اهمیت است؛ چرا که آن چهار قسمت به ما اجازه میدهند که مدل را به شکل ویژه‌ای بچرخانیم.
به عنوان مثال، اگر نشانگر ماوس ما داخل این دایره باشد و مدل را بچرخانیم شکل ما کاملاً آزادانه به همه طرف و بدون در نظر گرفتن هیچ محور خاصی جهت چرخش حول آن میچرخد.
اما اگر یکی از چهار علامت حاشیه‌ای دایره را انتخاب کنیم میتوانیم مدل را حول مرکز دایره و در آن راستای انتخابی خود بچرخانیم.
این موضوع در مورد همه علامتها صادق است.
برای مثال اگر سمت راستی را انتخاب کنم؛ میبینید که با ثابت نگه داشتن مرکز دایره حول محور شروع به چرخیدن میکند.
و در نهایت اگر بیرون از دایره و بین دو تا از علامتها کلیک کنیم؛ میتوانیم مدل را با همین نمایی که دارد حول مرکز دایره بچرخانیم. خب؛ به این شکل.
و در نهایت هم وقتی که ماوس را به اندازه کافی از مرکز دایره راهنما دور کنیم یک فلش کنار نشانگر ماوس ظاهر میشود که مشخص میکند که با کلیک کردن میتوانیم دستور را غیرفعال کنیم.

عملکرد ماوس و کیبورد برای پیمایش مدل

اما حالا، نکته مهمی که راجب به همه این ابزارها باید بدانید این است که با استفاده از ماوس و کیبورد هم میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.
من به ندرت روی این دکمه‌های گوشه، کلیک میکنم.
مثلاً، برای دسترسی به ابزار پن باید با استفاده از دکمه وسط ماوس کلیک کنیم و بکشیم.
به محض انجام اینکار میبینید که نشانگر ماوس به شکل یک دست که مربوط به ابزار پن است، تغییر شکل میدهد.
حالا با حرکت دادن ماوس میتوانیم در صفحه جابجا شویم و مدل را به هر جایی از صفحه که میخواهیم، درگ و جابه‌جا کنیم.
همین موضوع راجب به ابزار زوم هم صدق میکند.
اگر دکمه وسطی ماوس را به سمت بیرون بچرخانیم، مدل از ما فاصله میگیرد
و اگر به سمت خود بچرخانیم، مدل به ما نزدیکتر میشود و به طرف ما می‌آید.
اینجاست که میتوانیم از ابزارهای Pan و Zoom در کنار هم استفاده کنیم.
یعنی ما این قابلیت را داریم که زوم کنیم عقب و یا جلو و همزمان با فشردن دکمه وسط ماوس مدل را حرکت بدهیم تا بتوانیم در محل مورد نظر از مدل زوم کنیم و محل دلخواه نمایش داده شود.
در نهایت هم دستور Orbit را داریم که برای آن، اول باید کلید شیفت را نگه داریم و بعد باید دکمه وسطی ماوس را فشار بدهیم و ماوس را حرکت بدهیم. میبینید که میتوانیم مدل را کاملاً آزادانه و بدون اینکه حول یک محور خاصی باشد، بچرخانیم. اگر لازم باشد که شکل خود را در راستا محور مشخصی بچرخانیم و مدل را در نما خاصی قفل کنیم، باید از همان ابزار orbit موجود در نوار ابزار سمت راست صفحه استفاده کنیم.

جمع بندی

اما بنظر من، در طول طراحی اینکه میتوانیم با چرخاندن دکمه وسطی ماوس زوم کنیم و همینطور میتوانیم با نگه داشتن آن مدل را جابجا کنیم و همزمان شیفت را نگه داریم که مدل ما بچرخد، قابلیت خیلی کاربردی است و تقریباً همه ابزارهایی که برای جابجا کردن و چرخاندن مدل ما متناسب با قسمتی که میخواهیم روی آن کار کنیم را در اختیار ما میگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0