Skip to main content

تکنیک صحیح اضافه کردن یک texture به یک عکس با استفاده از مدهای ترکیبی Blend mode و برخی فیلترهای blur جهت باقی ماندن تاثیرات

Adding a texture to a photo

در آموزه ویدئویی حاضر عکاسان با تکنیک هایی برای اضافه کردن یک texture یا بافت خاص به یک عکس آشنا می شوند. در همین راستا دو تکنیک برای انجام این سفارشی سازی مورد بررسی قرار می گیرد. در پروسه اولی یک مد ترکیبی و یک ماسک جدید به لایه texture اضافه می شود و تاثیرات texture با براش سفید رنگ ظاهر می شود که در این حالت تاثیرات texture در نقاط براش خورده از بین می رود، ولی در در مورد دوم تاثیرات texture با استفاده از مدهای ترکیبی یه Blend mode و همچنین بکارگیری برخی از فیلترهای blur انجام می شود که در اینحالت علاوه برا اعمال مده های Blend mode تاثیرات texture هم تاثیر خود را بجا می گذارند. در نهایت شدت رنگ ها برای تنظیم گرمی یا سردی تصویر مورد بررسی قرار می گیرد.

لینک کمکی (official link) – ترفندهای فتوشاپ: افزودن بافت به تصاویر – آموزش ترکیب تصاویر

مقدمه‌ای بر اضافه کردن بافت به عکس

مدهای ترکیبی یا Blend modes ها، ابزارهای فوق العاده‌ای برای اعمال texture یا همان بافتهای خاص روی یک تصویر عکسبرداری شده هستند. در این مثال ویدئو آموزشمان، من یک لایه که حاوی یک عکس یک گل است را به همراه یک لایه مجزا texture دارم، که میخواهم این بافت خاص را با بکارگیری Blend modes ها به آن اضافه کنم.

استفاده از مدهای ترکیبی برای اعمال بافت

برای اینکار بهتر است از منو Blend modes موجود در پانل لایه‌ها، برای ایجاد تغییر در لایه عکس استفاده کنم. برای انتخاب یک مورد اگر از داخل این منو ماوس را روی هر کدام از اینها قرار بدهیم، خب بالطبع میتوانیم نتیجه این مدهای ترکیبی را در image area ببینیم.
بعضی وقتها شاید مایل باشیم از کلید میانبر جابجایی بین مدها، که خب شیفت و بعلاوه برای رفتن به مد بعدی است، و شیفت و منها که برای برگشتن به عقب در بین این مدهای ترکیبی است، استفاده کنیم.
موقع انجام اینکار، باید مطمئن شوید یکی از ابزارهای بالایی نوار ابزار را انتخاب کنیم، که ابزار انتخابی، منویی مبنی بر مد Blend در نوار آپشنز آن نداشته باشد، اگر نه، میانبرهای یاد شده، مد Blend را برای ابزارک انتخابی ما تغییر میدهند.
به هرحال بنظر من برای این عکس مد ترکیبی، Soft Light مناسب باشد؛ با این مد ترکیبی، هم تغییر رنگی که داشته خوب است و هم بافتی که اضافه کرده عالی میباشد.
شاید اگر میزان texture ای که روی خود گل است را کمی کم کنیم بهتر باشد.
برای این سفارشی سازی، اگر یک لایه ماسک به texture خود اضافه کنیم و b را بزنیم تا ابزار Brush فعال شود، بعد هم با کمک کلیدهای آلت با نگه داشتن کلید راست و درگ به سمت راست هم نوک قلم مو را کمی بزرگتر کنم بعد هم رنگ زمینه را به مشکی تغییر بدهم با کشیدن روی گل، مشکل اینجا است که، نه تنها از قسمتهایی که دارم نقش میکشم texture آن از بین میرود بلکه رنگهای تعریف شده در texture که معرف حال و هوا طبیعت texture هستند هم به کل مخفی میشود.
پس، کنترل و Z یا در مک کامند به اضافه Z را میزنیم تا این موردی که کشیدیم و مطلوب ما نیست را آندو کنیم.
یکبار دیگر کنترل یا در مک کامند به اضافه Z را میزنم تا ماسک اخیر اضافه شده را هم حذف کنم.

تکنیک‌های استفاده از فیلترهای Blur

بجای آن ایندفعه میروم به منو Filter و از قسمت Blur گزینه Gaussian Blur را انتخاب میکنم.
حالا یک Blur خیلی شدید به texture مان اضافه میکنم تا با این کار texture حذف شود ولی رنگهایی که معرف آن هستند باقی بماند.

تنظیم شدت رنگ‌ها برای بهبود تصویر

من میخواهم texture را در بیشتر بخش های تصویر داشته باشم، برای همین ساده‌ترین کار این است که ماسک Smart Filter آنرا با رنگ سیاه پر کنیم. با مشکی مطلق کردن این ماسک، Gaussian Blur مخفی میشود و میتوانیم دوباره texture مان را ببینیم.
پس کلید میانبر آلت و بک اسپیس یا در مک آپشن و دلیت را بکار میگیریم تا با رنگ پیشزمینه پر شود. یادمان باشد که با استفاده از کنترل و بک اسپیس در ویندوز یا کامند و بک اسپیس در مک، رنگ پسزمینه به ماسک اضافه خواهد شد.
و حالا دوباره b را میزنم تا paintbrush من انتخاب شود و بعد هم کلید X را میزنم تا رنگ پسزمینه و پیشزمینه جابجا شوند، تا با این عملکرد بتوانیم با رنگ سفید روی ماسکمان بکشیم.با براکت راست اندازه قلم را افزایش میدهم، و در ادامه هم کلید سه را میزنم تا opacity قلم را بجای مقدار دیفالت صددرصد، کاهش بدهم به سی درصد.

استفاده از لایه‌های ماسک برای کنترل بافت

و حالا یک چشمتان به ماسک باشد؛ میبینید که وقتی با تنظیمات حاضر شروع میکنم به کشیدن روی این ماسک، کم‌کم Gaussian blur ظاهر میشود و درنتیجه texture را مخفی میکند و میتوانیم تصویر زیر آنرا کمی واضحتر ببینیم.
با بکارگیری براکت چپ از صفحه کلید، یک قلم کوچکتر برمیدارم و به کشیدن ادامه میدهم، البته دقیقاً آنرا در جاهایی که میخواهم Gaussian blur دیده شود میکشم. و با این تفاسیر جایی که میخواهم Gaussian blur دیده شود، جایی است که بجای texture فقط میخواهیم تغییر رنگی برگرفته از اطلاعات لایه زیری را داشته باشم.
البته در نهایت برای رنگ این تصویر، حس میکنم تغییر رنگ آبی به اینصورت، در آن تعریفی نمیتواند داشته باشد؛ میخواهم آنرا از آبی به یک رنگ گرمتر تغییر بدهم.

نکات و ترفندهای نهایی برای اعمال بافت

یکی از خوبیهای Smart Objects ها این است که اگر روی آنها دابل کلیک کنیم، میتوانیم محتوا اسمارت آبجکت مربوط را ویرایش کنیم.
محتوا این Smart Object یک فایل RAW است و برای همین هم میبینید که در پلاگین Camera Raw اجرا میشود.
و من برای اجرایی کردن سناریو رنگ گرمتر، اسلایدر Temperature را میکشم به راست تا تغییرات رنگ آبی را مطرود کنم و به تصویری با درجه حرارت گرمتری برسم، به اینصورت.
و اینرا که اوکی کنیم، فتوشاپ از اول دیتای Raw را رندر میکند و تصویر را با بیشترین کیفیت ممکن بهمراه تأثیر texture بر روی نقاط انتخابی در اختیار ما قرار میدهد. این هم از یک روش ساده برای اضافه کردن texture به یک تصویر عکسبرداری شده. خیلی خب؛ برویم سراغ ویدئوی بعد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره ها
درس ها
Tha PMIS
طهاکو من
0