نحوه ترسیم SKETCH ها و ایجاد مدل 2 بعدی در اینونتور با استفاده از عملگرهای EXTRUDE و REVOLVE
در این آموزه با ایجاد یک مقطع عرضی دو بعدی و بکارگیری عملگرهای متفاوتی از قبیل EXTRUDE و REVOLVE توانستیم صرفا با یک طرح دوبعدی یکسان، مدلهای کاملا متفاوتی را ایجاد کنیم.
فهرست مطالب آموزش
ارتباط بین طراحی و مدلسازی 3 بعدی
حالا دیگه وقت آن فرا رسیده است که به مبحثِ اصلی طراحی بپردازیم. من در این قسمت میخواهم اول ارتباطِ بینِ طراحی و مدلسازی سه بعدی را توضیح بدهم تا جلوتر دلیلِ اینکه ما طراحیهای دوبعدی را در گامِ اول انجام میدهیم، بهتر متوجه شوید. این سرفصلِ آموزشی هیچ فایل پروژهای برای تمرین کردن هم ندارد و توقع من از شما فقط دقت کردن و توجه کردن به توضیحاتی است که من خدمت شما ارائه میدهم. چون که میخواهم ارتباطِ بینِ طراحی دو بعدی و مدلسازی سه بعدیای که در ادامه انجام میدهیم را بخوبی متوجه شوید.
رسم طرح 2 بعدی
بسیار خب؛ من با راست کلیک در صفحه، کار را شروع میکنم و گزینه New Sketch را انتخاب میکنم.
باید بگویم که همواره برای کشیدنِ یک طرحِ دو بعدی یا در واقع همان پروفایل یا مقطع عرضی، به یک صفحه نیاز داریم؛ برای این منظور من صفحه XY را انتخاب میکنم.
حالا میبینید که تب sketch فعال شده و نوار ابزار ریبون هم، متناسب با آن تنظیم شده است.
حالا برای رسم پروفایل یا همان مقطع عرضی مد نظر، کافی است که اینجا راست کلیک کنم و گزینه Two-Point Rectangle را انتخاب کنم.
من نمیخواهم اینجا پارامترهایی مثل اندازه و چیزهایی مثل این، را به پروفایل اضافه کنم، فقط قصد دارم که یک مستطیل ساده در صفحه با استفاده از دستورِ sketch ایجاد کنم به این صورت در واقع این همان پروفایل من است.
حالا هم برای تکمیل و تأیید کار آیکن FINISH SKETCH را میزنم.
حالا همانطور که ملاحظه میکنید، در نوار مرورگرِ واقع در سمت چپ صفحه، عملگرِ SKETCH برای ما نمایان میشود.
طریقه حجم دادن به پروفایل SKETCH
حالا این قابلیت را داریم که با استفاده از عملگرهای سه بعدی به پروفایل خود حجم بدهیم. ممکن است بپرسید این عملگرهای سه بعدی کجا هستند؟ خب؛ من به شما میگویم، این عملگرهای دوست داشتنی پرکاربرد در پنل Create قرار گرفتند. درست در این قسمت.
اما من فعلاً قصد دارم برای حجم دادن به پروفایل از یک روش دیگر استفاده کنم. برای این منظور هم میآیم و اینجا
راست کلیک میکنم و خیلی راحت گزینه Extrude را انتخاب میکنم.
این کار باعث میشود که نرم افزار پروفایل یا همان مقطع عرضیای که روی صفحه داریم را انتخاب کند و به طور پیشفرض، به اندازه یک اینچ در راستا عمود بر همان صفحهای که پروفایل را در آن رسم کردید، رو به جلو، به آن عمق بدهد.
لازم است اینجا یک نکتهای را بگویم و آن هم اینکه: چنانچه بیش از یک پروفایل در صفحه ایجاد کردید، مثلاً یک مستطیل و یک دایره را، وقتی گزینه EXTRUDE را میزنید در پنجره PROPERTIES مختص دستور EXTRUDE از شما میخواهد که پروفایل مدنظر خود را از قسمت PROFILES انتخاب کنید و به محضِ کلیک روی پروفایل مد نظر، به اندازه یک اینچ به آن حجم میدهد.
البته خود شما هم میتوانید به صورت دستی با حرکت این فلش، به سمت جلو یا عقب عمق پروفایل را تنظیم کنید و یا اینکه با تایپ کردن عمق مد نظر در قسمت DISTANCE A عمق آنرا تنظیم کنید، حتی این قابلیت را هم دارید که با استفاده از قسمت DIRECTION موجود در پنجره PROPERTISE ظاهر شده جهت عمق دهی را مشخص کنید.
و در نهایت هم، اوکی را میزنیم تا اولین مدل ما ایجاد شود.
تغییر پروفایل ازBrowser اینونتور در حین طراحی
نکته مهمی که وجود دارد این است که در نوار مرورگر واقع در سمت چپ صفحه، میتونید عملگر EXTRUSION را ببینید و اگر با کلیک روی علامت بعلاوه کنار آن، آنرا گسترش بدهم، میبینید که طرحِ دوبعدی ما یا همان پروفایلی که ایجاد کردیم در قالبِ یک SKETCH زیر مجموعه عملگرِ EXTRUSION شده.
که با کلیک روی SKETCH پروفایل اولیه ما هایلایت میشود.
این نشان میدهد عملگر سه بعدی ما از آن طرح دو بعدی استفاده کرده و یک مدل سه بعدی را شکل داده.
خب؛ حالا اگر بخواهیم طرح خود را تغییر بدهیم کافی است که روی آیکن SKETCH مربوط به آن، واقع در نوار مرورگر دابل کلیک کنیم تا به پروفایل اولیه برگردیم و آنرا تغییر بدهیم.
مثلاً من اینجا، کمی طول آنرا افزایش میدهم، به این صورت.
و آیکن FINISH SKETCH را میزنم و میتوانید ببینید که با اینکار، مدل سهبعدی ما هم متناسب با تغییراتی که اعمال کردیم، آپدیت میشود.
ویرایش مدل دوبعدی از روی مدل سه بعدی
یک نکته مهمی که راجب به پروفایل یا همان مقطعِ عرضی دو بعدی وجود دارد، این است که شکل مدلی که دارید طراحی میکنید را کنترل میکند. یعنی مدل شما بر اساس پروفایل شما شکل میگیرد. بگذارید این فرآیند را یکبار دیگر تکرار کنم.
دوباره راست کلیک میکنم و گزینه New Sketch را انتخاب میکنم.
اما ایندفعه چون قبلاً در صفحه، یک مدل ایجاد کردیم، دیگر مبدأ مختصات نمایش داده نمیشود و خود ما میتوانیم یکی از وجوه مدل مستطیل شکل را انتخاب کنیم.
من وجه جلویی را انتخاب میکنم و بعد راست کلیک میکنم و مجدداً ابزار Two Point Rectangle را انتخاب میکنم.
و یک مستطیل در مرکز این وجه میکشم، به این صورت.
همانطور که میبینید در این قسمت، یک سطح مقطعِ U شکل داریم.
حالا آیکنِ Finish Sketch را میزنم.
پیش میروم و راست کلیک میکنم و دوباره دستورِ Extrude را انتخاب میکنم.
و مجدداً چون اینجا هم فقط یک پروفایل داشتیم، نرم افزار بصورت اتوماتیک آنرا انتخاب کرده و به آن حجم داده.
حالا میتوانیم با استفاده از این فلشی که روی مدل ما است، به آن عمقِ منفی هم بدهیم، پس میآیم و به این صورت این فلش را به سمت ِعقب میکشم، تا به این سمت حرکت کند و به سمت داخل قطعه ما برود و مدل ما را برش بدهد.
حتی این امکان را دارم که عمق پروفایل را با انتخاب آیکن THROUGH ALL از پنجره PROPERTIES تا رسیدن به انتها صفحه مقابل آن پیش برود.
حالا اوکی را کلیک میکنم و همانطور که ملاحظه میکنید، با استفاده از دو تا SKETCH یا همان برش مقطع دوبعدی و دوبار استفاده از عملگر EXTRUSION، توانستیم یک کانال U شکل، ایجاد کنیم.
طراحی مدل 3 بعدی از چندین پروفایل 2 بعدی
اما اجازه بدهید اینکار را با یک روش دیگر هم انجام بدهیم.
برای این منظور، از نوار ابزار دسترسی سریع، آیکن NEW را انتخاب میکنم.
و بعد هم با انتخاب بخش English برای انتخاب یکا اینچ از آنجایی که قرار است یک قطعه طراحی کنم، میروم سراغ تمپلیتهای پارت و فایل تمپلیت پارت استاندارد با فرمت IPT را انتخاب میکنم.
و در نهایت هم دکمه Create را برای ایجاد آن میزنم، البته میتوانستم روی قالب اخیر هم دابل کلیک کنم تا مستقیماً فراخونی شود.
و فرآیند قبلی را دوباره تکرار میکنم. خیلی خب؛ کار را با ایجاد یک پروفایل جدید شروع میکنم.
پس روی صفحه راست کلیک میکنم و گزینه NEW SKETCH را انتخاب میکنم.
و حالا باید صفحه مورد نظر را انتخاب کنم، که اینبار هم همان صفحه XY را انتخاب میکنم.
در صفحه دوبعدی مورد نظر، راست کلیک میکنم و گزینه TWO POINT rectangle را انتخاب میکنم.
و مستطیل مد نظر را میکشم.
اما ایندفعه بعد از کشیدنِ مستطیلِ اول، از دستورِ رسم مستطیل، خارج نمیشوم و پیش رفته و مستطیل بعدی را، روی مستطیل اولی به این صورت میکشم.
با این کار الان دو تا مسیر بسته و در واقع دو تا پروفایل برای من ایجاد شد.
یکی این کانال U شکل است و آن یکی هم، این مستطیل مرکزی؛ الان دیگر باید فهمیده باشید منظور از پروفایل در اینونتور چیست! درست است؟
بسیار خب؛ من آیکن finish sketch را میزنم.
حالا راست کلیک میکنم و از منو راست کلیک، دستورِ Extrude را اجرا کنم، میبینید که دیگر نرم افزار بصورتِ اتوماتیک کاری انجام نمیدهد. در واقع چون دوتا مسیر بسته داشتیم، انتخاب را گذاشت به عهده خود ما.
اینجا ما باید مشخص کنیم که مقطع U شکل را حجم بدهد و یا پروفایل و در واقع section مستطیلِ مرکزی را.
من پیش میروم و مقطع U شکل را انتخاب میکنم.
و میبینید که شبیه قبل، فقط به مقطعِ سلکت شده حجم میدهد.
حالا میتوانیم با کلیک روی OK، کار را تأیید کنیم.
اما تفاوت این روش با روش قبلی، این است که الان دیگر ما صرفاً با استفاده از تنها یک SKETCH یا همان مقطع دوبعدی، بجای بکارگیری چند تا عملگر و چند تا SKETCH، میتوانیم مدل سه بعدی که همان کانال U شکل است را کنترل کنیم و به راحتی آنرا تغییر بدهیم.
من از این پنجره دکمه کنسل را میزنم.
فقط میخواستم مطمئن شوم که کاملاً طرز کار دستورِ EXTRUDE را متوجه شدید.
تکنیکهای طراحی در اتوکد اینونتور
برویم ببینیم با این دو تا مسیر بسته، منظور همین دو تا پروفایلی است که در صفحه میبینید، دیگر چه مدلهایی میشود ایجاد کرد. خب؛ ایندفعه میخواهیم، از عملگر Revolve استفاده کنیم.
پس روی صفحه راست کلیک میکنم و اینبار، REVOLVE را انتخاب میکنم.
اینجا هم باید آن مقطعی که میخواهیم عملگر REVOLVE روی آن کار کند را انتخاب کنیم. در این مورد من مقطع U شکل را انتخاب میکنم.
اما خب؛ ایندفعه بجای اینکه خود آن بصورت اتوماتیک به آن عمق بدهد، نرم افزار از ما میخواهد که یک محور برای آن انتخاب کنیم، تا شکل را حول آن محور گسترش بدهد.
اگر من هم این خطِ پایینی را انتخاب کنم، میبینید که چیزی شبیه به قرقره براب ما ایجاد میکند، خب؛ اگر در صنعت مشغول باشید یا یک طراح مکانیکی باشید، میدانید که این یک pulley است.
{قطعه ای که شامل ِ یک محور است ویک جفت دایره که به انتهای آن چسبیده است}.
نکته مهمی که وجود دارد این است که ما الان میتوانیم این تنظیمات را تغییر بدهیم.
مثلاً میتوانیم این محور را با کلیک روی علامت ضربدر روبهرو آن در فیلد AXIS، حذف کنیم. به این صورت.
و بجای آن این محور عمودی را انتخاب کنیم.
تا بر مبنا تنظیماتی که اعمال کردیم، به یک شکل کاملاً متفاوت برسیم.
جمع بندی
و در حقیقت با نشان دادن این مدلهای متفاوت سه بعدی، میخواستم به شما نشان بدهم، با وجود اینکه برای همه مدلها از طرح اولیه یا در واقع از پروفایلهای یکسانی استفاده کردیم، اما توانستیم با بکارگیری عملگرهای متفاوت و افزودن یا حذف کردن یکسری قسمتها، مدلها و قطعات متفاوتی را شکل بدهیم.