Skip to main content

بررسی تخصصی وجه تمایز بین دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

What is the difference between categories and tags

این آموزه ویدئویی به طور تخصصی به تفاوت‌های میان دو تاکسونومی مهم در وردپرس یعنی دسته بندی ها و برچسب ها پرداخته است. در پایان این ویدئو کاربر می‌تواند بطور مفهمومی و مفید بسته به نیاز خود، برای طبقه بندی مفیدتر محتوای پست‌ها اقدام به تعریف دسته بندی و برچسب نماید.

لینک کمکی ( official link ) – آموزش آشنایی با تفاوت دسته و برچسب در وردپرس فارسی – درس 17

taxonomy (تاکسونومی) چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایِ وب این است که تقریباً فضایِ بی‌نهایتی را برایِ انتشار افکار، ایده‌ها و آثار ما و باشتراک گذاشتنِ آنها با عموم مردم دنیا به ما می‌دهد. چالشِ اینکار این است که اگر محتواهایِ منتشر شده را به یک شیوه قابلِ درک دسته‌بندی نکنید پیدا کردن آنها به مرور زمان غیرممکن می‌شود. به همین خاطر است که در وردپرس پست‌های ما را با استفاده از “دسته‌ها” و تگ‌ها یا همان “برچسب‌ها” دسته‌بندی و مرتب می‌کنیم. دسته‌ها و تگ‌ها یا همان “برچسب‌ها” دو تا taxonomy اصلی؛ به معنی رده‌بند؛ و طبقه‌بندی کننده، هستند که وردپرس برایِ مرتبط کردنِ پست‌ها به یکدیگر از آنها استفاده می‌کند.
به عنوان اطلاعات عمومی، Taxonomies یک اصطلاح تخصصی به معنی سیستمِ طبقه‌بندیِ سازماندهی شده است و همین تعریف می‌تواند بیانگر کاربرد مناسب “دسته‌ها” و “برچسب‌ها” باشد.

سیستمِ طبقه‌بندیِ سازماندهی شده
taxonomy در وردپرس

دسته بندی (Categories) و برچسب ها (Tags)

دسته‌ها و تگ‌ها دو نوعِ مختلفِ taxonomies هستند؛ پس قبل از اینکه بخواهیم از آنها در وب‌سایت وردپرس خود استفاده کنیم باید بدانیم که چطور از آنها استفاده کنیم.
اول از همه بگذارید برویم به بحث پیرامون “دسته‌ها”؛ در وردپرس هر پست باید حداقل به یک دسته تعلق داشته باشد و همچنین هر پست می‌تواند به هر چند تا دسته که بخواهیم هم تعلق داشته باشد؛ و اینکه هر پُست می‌تواند در وردپرس به چند تا مجموعه و دسته‌بندی تعلق بگیرد چیزی است که در دیگر سیستم‌هایِ مدیریت محتوا شاهد آن نیستیم و می‌تواند یکی از بارزترین‌هایِ وجه تمایز وردپرس با دیگر سیستم‌هایِ مدیریت محتوا محسوب شود. اگر دسته‌ای را برایِ پست انتخاب نکنید بصورتِ خودکار در دسته Uncategorized یا “دسته بندی‌نشده” قرار می‌گیرد که کاملاً غیرمنطقی است و یادآور هیچ ایده‌ای برایِ نمایش آن پست در سایت نیست.
پس قانون این است که برایِ تمامِ پست‌ها دسته‌بندی انتخاب کنیم.
دسته‌ها به عنوانِ taxonomiesهایِ سلسله مراتبی شناخته می‌شوند.
یعنی می‌توانند روابط والد و فرزندی یا سلسله مراتبی و یا به زبان ساده‌تر ساختار درختی داشته باشند.
اما در مقابل “دسته‌ها”؛ “تگ‌ها” سلسله مراتبی نیستند؛ یعنی هیچ ارتباطی با تگ‌هایِ دیگر ندارند.

Categories and Tags in WordPress CMS
دسته بندی Categories و تگ ها Tags

مثالی از دسته بندی

برایِ درک کردنِ طرزِ کار آنها باید یک مثالِ عملی و کاربردی بزنم.
یک کمدِ معمولی را در نظر بگیرید. در اینجا لباس‌های شما را در گروه‌هایِ اصلی دسته‌بندی می‌کنید:
ژاکت‌ها، پیراهن‌ها، تیشرت‌ها، تیشرت‌هایِ طرح‌دار، شلوارها، لباس‌هایِ رسمی، دامن‌ها، جوراب‌ها، کفش‌ها، بوت‌ها، بلوز‌ها و غیره.
اینها دسته‌ها هستند. آیتم‌هایِ قابل گروه‌بندی در یک گروه مشابه که بوضوح با همدیگر ارتباط دارند. اگر یک شخص بسیار منظم هستید، ممکن است باز هم آنها را به زیر دسته‌هایی دسته‌بندی کرده باشید، در واقع به بیان وردپرس آنها را در subcategoriesهایِ مجزایی قرار داده‌اید. مثلاً برایِ ژاکت‌ها آمدید و ژاکت‌هایِ رسمی، ژاکت‌هایِ اسپرت، ژاکت‌هایِ زمستانی، ژاکت‌هایِ تابستانی را جدا جدا قرار دادید یا مثلاً برایِ لباس‌ها، لباس‌هایِ کار؛ لباس راحتی، لباس مهمانی را جدا جدا در کمد لباس خود قرار دادید. فکر کنم دیگر منظور ما را متوجه شدید.

مثال عملی از دسته بندی وردپرس
مثالی از دسته بندی

مثالی از برچسب ها

در پشتِ لباس‌های شما تگ‌ها یا اتیکت‌ها را می‌بینید. این تگ‌ها اطلاعاتی درباره لباس‌ها به شما می‌دهند.
مثلاً جنس آنها که از چه الیافی تولید شده‌اند و یا اینکه چطور باید آنها را تمیز کنیم و چطور باید شستشو شوند. در کجا تولید شده و خیلی از اطلاعات دیگر. تمامِ این اطلاعات مفید هستند؛ اما هیچ وقت لباس‌ها را بر اساسِ این موارد دسته‌بندی نمی‌کنید. شما صرفاً بعضی اوقات برایِ بدست آوردن یکسری اطلاعات می‌روید سراغ این تگ‌ها. مثلاً اگر دوست داشته باشید بفهمید از میان تمام لباس‌هایِ کمد شما چند تا از آنها ساخت ایران هستند، آن وقت است که به سراغ تگ ایران می‌روید و به سرعت متوجه این آمار و اطلاعات می‌شوید ولی با دسته‌بندی‌ها هرگز نخواهید فهمید که دقیقاً چه تعداد از لباس‌های شما ایرانی هستند. یک کمد را تصور کنید که یک دسته‌بندی برایِ کتان دارد، یکی برایِ acrylic و یا اینکه لباس‌ها را بر اساسِ کشورِ تولید کننده سازماندهی کردید. اغلب نیاز به این دسته‌بندی با عقل جور در نمی‌آید و اینکه بخواهیم ایده‌ای پیدا کنیم که مرتب‌سازی خود را بر اساس این موارد انجام بدهیم، اصلاً منطقی نیست. اما این تیکت‌ها باز هم خیلی وقت‌ها برایِ خیلی از اشخاص مهم هستند؛ بعنوان یک مثال دیگر وقتی شما لباس‌های خود را می‌خواهید بشویید، لباس‌هایی که تیکت‌هایِ مشابهی دارند را با هم قرار می‌دهید.
همچنین بررسی می‌کنید تا مطمئن بشوید که هیچ وقت لباسِ کتان و پشمی را با هم نمی‌شویید چرا که الکتریسته ساکن تولید می‌کند.
پس دسته‌ها و تگ‌ها اینطوری هستند. دسته‌ها سیستمِ اصلی طبقه‌بندی پست‌ها است که محتواهایِ مشابه را با هم گروه‌بندی می‌کنید. می‌توانید آنها را سلسله مراتبی هم بکنید.

نمونه مثال عملی از تگها در وردپرس
مثالی از تگ ها

نحوه کار با دسته و برچسب در وردپرس

اجازه بدهید از مثال کمد برویم سراغ محتویات سایت وردپرسی مورد نظر در این دوره.
یک دسته‌بندیِ اصلی برایِ “اخبار” می‌تواند یک زیردسته با عنوان “وردپرس” داشته باشد که آن هم می‌تواند یک زیردسته با عنوان “آموزش” داشته باشد. با این تفاسیر می‌توانید با انتخاب هر کدام از این دسته‌ها؛ تمامِ مطالب مرتبط با اخبار را ببینید یا تنها اخبار مربوط به وردپرس یا تنها اخبارِ مربوط به آموزش‌هایِ وردپرس را ببینید.
تگ‌ها عملکرد ضعیف‎تری دارند و فاکتورهایِ کوچکتری محسوب می‌شوند که ممکن است پست‌ها را به هم وصل کنند؛ اما هیچ کدام از آن پست‌ها جزءِ دسته‌بندی یکسانی نباشند. وقتی من در وبلاگم یک پست درباره این آموزش وردپرس می‌نویسم ممکن یک تگ مثل سئو، تم‌ها، پلاگین‌ها و یا HTML بدهم. اینطوری آن پست به پست‌هایِ دیگری که درباره این مباحث صحبت می‌کنند هم مرتبط می‌شود؛ در حالی که ممکن است اصلاً هیچ کدام از پست‌هایی که تگ یکسان دارند؛ داخل یک مجموعه یکسان قرار نگرفته باشد. قبل از اینکه بکار خود ادامه بدهیم باید یک اخطار به شما بدهم. ممکن است از مردم، یا مقالات و ویدئوهایِ اینترنتی بشنوید که برایِ بالا رفتنِ سئو باید تگ‌هایِ زیادی به پست‌های شما اضافه کنید.
این حقیقت ندارد. اضافه کردن تگ بخاطِرِ سئو کاملاً بیهوده است و می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. تگ‌ها به خواننده‌ها و موتورهایِ جستجویی مثل گوگل کمک می‌کنند تا ارتباطی بینِ پست‌های شما پیدا کنند. اگر تگ‌هایِ با معنی اضافه کنید محتوای شما بیشتر در دسترس خواهد بود و هدف از تگ‌ها هم همین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
طهاکو من
0