Skip to main content

شکل‌دهی ظاهر پوششی و بدن اشخاص موجود در عکس با ابزار Liquify در فتوشاپ

Body sculpting with Liquify

در این آموزه ویدئویی عکاسان با فرآیند شکل دهی ظاهر لباس و یا موی اشخاص موجود در عکس و همچنین اصلاحِ در صورت نیاز صورت و بدن افراد آشنا می شوند و در نهایت می توانند شخصی سازی های مورد نظر خود را برای بهبود مشکلات عکس عملیاتی نمایند.

لینک کمکی (official link) – چگونه با ابزار Liquify فتوشاپ ظاهر پوشش و اشخاص را شکل دهی کنیم؟

معرفی ابزار Liquify و کاربردهای آن

یک ابزار عالی دیگر برای روتوش کردن، فیلتر Liquify است. مثل بقیه ابزارهای روتوش کردن، Liquify را هم باید ملایم اعمال کرد. در عکسهایی که عکاسان میگیرند، اینطور میشود استنباط کرد که از رایجترین مشکلاتی که با آنها مواجه هستیم: یکی موهایی است که در عکس به هم میریزند ویکی هم لباسهای سایز بزرگی هستند که تن کاراکترهای عکس هستند و در حین وزیدن باد یا به هر دلیل دیگری به بدن کارکتر موجود در عکس میچسبند یا کشیده میشوند و از حالت عادی اتو زده آنها خارج میشوند. این دو مورد، مواردی هستند که مطلوب ما نیستند و من در این آموزه ویدئویی میخواهم موهای آنها و لباسهای آنها را که تحت وزش باد قرار گرفتند را اصلاح کنیم و قرار میگذاریم کارمان را با فیلتر Liquify در فتوشاپ عملیاتی کنیم.

تبدیل لایه‌ها به اسمارت آبجکت

خب؛ من دو تا لایه در پانل layers دارم، که اگر خاطرتان باشد در آموزه ویدئویی قبل آمدم و لایه Reduce wrinkles را برای کاهش چین و چروکهای صورت کاراکتر مرد تعریف و سفارشی کردم، البته سند قبلی یک فایل با فرمت jpg بود و من بعد از آموزه خروجی را با یک آندراسکور 01 با فرمت PSD ذخیر کردم و این سند الان سندی با فرمت فتوشاپ است. خب؛ الان برای پیشروی در کارم، جفت آنها را انتخاب میکنم و از منو حاصل شده از راست کلیک، گزینه Convert to Smart Object را انتخاب میکنم.

الان که لایه مد نظر من به یک اسمارت آبجکت تبدیل شده، میتوانم فیلتر Liquify را بعنوان یک smart filter که بازگشت پذیر هم است اعمال کنیم و کارمان را در مقوله non-destructively پیش ببریم تا هر زمان خواستیم برگردیم و عکس را آنطوری که مد نظرما است ویرایش کنیم.
می‌آیم به منو filter و Liquify را به این شکل انتخاب میکنم. اگر خاطرتان باشد در دوره جامع آموزش مبانی فتوشاپ، همه ابزارها از جمله Liquify را بررسی کردیم و الان در دوره عکاسان میخواهیم از آن برای یکسری اصلاحات خاص استفاده کنیم.

استفاده از ابزار Warp برای اصلاح مو

در این آموزه ویدئویی، ابتدا تمرکزمان را روی ابزار Warp فیلتر Liquify میگذاریم تا بتوانیم موهای این دو نفر را که باد خرابشان کرده، اصلاح کنیم.
با یک قلم نسبتاً بزرگ شروع میکنم، و برای حجم دادن به موهای روی این قسمتها که توسط وزش باد به سمت داخل برده شدند و این حالت طبیعی موهای کاراکتر عکس ما نیست؛ به این شکل کلیک میکنم و میکشم به سمت بالا.
خب؛ و بعد برای جمع کردن پشت موهای آن به سمت داخل، برای اینکه از این حالت پریشان حاصل از وزش باد، از داخل عکسمان آنها را نجاتشان بدهیم، به این شکل اینجاها کلیک میکنم و کرسر را به سمت داخل میکشم. به اینصورت.
برای کاراکتر مرد هم یک مقدار باید بالا موهایش را با کلیک و درگ به پایین بکشیم، چرا که گویی وزش باد موهایش را به سمت بالا برده است. پس کلیک میکنم و به سمت پایین میکشم.
و بعد برای موهای پشت سرش، کلیک میکنم روی قسمتهای عقبی موهایش و با کشیدن آنها به بیرون و داخل، به این شکل صافشان میکنم. همانطور که گفتم چون باد موهایشان را خراب کرده، در واقع دارم سعی میکنم که آنها را به شکل اصلی‌شان، کاملاً بصورت مرتب شده برگردانم.

استفاده از ابزار Warp برای اصلاح لباس

برای اصلاح و روتوش لباسهایشان که با وزش باد به سمت داخل یا بیرون برده شدند، ابتدا کنترل و + یا در مک کامند و + را میزنم تا چند پله زوم کنم به سمت جلو؛ و بعد اسپیس را نگه میدارم تا با دسترسی موقت به ابزار hand، موقعیت تصویر را به اینصورت تغییر بدهم تا تسلط من روی لباسهایشان بیشتر شود.
حالا قرار میگذارم که در ادامه بیایم و این قسمت از بلوز کاراکتر خانم داخل عکس را با درگ کردن بکشم به سمت بیرون، و بعد هم میخواهم ادامه بدهم و لباس این آقا را هم یک مقدار صافتر کنم تا اثر وزش باد که پیراهنش را به داخل برده را اصلاح کنم. مشخص است نه! باد فرم لباس را تغییر داده و مطلوب ما نیست!
با شانه این کاراکتر خانم شروع میکنم. همچنان ابزار Warp را داریم، پس از آن استفاده میکنیم و اینجاهای بلوز او را با درگ کردن صاف میکنم، به این شکل.
شاید در حین درگ کردن لازم ببینم اندازه قلم را کوچکتر کنم تا تأثیرگذاری‌مان روی لباس بهتر صورت بگیرد، پس براکت سمت چپ را میزنم و لبه‌های لباس او را با دقت بیشتری آرام آرام میکشم بیرون تا آنطور که مدنظر ما است صاف شود.
وقتی صاف شد میتوانیم یک قلم بزرگتر به اندازه کل محدوده‌ای که الان ویرایش کردیم با گرفتن براکت راست برداریم، و برای رسیدن به یک نتیجه دقیقتر، در جهت باد آنرا جابجا کنیم، به این شکل. عالی شد نه!

استفاده از ابزار Freeze برای محدود کردن تغییرات

خیلی خب، برای این یکی کاراکتر آقا، قرار بود پشت لباس او را درست کنم و این تغییر نمیخواهم در بازوی شخص نمود پیدا کنند و این قسمتها نباید تغییر کنند.
برای همین ابزار Freeze را برمیدارم و قمستهایی که میخواهم ثابت بمانند و تحت تأثیر قرار نگیرند را به این شکل مشخص میکنم و بعد مجدداً ابزار Warp را برمیدارم و با یک قلم بزرگ، برای اینکه تغییرات ناگهانی ایجاد نکنم، شروع میکنم به صاف کردن پشت لباسش تا تأثیر باد را با اینکار از بین ببرم؛ به این صورت.

استفاده از ابزار Liquify برای اصلاح صورت

همچنین فتوشاپ یکسری ابزار هم دارد که میتوانیم از آن برای ویرایش عناصر بخصوصی از صورت استفاده کنیم.
اگر آیکن face را از داخل نوار ابزار انتخاب کنم، میبینید که فتوشاپ بلافاصله چهره زن را، آن هم به خاطر اینکه در زمان شات دوربین عکاسی، رو به دوربین هست تشخیص میدهد.
در نسخه‌های قدیمی فتوشاپ صورت مرد تشخیص داده نمیشود، ولی اگر مثل من آخرین نسخه موجود فتوشاپ را در اختیار دارید، مشخص است که چهره مرد هم تشخیص داده میشود. در نسخه‌های قدیمی این یکی چهره چون در زمان عکسبرداری رو به دوربین نبوده، پس مشخص است که تشخیص آن توسط فتوشاپ سختتر است و با تنظیمات نسخه‌های قدیمی تشخیص داده نمیشود.
با تمام این تفاسیر، در پانل سمت راست و از منو فیلد Select Face هم میبینید که با عبارتهای Face1# و Face2# چهره‌های زن و مرد در عکس، تشخیص داده شدند.
اگر بخواهیم روی چهره شماره یک که مربوط به چهره تشخیص داده شده کاراکتر زن عکس ما است، یعنی چهره این خانم کار بکنیم، کافی است از این لیست آنرا انتخاب کنیم.

ویرایش صورت از طریق پانل properties

میتوانیم از اسلایدرهای موجود در پانل properties این قسمت، مثلاً برای چشم آن با Eyes
یا دماغ او با Nose، دهانش با Mouth و هر بخش دیگری از صورتش مثلاً ظاهر صورت او با Face Shape، بطور مجزا کار کنید.
کار با اینها را میسپارم به خودتان، چون عملکردشان را خیلی خوب است که با آزمون و خطا با کارکترهای عکسهای خودتان یاد بگیرید، چرا که اینطوری آنچه که به کارتان می‌آید در ذهن شما حک میشود.

ویرایش صورت از طریق Image area

حتی وقتی صورت یک کاراکتر در عکس توسط فتوشاپ تشخیص داده شد، من حتی میتوانم از داخل خود صفحه نمایش هم با کمک این دستگیره‌ها اقدام به ویرایش پرتره شخص کنم.
پس این امکان را هم داریم که تغییراتمان را از Image area درواقع اعمال کنیم. میبینید که با قرار دادن ماوس در قسمتهای مختلف صحنه میتوانیم به آپشنهای مختلفی دسترسی داشته باشیم.
اینجا به خاطر زاویه تصویرِ عکاسی شده و همچنین موقعیت صورتش که به دلیل خنده از ته دل، به سمت بالا متمایل شده، من صرفاً می‌آیم و خط فکش را یک مقدار میاورم پایین.

مقایسه قبل و بعد از اعمال تغییرات (نتیجه گیری)

وقتی که از نتیجه راضی بودم، اوکی را کلیک میکنم و حالا به روال معمول میتوانیم قبل و بعد از عملیات را در پانل layers ببینیم.
آیکن چشمِ کنار Liquify را میزنم تا لایه خاموش شود، خب این میشود قبلش و با روشن شدن آیکن چشم، این هم میشود بعدش. میبینید که فقط با چند تغییر ساده در تصویر توانستیم عناصر مزاحمی که حواس ببیننده را پرت میکردند اصلاح کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
Tha PMIS
طهاکو من
0